شناسهٔ خبر: 35858618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آخرین تحولات حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه

استقبال کردها از گفتگو با دمشق/گفتگوی اردوغان و پوتین/آماده باش نظامی اسرائیل و توئیت ترامپ

ساعاتی پیش رئیس جمهور ترکیه رسما آغاز حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد.در همین حال کردهای سوریه نیز خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رجب طیب اردوغان در توئیتر خود آغاز حمله را اعلام کرد. سخنگوی دولت ترکیه نیز اعلام کرد که با آمریکا و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل اغاز حمله را اطلاع داده ایم.

در همین حال پس از اعلام موضع لاوروف مبنی بر مذاکره دمشق و کردها، دو طرف از پیشنهاد روسیه استقبال کرده اند.

کردهای سوریه که خود را در مقابل حمله احتمالی ترکیه به خط مرزی شمال، تنها می‌بینند، از پیشنهاد روسیه برای گفت‌وگو با دمشق، استقبال کردند.

آنچه «خودمختاری شمال و شرق سوریه» خوانده می‌شود، از پیشنهاد روسیه برای گفت‌وگو با دمشق استقبال کرد.

به گزارش وبگاه خبری «رووداو»، «خودمختاری شمال و شرق سوریه» وابسته به کردها، امروز در بیانیه‌ای اعلام کردند که به پیشنهاد روسیه «مثبت» نگاه می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که «ما در خودمختاری شمال و شرق سوریه، به سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره گفت‌وگو بین ما و دولت سوریه به دید مثبت نگاه می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم که نقش حامی و ضامن را ایفا کند تا نتایجی عملی داشته باشد».

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، نیروهای قسد بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در شمال سوریه با صدور بیانیه ای خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شدند.

در این بیانیه آمده است: کردها حسن نیت خود را در برابر توافق آمریکا و ترکیه درباره توافق «سازوکار امنیتی» و ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوری برای جلوگیری از تهاجم ترک ها نشان داد اما با این وجود، حمایتی از کردها نشد.

نیروهای دموکراتیک سوریه از آمریکا و ائتلاف ضد داعش خواستند که برای توقف حملات ترکیه، منطقه پرواز ممنوع در شمال شرق اراضی سوریه ایجاد کنند.

در همین حال  رجب طیب اردوغان، امروز (چهارشنبه) طی تماس تلفنی با همتای روس خود، عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در شمال شرق سوریه و "منطقه امن" را به بحث گذاشت.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در این تماس تلفنی به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت عملیات برنامه‌ریزی‌شده در شمال شرق سوریه، به برقراری صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد و راه را برای اتخاذ رویه سیاسی در سوریه هموار خواهد کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه "حفظ حقوق و منافع مردم سوریه اولویت ترکیه است"، از موضع سازنده روسیه در قبال این مسئله تمجید کرد.

ساعتی بعد از انتشار بیانیه سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره رایزنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای روس خود درباره سوریه، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه  روایت خود را از این تماس تلفنی منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، سخنگوی کاخ کرملین( دفتر ریاست جمهوری روسیه) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان درباره لزوم اطمینان حاصل کردن از تلاش‌ها به منظور حفظ تمامیت ارضی سوریه صحبت کردند.

بنا بر اعلام «دیمیتری پسکوف»، رئیس‌جمهور روسیه در این رایزنی تلفنی از همتای ترکیه‌ای خود خواست که با دقت وضعیت جاری در سوریه را تحلیل کند تا از وارد شدن هرگونه آسیبی به تلاش‌های مشترک به منظور حل بحران سوریه ممانعت به عمل آید.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه  همچنین درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در سوریه و آزادی تروریست‌های داعشی در مناطق عملیاتی و قدرت گرفتن دوباره آنها در سوریه هشدار داد.

ادامه واکنش ها

همچنین اتحادیه عرب حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرد و هشدار داد این حمله باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در شمال شرق سوریه می‌شود.

اتحادیه عرب روز چهارشنبه عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده ترکیه برای شمال شرقی سوریه را محکوم و تاکید کرد این عملیات زمینه وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش وبگاه خبری «اسکای نیوز»، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از برنامه‌ها و آمادگی‌های اعلام شده ترکیه برای یک عملیات نظامی در عمق سوریه ابراز نگرانی کرد.

یک مقام رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب گفته است که این عملیات برنامه ریزی شده توسط آنکارا نشان دهنده نقض آشکار حاکمیت سوریه است و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه می‌شود.

وی افزود: حمله ترکیه به خاک سوریه تهدیدی برای تشدید درگیری‌ها در شرق و شمال سوریه است و ممکن است به داعش اجازه دهد بخشی از قدرت خود را بازیابد.

 مقام اتحادیه عرب مداخلات خارجی در سوریه از سوی هر طرفی را محکوم کرد و گفت: آنچه اکنون لازم است این است که پس از تشکیل کمیته قانون اساسی روند سیاسی حل بحران سوریه تقویت شود، نه اینکه این کشور درگیر حملات نظامی بیش‌تری شود.

این منبع افزود: شورای وزیران اتحادیه عرب در آخرین جلسه خود در ماه گذشته ضمن محکوم کردن مداخلات خارجی در سراسر سوریه از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از تمام خاک سوریه خارج کند.

شورای وزیران اتحادیه عرب همچنین بار دیگر بر رد هرگونه ترتیباتی تاکید کرد که ممکن است واقعیت جدیدی را در خاک سوریه به شکلی مغایر با توافق نامه ها و قوانین بین المللی ، به ویژه درخصوص روابط با کشورهای همسایه ایجاد کند.

همچنین شبکه خبری الجزیره، «جری متیوز ماتجلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اعلام کرد که این شورا اوضاع شمال شرقی سوریه را از نزدیک رصد و پیگیری می کند.

مردم شمال سوریه نیز در اعتراض به حملات ترکیه تظاهرات و آن را به شدت محکوم کردند.

به گزارش فارس، اهالی شهرها و مناطق «عین الرقه»، «الرقه»، «عین عیسی» و «تل ابیض» با مشارکت «احزاب سیاسی» و عشایر مناطق شمال شرق سوریه دست به تظاهرات زدند.

منابع خبری سوریه گزارش دادند که تظاهرات‌کنندگان در شهر «تل ابیض» واقع در مرزهای سوریه و ترکیه در ریف شمالی الرقه چادرهای تحصن نصب کردند.

تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی اعلام کردند که آنکارا با انجام این حملات قصد دارد اراضی بیشتری از سوریه را تحت تصرف خود دربیاورد.

منابع کُردی نیز خبر دادند که کردهای منطقه «الکسره» واقع در ریف شمال غربی دیرالزور تظاهرات کردند و حملات ترکیه را محکوم کردند.

گفتنی است تظاهرات مزبور پیش از آغاز رسمی حملات ترکیه به شمال سوریه، صورت گرفته بود.

آماده باش نظامیان اسرائیل

در همین حال خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت‌های خود در مرز با این کشور از جمله حفاری‌ها و ایجاد خاکریز را ازسرگرفته است.

به گزارشز مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منبع مذکور افزود که کامیون‌های ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به انتقال ماسه و ایجاد خاکریز در بخش جنوبی شهرک اشغالی غجر کردند.


ترامپ توئیت زد
 

در همین حال رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توئیت خود نوشت: جنگ میان گروه‌های مختلف صدها سال ادامه داشته است. آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه می‌بود.

وی در ادامه افزوده است: 50 سربازمان را خارج کردیم. ترکیه باید مسئولیت داعشی‌هایی دستگیر شده‌ای را که اروپا حاضر به پذیرششان نیست بر عهده بگیرد. این جنگ‌های بی پایان مضحک برای ما در حال خاتمه است. آمریکا 8 تریلیون دلار هزینه جنگ و اقدامات پلیسی در خاورمیانه کرده است. هزاران سرباز ما کشته یا زخمی شده‌اند. میلیون‌ها تن از مردم از هر طرف کشته شدند. رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیمی بود که در تاریخ کشور ما گرفته شد. ما بر اساس فرضیه‌هایی دروغ و اثبات نشده به جنگ رفتیم؛ سلاح کشتار جمعی. چیزی نبود! اکنون ما به آرامی و به دقت سربازان و ارتش بزرگمان را به خانه باز می‌گردانیم. ما اکنون بر روی یک تصویر بزرگتر متمرکز هستیم. آمریکا بزرگتر از هر زمان دیگری است.

بیشتر بخوانید:هشدار بارزانی به ترامپ عزیز!/اعلام سه روز بسیج عمومی برای کردهای جهان /آماده باش نظامی عراق

بیشتر بخوانید: فاجعه انسانی در پیش است/ترکیه از ورود به مرز سوریه خبر داد/آمریکا زمان عملیات نظامی را اعلام کرد

310 310

نظر شما