شناسهٔ خبر: 35859658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش متفاوت ناتو به حمله نظامی ترکیه به سوریه /انتشار جزئیات گفتگوی پوتین و اردوغان

دبیرکل ناتو اعلام کرد دولت ترکیه پیش از آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال شرقی سوریه، مراتب به اطلاع ناتو رسانده بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد دولت ترکیه تصمیم خود برای آغاز عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه را به اطلاع ناتو رسانده بوده است.

دبیرکل ناتو که پس از دیدار با جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری مشترک با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: «ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد و امروز پیش از آغاز حمله به شبه‌نظامیان کُرد در سوریه، این حمله را به ما اطلاع داده بود.»

وی افزود: «به من اطمینان داده شده است [از طرف مقامات ترکیه] که هرگونه اقدامی در شمال شرقی سوریه،‌ متناسب و سنجیده خواهد بود. اجتناب از اقداماتی که ممکن است به بروز بی‌ثباتی بیشتر در منطقه، تشدید تنش‌ها و رنج مردم منجر شود، بسیار مهم است.


انتشار جزئیات گفتگوی پوتین و اردوغان

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه ضمن تائید گفتگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و روسیه، جزئیاتی از این گفتگو را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه با انتشار بیانیه‌ای رسمی، ضمن تائید گفتگوی تلفنی ولادیمر پوتین و رجب طیب ادوغان درباره تحولات شمال سوریه، همچنین افزوده است که دو طرف بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

پسکوف در این ارتباط اعلام کرد که پوتین از اردوغان خواسته است تا از هرگونه آسیب وارد شدن به تلاش‌های مشترک به منظور حل بحران سوریه جلوگیری کند.

این گفتگو پیش از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه صورت گرفته است.

اگرچه انتشار بیانیه کاخ ریاست جمهوری روسیه درباره تماس تلفنی با رئیس جمهور ترکیه همزمان با آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه صورت گرفته که اردوغان به صورت رسمی آن را اعلام کرد.

چند ساعت پیش از این نیز، رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند که رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کرده است، هرچند منابع ترکی به جزئیات این گفتگوها اشاره‌ای نکرده بودند.

 

کشورهای اروپایی خواستار نشست اضطراری شورای امنیت درباره عملیات ترکیه شدند
یک مقام ارشد فرانسوی اعلام کرد سه کشور بزرگ اروپایی خواستار برگزاری یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌منظور گفتگو درباره عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال شرقی سوریه شده‌اند.

به نقل از رویترز، «آملی دِ مونچالین» وزیر امور اروپایی فرانسه روز چهارشنبه در نشست کمیته امور خارجه پارلمان این کشور اعلام کرد سه کشور بزرگ اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه، درخواست برگزاری یک نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌منظور رسیدگی به این موضوع را ارائه کرده‌اند.

این مقام ارشد فرانسوی همچنین اعلام کرد سه کشور بزرگ اروپایی در حال نهایی‌سازی یک بیانیه مشترک هستند که در آن حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه به‌شدت محکوم خواهد شد. به گفته وی، اتحادیه اروپا نیز قرار است بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کند، اما این بیانیه هنوز به امضای همه کشورهای عضو اتحادیه نرسیده است.

 

اتحادیه اروپا خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شد
رئیس کمیسیون اروپا از مقامات ترکیه خواست عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه را متوقف کنند.

ساعتی از پس از اعلام رسمی آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق شمال شرقی سوریه، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه شد.

این مقام ارشد اروپایی طی سخنرانی خود در پارلمان اروپا اعلام کرد: «ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشخصی در مرز خود با سوریه دارد که ما باید آنها را درک کنیم. با این حال، من از ترکیه و دیگر طرف‌ها می‌خواهم که با خویشتندار باشند.»

رئیس کمیسون اروپا افزود: «اگر ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن جزو برنامه‌ها است، انتظار نداشته باشید که اتحادیه اروپا هیچ هزینه‌ای برای آن بپردازد.»

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آغاز شد.

اردوغان پس از صدور دستور آغاز عملیات، طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: «نیروهای مسلح ما به همراه ارتش ملی سوریه (شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد) در شمال سوریه عملیات خود را علیه گروه‌های تروریستی داعش و پ.ک.ک و ی.پ.گ آغاز کرد. هدفمان از عملیات چشمه صلح از بین بردن کریدور ترور در مرزهای جنوبی است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «با شکل گیری منطقه امن، آوارگان سوری را در این منطقه مستقر خواهیم کرد. تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و مردم منطقه را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد.»


سازمان ملل: تمامی عملیات سوریه باید مطابق قوانین بین‌المللی باشد

دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات شمال سوریه در نتیجه عملیات نظامی آنکارا تاکید کرد، تمامی عملیات در سوریه باید با قوانین بین‌المللی سازگار باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روسیا الیوم، فرحان حق، معاون سخنگوی رسمی دبیر کل سازمان ملل امروز(چهارشنبه)در نشست خبری اظهار کرد، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نسبت به تحولات شمال شرق سوریه نگران و معتقد است، تمامی عملیات در سوریه باید بر اساس قوانین بین‌المللی و ضامن امنیت غیر نظامیان و زیرساخت‌های شهری باشد.

وی گفت، گوترش معتقد است منازعات سوریه هیچ راهکار نظامی ندارد.

نظر شما