شناسهٔ خبر: 35859382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

رونمایی از ویژگی شناورهای آینده ندسا/ قایق‌های سپاه «رادارگریز» و «بدون سرنشین» می‌شوند

فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه قابلیت شناورهای آینده ندسا را «رادارگریزی» و «بدون سرنشین» بودن عنوان کرده‌اند؛ دو ویژگی که در صورت ترکیب با اصلی‌ترین مولفه قایق‌های تندرو سپاه یعنی سرعت، مثلث تهدید بالقوه‌ای را برای شناورهای دشمن به وجود می‌آورد.

صاحب‌خبر -

العالم - ایران / سیاسی

قایق‌های تندرو را شاید بتوان بارزترین مشخصه قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و در عین حال بزرگترین چالش عملیاتی و تاکتیکی برای ناوگان نیروی دریایی آمریکا در این منطقه برشمرد. چالشی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز به آن اعتراف کرده اند و تاکتیک ایران در جنگ دریایی را افزایش توان عملیاتی در نبرد نامتقارن با بکارگیری قایق‌های تندرو و تاکتیک یورش جمعی علیه اهداف می‌دانند.

اندیشکده آمریکایی «مرکز بین المللی امنیت دریانوردی» در گزارشی حمله به صورت «هجوم دسته جمعی» به عنوان یک تاکتیک در نیروی دریایی سپاه که در آن انبوهی از قایق‌های تندرو به یک هدف حمله می‌کنند را پاشنه آشیل نظامیان آمریکایی خوانده است.

سپاه به دنبال توسعه شناورهای بدون سرنشین

صبح امروز ششمین همایش ملی شناورهای تندرو در دانشگاه علوم دریایی امام خامنه‌ای در زیباکنار انزلی برگزار شد و در این مراسم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به جنبه‌ای از توان دریایی و شناورهای تندرو اشاره کرد که می‌توان گفت تاکنون سخن زیادی از آن به میان نیامده بود و آن هم ساخت شناورهای بدون سرنشین بود.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم، گفت: دستیابی به چنین دستاوردی با توجه به دانشی که در اختیار داریم امکان‌پذیر است.

استفاده شناورهای بدون سرنشین رزمی یا همان USV عرصه‌ای نسبتا جدید و اثرگذار در ایجاد قدرت دریایی است که طی سال‌های اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی بهره برداری از تجهیزات بدون سرنشین مانند خودروها، هواپیماها و قایق‌های بدون سرنشین که قابلیت اجرای عملیات‌های تعریف شده را بدون نیاز به حضور اپراتور درون آنها داشته باشد، روز به روز در حال افزایش است که مصداق بارز آن را می‌توان در فراگیر شدن استفاده از پرنده‌های هدایت پذیر از دور یا همان پهپاد برشمرد.

شناورهای بدون سرنشین در حقیقیت شناورهایی هستند که کنترل و اجرای عملیات آنها از نقطه‌ای دیگر و از راه دور بدون حضور دریانوردان انجام می‌شود و به طور مسلم چنین فناوری برای اجرای ماموریت‌های رزمی در دریا نیز مورد توجه نیروهای نظامی قرار خواهد گرفت.

شناور رزمی بدون سرنشین JARI که توسط چین طراحی شده، یکی از نمونه‌های توسعه یافته از شناورهای رزمی بدون سرنشین در دنیا است. این شناور ۱۵ متر طول، ۲۰ تن وزن، ۴۲ نات سرعت و بردی در حدود ۵۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۹۰۰ کیلومتر) دارد و قادر است بر علیه اهداف سطحی و زیرسطحی اجرای عملیات کند.

قایق‌های تندرو سپاه رادارگریز می‌شوند

اما دومین محور مهمی که در خصوص آینده شناورهای تندرو ایرانی توسط فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه مطرح شد، موضوع رادارگریزی شناورهای تندرو بود که سرلشکر سلامی با تاکید بر اهمیت این موضوع، گفت: شناورهای ما باید قدرت اختفا از دید رادارها و چشم‌های مسلح و غیرمسلح را داشته باشند.

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم این محور را مورد تاکید قرار داد که رادارگریزی و قدرت اختفا، گام بعدی در زمینه ساخت شناور است و گفت: باید از مرحله ساخت بدنه شناورها فراتر برویم و در گام دوم، اختفای شناور و هوشمندسازی آن را مورد توجه قرار دهیم.

** مثلث مرگ ناوهای آمریکایی تکمیل می‌شود

با در نظر گرفتن سخنان فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه، گام بعدی ندسا در طراحی و تولید شناورها و قایق‌های تندرو را می‌توان مبتنی بر دو ویژگی «رادارگریزی» و «بی‌سرنشینی» عنوان کرد. موضوعی که گام‌های اولیه آن با ساخت شناور یا مهدی در کشور برداشته شده و اکنون باید منتظر گام‌های بلندتر در این عرصه بود.

از سویی ترکیب این دو ویژگی با اصلی ترین مولفه قایق‌های تندرو سپاه یعنی سرعت، مثلث تهدید و مرگ بالقوه‌ای را برای هر نیروی بیگانه‌ای که به دنبال رویارویی با شناورهای نیروی دریایی سپاه باشد رقم خواهد زد، چراکه به گفته دریادار تنگسیری، شناورهای سپاه در حال حاضر به سرعت ۹۰ نات (۱۶۶ کیلومتر بر ساعت) رسیده‌اند و در آینده‌ای نزدیک هم شناورهایی با سرعت ۱۰۰ نات (۱۸۵ کیلومتر بر ساعت) توسط نیروی دریایی سپاه ساخته خواهد شد.

فارس

نظر شما