شناسهٔ خبر: 35855889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اربعین ۹۸

روزهای پرترافیک مرزهای غربی در میان حلاوت سفر راهیان مکتب عاشورا و عشق حسینی (ع)

استانها - ایرنا - این روزها مرزهای غربی مملو از شور مشتاقان حسینی است که سیل وار از نقاط مختلف کشور به سوی مرزها با مقصد نجف اشرف و کربلای معلا درحرکت هستند.

صاحب‌خبر -

 پیر و جوان، دارا و ندار، زن و مرد همه هستند، عشق و عاشقی که سن و سال نمی شناسد همه را با خود می برد آنگونه که امروز همه از دور و نزدیک، شهر و روستا در این مسیر گام نهاده اند.

خبرها از مناطق مرزی در غرب کشور حاکی است که مرزهای مهران ، شلمچه و خسروی با تردد پرحجم زائران مواجه است و با وجود آنکه هنوز ۱۰ روز به اربعین مانده هر لحظه بر این ترافیک افزوده می شود.

به گفته رییس سازمان حج و زیارت درجریان بازدید ازمرزهای شلمچه و چزابه ؛ تا کنون آمار خروجی زائران از پایانه های رسمی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۴۰ درصد رشد داشته است.

 علی رضا رشیدیان همچنین اعلام کرده است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین تا کنون در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که بیش از ۸۶۰ هزار نفر آنان بانوان هستند.

اوج تردد زوار اربعین از مرز مهران است  چنانکه طبق آمارها هم اکنون روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات می شوند.

به گفته استاندار ایلام امسال در ایام اربعین 20استان معین در مرز مهران و دیگر مسیرهای این استان به زائران در بخش ها و حوزه های مختلف خدمات رسانی می کنند.

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به افزایش تردد زائران از مرز مهران در روزهای آتی و  استقرار ۱۷۰ موکب در مناطق مختلف استان یادآور شد: ظرفیت اسکان زائران در اقامتگاه های نهادها و ارگان های مختلف به ویژه سپاه بیش از ۲۰ هزار نفر و هلال احمر هم حدود پنج هزار نفر در شبانه روز است که در کنار این استراحتگاه ها از ظرفیت مساجد و تکایا نیز استفاده می شود.

با توجه به این شرایط و افزایش قابل توجه آمار زائران اربعین که بخش قابل توجهی از آنان با خودروهای شخصی تا مرز می روند،  امروز اعلام شد که ۴۰ هکتار به ظرفیت پارکینگ شهرهای مرزی در ایام اربعین اضافه شد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم که امروز بازدیدی از مناطق مرزی داشت ،در این رابطه گفت که تا کنون بیش از ۵۳ درصد از مجموع زائران اربعین از مرز بین المللی مهران تردد داشته اند.

سردار حسین اشتری افزود :تا الان یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد گذرنامه و برگ تردد موقت برای اربعین امسال صادر شده که از این تعداد سهم برگه های تردد موقت ۵۰۰ هزار فقره بوده است.

وی از رشد ۷۸ درصدی صدور گذرنامه برای زائران اربعین امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: پیش بینی ها حکایت از افزایش چهار برابری تردد زائران در اربعین امسال را دارد و برنامه ریزی و آمادگی های لازم به منظور تسهیل تردد زائران در مرزهای چهارگانه انجام شده است.

مرزشلمچه هم به گفته معاون استاندار خوزستان با افزایش ترددها مواجه است و هر لحظه بر جمعیت زائران اربعین حسینی در این مرز افزوده می‌شود.

کوروش مودت همچنین گفته است که طی ۱۰ روز گذشته ۳۶۲ هزار زائر اربعین از گذرگاه مرزی شلمچه عبور کرده اند و فقط در ۲۴ ساعت گذشته زائران عبوری از این مرز۸۶ هزار نفر بوده است.

همچنین خبر می رسد که تردد زائران از مرز خسروی هم پرحجم است و فرماندار قصر شیرین در این رابطه گفته است که فقط در فاصله  ساعت هفت تا ۱۰/۵ صبح امروز هفت هزار زائر از مرز خسروی عازم عراق شده اند و این روند در حال افزایش است.

همچنین استاندار کرمانشاه هم اعلام کرد که از امروز چهارشنبه  به منظور تسریع و ارتقا خدمت رسانی به زائران کاربران گیت های پایانه مرز خسروی به ۴۰ تن افزایش یافته اند.

وی اظهارکرد:همچنین ۱۵۰ دستگاه اتوبوس ایرانی نیز در منذریه علاوه بر اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عراقی  کار انتقال و جابجایی زائران را برعهده دارند.

مدیر اموزش بعثه مقام معظم رهبری همچئین اعلام کرد که از کل ۱۱ هزار دستگاه اتوبوسی ناوگان اتوبوسرانی کشور ۸ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائران در خدمت ستاد اربعین قرارگرفته  و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری شهرداری‌های کشور هم  برای جابه‌جایی زائران اربعین در پایانه‌های مرزی مستقرشده است.

علاوه برناوگان جاده ای در حوزه حمل و نقل هوایی به مقصد عراق هم در این ایام شاهد افزایش و برقراری پروازهای فوق العاده از مراکز استان های مختلف به مقصد کربلا و نجف هستیم چنانکه فقط از فرودگاه کرمانشاه روزانه ۱۲ پرواز به نجف و برعکس انجام می‌شود.

دراین میان در حوزه ارتباطی به جز حمل و نقل زائران در شق دیگرارتباط ، برای پوشش بهتر تلفن همراه و اینترنت و ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خوزستان امروز اعلام کرد : ۲۷ سایت سیار و ثابت مخابراتی در مسیر مرزهای شلمچه و چذابه به نصب شده است.

به گفته علی صالح نساج، ۱۳ سایت ثابت از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و ۱۴ سایت سیار به منظور تکمیل ظرفیت پوشش و جلوگیری از هر گونه اختلال در شبکه  در ۲ مسیر چذابه و شلمچه نصب شده اند.

اما در بین خبرهای متعدد و متکثر مربوط به ایام اربعین ، خبری از آن سوی مرزمنتشرشده که به نوعی برای زائران و بخش های خدمات رسان و ارتباطات انها اهمیت زیادی دارد و آنکه پس از یک هفته توقف و براساس نظرغیررسمی یک کارشناس امنیتی عراقی ،اینترنت پس از یک هفته تعطیلی، از این پس محدود به ساعات اداری کار خود را از سر می گیرد.

به گفته "هشام الهاشمی" گفته است که تا اطلاع ثانوی و احتمالا پس از مراسم اربعین حسینی (ع)، کاربران تنها در ساعات اداری از این امکان برخوردار هستند.

حال آنکه گزارش ها حاکی است، اختلال جدی در اینترنت عراق از هم اکنون نگرانی ها و مشکلات فراوانی برای زائران اربعین از جمله ایرانیانی  که اکنون درعراق بسر می برند، ایجاد کرده و از جمله باعث استفاده از خدمات بسیار گران اینترنت رومینگ شرکت های ایرانی شده است.

۱۹۰۶

نظر شما