شناسهٔ خبر: 35858157 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را با هدف ایجاد "منطقه‌ای امن" اعلام کرد. اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است.

صاحب‌خبر -
عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد.

به گزارش اعتدال، به نقل از شبکه اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را با هدف ایجاد "منطقه‌ای امن" اعلام کرد. اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد عملیات نظامی جدید در شمال سوریه با اسم رمز «بهار صلح» آغاز شد.

همزمان، رسانه‌ها از پرواز جنگنده‌های ترکیه بر فراز شهر «راس‌العین» سوریه و شنیده‌شدن صدای انفجار خبر می دهند.

نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" نیز ضمن تایید این حمله اعلام کردند، جنگنده‌های ترکیه حملات هوایی را در شمال سوریه آغاز کردند. در همین راستا، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند، این عملیات با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز شد و پس از آن عملیات توپخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ارتش ترکیه تهاجم خود به شمال سوریه را با همراهی نیروهای شورشی سوری موسوم به "ارتش آزاد" سوریه که از حمایت آنکارا برخوردارند، آغاز کرده است.

توپخانه های ارتش ترکیه مراکز نیروهای کُرد " دموکرات سوریه" در شهر تل‌ابیض در حومه رقه در شمال سوریه مورد هدف قرار دادند.

شبکه الاخباریه سوریه گزارش داد، در حمله هوایی ترکیه، مقرهای شبه‌نظامیان YPG در روستاهای «المشرافة» و «خربة البنات» هدف قرار گرفته است.

در همین حال بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز، کردها از واشنگتن خواستند این حملات را پایان دهد.

آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه


در همین راستا، منابع رسانه‌ای ترکیه از احضار سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه جهت ارائه توضیحاتی پیرامون حمله نظامی در سوریه خبر دادند.

اوایل امروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و داعش اعلام کرده است.

پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد. وی هرگونه حمله نظامی به سوریه را تجاوز به حاکمیت این کشور خواند.

در پیام اردوغان آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات چشمه صلح علیه سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک-ی‌پ‌گ و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده است. هدف ما نابودی این مجرای تروریستی است که تلاش دارند در مرز جنوبی ما تشکیل شوند و همچنین برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.»

اردوغان همچنین در پیام توییتری دیگری نوشت: «عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و به ایجاد یک منطقه امن منجر می‌شود و بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان تسهیل می‌شود. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و جوامع محلی را از دست تروریست‌ها آزاد خواهیم کرد.»

فرار اهالی شهر تل ابیض از حملات هوایی ارتش ترکیه

همزمان با مشاهده ستون های دود در شهر تل ابیض سوریه در پی آغاز حملات هوایی ارتش ترکیه به این شهر، فرار اهالی از آن آغاز شده است.

حملات جنگنده های ارتش ترکیه به شهرهای تل ابیض و راس عیسی در شمال سوریه آغاز شده است.


نگرانی ماکرون از عملیات نظامی ترکیه در سوریه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با جیهان احمد، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک همبستگی فرانسه با کردها در جنگ با داعش در منطقه را اعلام کرد.

وی در این دیدار تصریح کرد، از عملیات نظامی ترکیه در سوریه بسیار نگران است.

نخستین واکنش دولت سوریه به تجاوز نظامی ترکیه به روستاهای کُرد نشین این کشور

دولت سوريه اعلام كرد حملات تركيه به خاك اين كشور را با تمام ابزارهای قانونی دفع خواهد كرد. ادعاهای تركيه درباره امنيت مرزهايش دروغ است.


سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوریه: قدرت پاسخ‌گویی به حمله ترکیه را داریم

«کینو گابریل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، گفت مناطقی در «رأس العین» و «تل ابیض» هدف حملات قرار گرفته است.

او گفت توپخانه و جنگنده‌های ارتش ترکیه اقدام به بمباران بی‌هدف این مناطق کرده‌اند.

گابریل همچنین گفت نیروهای کُرد توانایی پاسخ‌دهی به این حملات را دارند و ارتش ترکیه هرگز به اهداف خود در سوریه نخواهد رسید.

نیروهای دموکراتیک سوریه  از آمریکا و «ائتلاف ضد داعش» خواستند تا با اعلام منطقه پرواز ممنوع، جلوی حملات هوایی ترکیه را بگیرند.

 سناتور لیندسی گراهام: در کنگره کاری خواهم کرد که اردوغان بهای سنگینی را {بابت حمله به شمال سوریه} بپردازد

دبیرکل ناتو ابراز امیداوری کرد عملیات ترکیه در شمال سوریه «حساب شده و دقیق» باشد.

فرانسه و انگلیس خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه شدند

وزیر دولت فرانسه در امور اروپایی گفت، پاریس و لندن از شورای امنیت درخواست خواهند کرد تا درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه تشکیل جلسه دهد.

اولین پاسخ کردها به ترکیه

نیروهای دموکراتیک سوریه در پاسخ به حملات ارتش ترکیه، شهر مرزی «نصیبین» ترکیه را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند.

شبه‌نظامیان کرد همچنین چاه‌های نفت در استان حسکه را آتش زدند.


شورای امنیت سازمان ملل، عملیات ترکیه در شمال سوریه را به بحث می‌گذارد

به دنبال آغاز عملیات ترکیه علیه کردها در شمال سوریه، جلسه شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص، فردا (پنجشنبه) پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

واکنش گوترش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد و خواستار احترام گذاشتن به تمامیت ارضی سوریه شد.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «هیچ راه‌حلی به جز راه‌حل سیاسی که در آن به تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود، برای حل بحران در این کشور وجود ندارد».

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «اقدام ما گفت‌وگو درباره حل مسالمت آمیز بحران سوریه ادامه خواهد داشت».

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی اظهار داشت،‌ «دبیرکل سازمان ملل از صبح امروز(چهارشنبه) از عملیات نظامی ترکیه اطلاع داشت».

در این بیانیه آمده است: «دبیرکل با نگرانی زیاد بیانیه‌های اخیر درباره شمال شرقی سوریه را دنبال می‌کند، به ویژه خطری که از ناحیه هر گونه اقدامات نظامی محتمل برای غیرنظامیان وجود دارد. او از همه طرف‌ها خواشتنداری حداکثری را خواستار است».

سخنگوی گوترش افزود: «دبیرکل (سازمان ملل) بار دیگر این موضوع را تکرار می‌کند که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه حل پایدار، فرایند سیاسی و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است».

سازمان جهانی «صلیب سرخ» نیز درباره عواقب عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی کرد.


مصر، عملیات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه مصر شامگاه چهارشنبه (۱۷ مهر) عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را شدیداً محکوم کرد.

وزارت خارجه مصر در این بیانیه، اقدام ترکیه را «نقض آشکار و غیر قابل قبول حاکمیت یک کشور عربی برادر» خواند که آنکارا به سوء استفاده از شرایط این کشور، دست به این عملیات زده است.

مصر مقابله با این عملیات را وظیفه و مسئولیت جامعه بین‌الملل به ویژه شورای امنیت دانست، چرا که این عملیات امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند.

وزارت امور خارجه مصر، در بیانیه امشب خود ترکیه را به تلاش به ایجاد تغییرات جمعیتی از طریق عملیات مذکور متهم کرد و در باره تبعات این اقدام آنکارا بر حاکمیت ملی سوریه و صلح منطقه‌ای و روند فرآیند سیاسی در این کشور هشدار داد.

به گزارش الیوم السابع، مصر همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای برسی این عملیات، تشکیل جسله دهد.

ترامپ عملیات ترکیه در سوریه را "ایده بدی" خواند

رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک بیانیه درباره این عملیات تصریح کرد: «ترکیه یک کشور عضو ناتو، امروز صبح (به وقت واشنگتن) به سوریه تجاوز کرد. ایالات متحده از این حمله حمایت نمی‌کند و این موضوع را به وضوح به ترکیه گفته است که این عملیات، ایده بدی است».

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه تازه خود درباره عملیات آنکارا بر خروج همه نظامیان آمریکایی از منطقه مورد حمله ترکیه تاکید و اعلام کرد: «هیچ سرباز آمریکایی در این منطقه حضور ندارد».

ترامپ ادامه داد: «من از روز اول ورودم به صحنه سیاسی این موضوع را صراحتا گفتم که من خواهان جنگیدن در این جنگ‌های بی پایان و بی‌معنی نیستم به ویژه آن جنگ‌هایی که به نفع ایالات متحده نیستند».

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ترکیه متعهد به حفاظت از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی شامل مسیحیان شده و همچنین اطمینان داده که هیچ بحران انسانی در نتیجه عملیاتش در شمال سوریه ایجاد نمی‌شود و واشنگتن پیگیر اجرای این تعهد توسط ترکیه خواهد بود.

عربستان، عراق، امارات و بحرین عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه را محکوم کردند.

نظر شما