شناسهٔ خبر: 35858804 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار:

بازار صادرات تخم مرغ ایران تحت تاثیر سیاستگذاری های زودگذر

تهران - ایرنا - مددیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور گفت: سیاست گذاری های آنی موجب التهاب در بازار صادراتی شده تا جایی که از دست دادن بازارهای صادراتی تخم مرغ را موجب شده است.

صاحب‌خبر -

«رضا ترکاشوند» روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی تخم مرغ با بیان اینکه مازاد تولید تخم مرغ کشور به یک تهدید تبدیل شده، افزود: ۱۰ درصد تخم مرغ تولیدی کشور مازاد بر نیاز داخلی است که برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان باید صادر شود.

به گفته وی، اکنون بسیاری از کشورهایی همچون ترکمنستان که تا چندی پیش وارد کننده تخم مرغ بودند، اکنون خودبه یک تولید کننده و صادرکننده در این زمینه تبدیل شده اند.

ترکاشوند با بیان اینکه صادرات تخم مرغ ایران به عراق آینده ای ندارد گفت: کشور عراق تمامی مرزها برای جلوگیری از ورود مرغ و تخم مرغ را به دلیل حمایت از تولید داخلی خود بسته، بنابراین چنین بازار صادراتی برای ما اینده ندارد.

وی افزود: تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی حدود ۲ هزارتومان متضرر می شوند گفت: از اواخر سال گذشته تاکنون متوسط نرخ  فروش تخم مرغ به طور متوسط ۶ هزار تومان و کمتر از نرخ تمام شده تولید این محصول بوده که نشان می دهد مرغداران بابت فروش هر کیلوگرم تخم مرغ دو هزار تومان ضرر و زیان می دهند.

به  گفته وی، این درحالیست که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ هفت هزارو ۷۴۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن تصریح کرد: در حالی که  ظرفیت تولید مرغ تخم‌گذار تجاری کشور به ۹۵ میلیون قطعه رسیده در صورتی که بخواهیم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم، میزان تولید تخم‌مرغ در کشور به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید درحالیکه اکنون ظرفیت تولید در برخی از استان های کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فعال است.

ترکاشوند راهکار ساماندهی بازار تخم مرغ کشور را توسعه بازار و مدیریت و کنترل تولید دانست و  افزود: با توجه به حجم تولید سالیانه و نداشتن بازارهای صادراتی مناسب تنها راهکار برای حمایت از تولید داخلی افزایش سرانه مصرف این محصول در کشور است به طوری که اکنون باید سرانه مصرف این محصول از ۱۲ کیلوگرم در سال ( ۲۰۰ عدد ) به ۱۶ کیلوگرم (۲۵۰ عدد) برسد.

نظر شما