شناسهٔ خبر: 35858184 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش شبکه اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را با هدف ایجاد "منطقه‌ای امن" اعلام کرد.

اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است.

 

 

همزمان نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" نیز ضمن تایید این حمله اعلام کردند، جنگنده‌های ترکیه حملات هوایی را در شمال سوریه آغاز کردند. در همین راستا، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند، این عملیات با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز شد و پس از آن عملیات توپخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ارتش ترکیه تهاجم خود به شمال سوریه را با همراهی نیروهای شورشی سوری موسوم به "ارتش آزاد" سوریه که از حمایت آنکارا برخوردارند، آغاز کرده است.

 

---

 

در همین حال بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز، کردها از واشنگتن خواستند این حملات را پایان دهد.

در همین راستا، منابع رسانه‌ای ترکیه از احضار سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه جهت ارائه توضیحاتی پیرامون حمله نظامی در سوریه خبر دادند.

اوایل امروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و داعش اعلام کرده است.

پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد. وی هرگونه حمله نظامی به سوریه را تجاوز به حاکمیت این کشور خواند.

در پیام اردوغان آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات چشمه صلح علیه سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک-ی‌پ‌گ و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده است. هدف ما نابودی این مجرای تروریستی است که تلاش دارند در مرز جنوبی ما تشکیل شوند و همچنین برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.»

اردوغان همچنین در پیام توییتری دیگری نوشت: «عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و به ایجاد یک منطقه امن منجر می‌شود و بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان تسهیل می‌شود. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و جوامع محلی را از دست تروریست‌ها آزاد خواهیم کرد.»

براساس بیانیه سرویس مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک، حملات هوایی هواپیماهای ترکیه در مناطق غیر نظامی است که این موجب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان محلی شده است./ ایسنا

 

لحظه صدور فرمان حمله ترکیه به سوریه


رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در دفتر کار خود در کاخ ریاست جمهوری ترکیه (کاخ سفید) در آنکارا در حال گفتگوی تلفنی با وزیر دفاع ترکیه و صدور فرمان آغاز حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین در شمال سوریه

 

 

 

موضع‌گیری مقام‌های اروپایی درباره عملیات نظامی ترکیه

مقام‌های اروپایی از قبیل وزیر خارجه آلمان عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند و وزیر خارجه آلمان گفته که این عملیات به تقویت داعش منجر خواهد شد.

در حالی که واکنش‌های کشورهای مختلف به آغاز عملیات جدید ترکیه در شمال سوریه علیه عناصر کُرد ادامه دارد، مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی این عملیات را محکوم کردند.

 

 

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان ساعتی بعد از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه، به این اقدام آنکارا واکنش نشان داد.

ماس ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در شمال سوریه  اعلام کرد، این عملیات باعث تشدید ناآرامی در منطقه و تقویت داعش منجر خواهد شد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا هم ضمن درخواست از ترکیه برای نشان دادن خویشتنداری درباره عملیات نظامی در شمال سوریه، توقف این عملیات را خواستار شده است.

دولت‌های فرانسه و انگلیس هم در مخالفت با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شدند.

عصر امروز چهارشنبه بود که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» را اعلام کرد.

او در توئیتر خود نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

وی با بیان اینکه یکی از هداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است، افزود:‌«عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم.»/ فارس

 

دبیرکل ناتو خواستار خویشتنداری ترکیه شد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه از ترکیه خواست با اقدام نظامی در شمال شرق سوریه، منطقه را بی‌ثبات‌تر نکند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، وی که در یک کنفرانس خبری در رم سخن می گفت، ‌ افزود: ترکیه به دلیل تحمل حملات تروریستی وحشتناک و میزبانی از هزاران آواره، از نگرانی های امنیتی قانونی برخوردار است.

 

 
 

استولتنبرگ با اعلام اینکه ناتو از عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه مطلع شده است ، گفت: اجتناب از اقداماتی که باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه می شود، اوضاع را متشنج تر می کند و آلام انسانی بیشتری را رقم می زند، امری حائز اهمیت است.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که ترکیه باید با خویشتنداری عمل کند و اقداماتی متناسب را در پیش گیرد.۹۱۰۹

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه کردهای حزب کارگران کرد ترکیه "پ. ک. ک" و یگان‌های مدافع خلق " ی.پ.گ"، « چشمه صلح» نام دارد.

این حمله، واکنش و محکومیت جامعه جهانی را در برداشت. "ژان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپا خواستار توقف فوری این حملات شد.

رئیس کمیسیون اروپا تهدید کرد اگر آنکارا حملات به کردهای شمال سوریه را متوقف نکند، اتحادیه اروپا نیز کمک های مالی به ترکیه را قطع خواهد کرد.

از سویی دیگر، اتحادیه عرب حملات ترکیه به شمال شرق سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.

در همین ارتباط، روسیه نیز این حملات را نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه دانست.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در سوریه و آزادی تروریست‌ های داعشی در مناطق عملیاتی و قدرت گرفتن دوباره آنها در سوریه هشدار داد.

وزارتخانه های فرانسه و آلمان نیز هر کدام با صدور بیانیه های جداگانه، حمله ترکیه به مناطقی از شمال سوریه را به شدت محکوم کردند و خواستار توقف آن شدند.

بعلاوه، پاریس و لندن خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای بررسی این مساله شدند./ ایرنا 

 

سناتور جمهوری خواه آمریکا به اردوغان هشدار داد


سناتور لیندسی گراهام روز چهارشنبه در واکنش به تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت که آنکارا بهای سنگینی برای این عملیات پرداخت خواهد کرد.

به گزارش شبکه های خبری؛ این سناتور جمهوری خواه ایالات کارولینای جنوبی آمریکا افزود: به زودی تلاش ها را در کنگره هدایت خواهم کرد تا (رجب طیب) اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) بهای سنگینی برای این عملیات بپردازد.

 

 

گراهام همچنین در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز؛ تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای بیرون بردن نیروهای کشورش از شمال سوریه، بزرگ ترین خطای دوره ریاست جمهوری وی دانست.

وی به برنامه فاکس و دوستان گفت: چنانچه ترامپ به طرح عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ادامه دهد، یکی از بزرگ ترین اشتباهات دوره ریاست جمهوری خود را مرتکب شده است که موجب سربرآوردن و تقویت دوباره داعش در این بخش خواهد شد.

وی قائل نشدن اهمیت برای منطقه خاورمیانه را طرز فکر و ذهنیتی مربوط به دوره پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دانست.

گراهام همچنین روز گذشته (سه شنبه) در توییتی نوشت: مهم نیست که رئیس جمهوری ترامپ درمورد تصمیم خود چه می گوید، این دقیقا همان کاری است که رئیس جمهوری اوباما در عراق کرد؛ که پیامدهای بسیار فاجعه بارتری از حضور در جنگ، برای امنیت ملی ما به همراه داشت.

گراهام روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه "فاکس نیوز" با انتقاد شدید از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از شمال سوریه، آن را کوته بینانه و غیر مسئولانه دانست.

وی افزود: این تصمیم حساب نشده رئیس جمهوری، تمامی دستاوردهای ما را از بین برد و منطقه (خاورمیانه) را در هرج و مرج اضافی فرو می برد، هچنان که این امر موجب خوشحالی ایران خواهد شد.

وی با رد هرگونه شکست گروهک تروریستی داعش، گفت: کسانی که گمان می برند، این گروهک شکست خورده است، بزودی مشاهده خواهند کرد (که این چنین نیست).

گراهام که متحد مهمی برای ترامپ به شمار می رود و متحدانی در میان دموکرات ها نیز دارد، در رشته توئیت هایی نوشت: با "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه در مورد این مسأله که در واقع فاجعه در حال شکل گیری" است، گفت و گو خواهم کرد.

گراهام تهدید کرد که اگر دولت ترامپ به تصمیم خود ادامه دهد، وی پیش نویس قانونی را در سنا برای لغو این تصمیم را ارائه می کند، که به باور وی مورد حمایت شدید هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه دستور خروج نظامیان آمریکایی را از سوریه، صادر کرد و با دفاع از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه در توئیتی نوشت: زمان آن رسیده است که واشنگتن از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه غرب آسیا رها شود.

این درحالی است که کردهای سوریه اعلام کردند، آمریکا با خارج کردن نیروهایش در مرزهای سوریه و ترکیه در واقع به کردها از پشت خنجر زده است.

"رجب طیب اردوغان"رئیس جمهوری ترکیه چند روز پیش از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد، که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

کردهای سوریه نیز از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر داده اند./ ایرنا

 

وزیر خارجه ترکیه: عملیات در شمال سوریه، حق ما است

 

اندکی پس از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) مدعی شد این عملیات تابع قوانین بین‌الملل است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، طی اظهارات امروز خود گفت: "عملیات برنامه‌ریزی‌شده ترکیه در شمال سوریه، تحت قوانین بین‌المللی و لایحه‌های سازمان ملل، حق ترکیه است".

او در ادامه گفته است: "تنها هدف ما تروریست‌ها هستند، از این طریق به تمامیت ارضی سوریه، یاری خواهیم رساند."

 

 

این دیپلمات ارشد ترکیه که در سفر به الجزایر به سر می‌برد، اظهار داشت: "متاسفانه، یک سازمان تروریستی در شمال شرق سوریه وجود دارد. این تهدیدی بزرگ علیه کشور ماست؛ آمریکا به آن‌ها تسلیحات داد و ما آن‌ها را در ترکیه بازداشت می‌کنیم، زیرا سازمان‌های تروریستی در ترکیه و شمال سوریه، یکسان هستند."

به گفته او، هدف اصلی گروه پ.ک.ک/ی.پ.گ، "تجزیه سوریه" است: "ما از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم؛ به این دلیل، تصمیم گرفتیم اینجا عملیاتی آغاز کنیم؛ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت از سوریه خارج می‌شوند و قصد ایجاد یک منطقه امن را به صورت مشترک [با ما] دارند، ما مذاکرات را آغاز کردیم.

اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ما، آن را چیزی جز روندی ایستا ندید و به رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ترکیه، خودش عملیاتی ترتیب خواهد داد".

او با بیان اینکه ترکیه، تمام طرف‌ها -از جمله سوریه و سازمان ملل- را از حمله مطلع ساخته، گفت: "این عملیاتی مهم در راستای ثبات و امنیت منطقه است و مهاجران در ترکیه و منطقه، قادر به بازگشت امن و داوطلبانه به سوریه خواهند بود."/ ایسنا

نظر شما