شناسهٔ خبر: 35859149 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

محرومیت بازیکنان به دلیل اظهار نظر در شبکه های اجتماعی؛ از سعید آقایی تا برناردو سیلوا

آقایان فوتبالیست؛ مودب باشید، حتی خارج از ورزشگاه

در سال های اخیر و با همه گیر شدن استفاده از فضای مجازی، بازیکنان فوتبال هم مانند دیگر اقشار جامعه فعالیت خود را در این شبکه ها آغاز کرده و روزانه تصاویر و مطالب خود را با دنبال کنندگان خود به اشتراک می گذارند.این موضوع اما باعث به وجود آمدن حواشی مختلفی هم شده است و در ماه های اخیر شاهد چند محرومیت برای بازیکنانی که مطالب خلاف قانون منتشر کرده اند، بوده ایم.

صاحب‌خبر -

سپهر ستاری: هفته گذشته و پیش از دیدار حساس پرسپولیس و سپاهان، سعید آقایی، اقدام به تغییر عکس پروفایل خود در اینستاگرام و قرار دادن یک عکس تحریک آمیز برای هوادران تیم رقیب کرد. این موضوع از چشم کمیته انضباطی دور نماند و آن ها خیلی سریع حکم به محرومیت این بازیکن دادند، حکمی که باعث شد آقایی دیدار مقابل پرسپولیس را از دست بدهد. این حکم اعتراض شدید باشگاه سپاهان را در پی داشت و مدیریت این باشگاه محرومیت آقایی را غیرقانونی خواند.

نیمار هم مثل آقایی

محرومیت آقایی اولین مورد محرومیت به خاطر رفتار نادرست در فضای مجازی نبود، پیش از او نیمار، ستاره برزیلی تیم پاریسن ژرمن، پس از حذف تیمش در دیدار برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر منچستریونایتد، در صفحه اینستاگرامش به شدت از داوری انتقاد کرد و به همین دلیل یوفا او را سه جلسه از همراهی تیمش محروم کرد. محرومیتی که البته با بخشش یوفا به دو جلسه کاهش یافت. نیمار در این استوری نوشته بود: این یک رسوایی بود. آن ها [یوفا]، چهار نفر که چیزی از فوتبال نمی دانند را مسئول بازبینی سیستم VAR کرده اند. آن صحنه پنالتی نبود. چگونه این صحنه پنالتی گرفته شد وقتی توپ به کمر کیمپمبه خورد؟

روزبه چشمی هم جریمه شد

روزبه چشمی در بازی استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان در لیست استقلال نبود و با این تیم به خوزستان نرفت؛ او که از خانه این دیدار را تماشا می کرد، پس از بازی در یک استوری شدیدا به اشتباهات داوری علیه تیمش تاخت. اعتراضی که از سوی کمیته انضباطی بی پاسخ نماند و او به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و توبیخ کتبی محکوم شد تا چشمی و دیگر بازیکنان بیش از پیش مراقب نظرات و مطالب خود در صفاحت اجتماعی باشند.

مورد عجیب برناردو سیلوا

برناردو سیلوا چند روز قبل در توئیتی جنجالی، بنجامین مندی، هم تیمی فرانسوی اش را با عکسی که روی بسته بندی یک برند شیرینی که در پرتغال و اسپانیا موجود است، مقایسه کرد. این توئیت خیلی زود توسط سیلوا حذف شد اما اتحادیه فوتبال انگلیس از باشگاه منچسترسیتی خواستار توضیح در این مورد شد.

این تمام ماجرا نبود و پیش از این یک ویدیو در اینستاگرام سیلوا منتشر شده بود که ستاره پرتغالی منچسترسیتی را در حال گفتگو با بنجامین مندی نشان می‌دهد، این ویدیو پیش از شروع تور پیش‌فصل آمریکای سیتی در سال 2018 ضبط شده است که در این ویدیوی لایو اینستاگرامی، بنجامین مندی با لباس مشکی حاضر شده و برناردو سیلوا به او می‌گوید که چرا لباس نپوشیده است.

حالا اتحادیه فوتبال انگلیس او را به رفتار نامناسب متهم کرده و اگر اتهام او ثابت شده و سیلوا در این مورد مقصر شود ممکن است دست ‌کم با شش بازی محرومیت مواجه شود. سیلوا تا روز 9 اکتبر زمان دارد تا به این اتهام اتحادیه فوتبال انگلیس واکنش نشان دهد. ستاره پرتغالی سیتی که پیش از این با ارسال نامه‌ای به اتحادیه از این اقدام خود اظهار پشیمانی کرده بود و بنجامین مندی هم از او حمایت کرده و گفته بود از توییت سیلوا ناراحت نشده است.

قانون در این باره چه می گوید؟

در بخش 2 ماده 12  آئین نامه جدید انضباطی فیفا به این نکته اشاره شده است که سوء رفتاری های بند ب(رفتار غیرورزشی علیه رقیب یا اشخاص دیگر به جز مسئولان بازی)، ج (تحریک تماشاگران با هر منظوری) ، خ(رفتارهای غیر ورزشی در مقابل مسئولان بازی) و د (تهدید یا ارعاب مسئولان بازی) حتی اگر در بیرون از زمین فوتبال مانند شبکه های اجتماعی رخ داده باشد تحت محرومیت های آئین نامه ای قرار می گیرند.

با این اوصاف بازیکنان و حتی مربیان فوتبال باید بیش از گذشته مراقب رفتارهای خود در شبکه های اجتماعی باشند تا از این حیث دچار مشکل نشوند.

255 41 43

نظر شما