شناسهٔ خبر: 35850899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک مقام مسئول اعلام کرد:

لزوم افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ به ۱۶ کیلوگرم

زهرا مهدوی

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با بیان اینکه مازاد تولید تخم‌مرغ به یک تهدید تبدیل شده است، بر لزوم افزایش مصرف سرانه این ماده غذایی به ۱۶ کیلوگرم تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ترکاشوند در مراسم روز جهانی تخم‌مرغ با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مرغ تخم‌گذار تجاری کشور به ۹۵ میلیون قطعه رسیده است، گفت: اگر بخواهیم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم، میزان تولید تخم‌مرغ در کشور به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر میزان تولید حدود یک میلیون تن و ۱۰ درصد مازاد بر نیاز کشور است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بخشی از ظرفیت تولید کشور در این زمینه به طور صد درصد غیرفعال است و در برخی استان‌ها نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی فعال است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با اشاره به اینکه در سال جاری میزان تولیدمان به اندازه‌ای است که باعث زیان تولیدکنندگان شده است، گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون قیمت تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ تمام شده تولید آن بوده ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب تخم‌مرغ را ۷۷۴۰ تومان اعلام کرده است اما قیمت این محصول به طور میانگین کمتر از ۶۰۰۰ تومان بوده که این نرخ حدود ۲۰۰۰ تومان پایین‌تر از قیمت واقعی است.

ترکاشوند با اشاره به اینکه این مسئله باعث زیان تولیدکننده و آسیب به تولید خواهد شد، تصریح کرد: به اعتقاد ما در حال حاضر مازاد تولید به تهدید تبدیل شده و برخی از تولیدکنندگان بزرگ با سابقه در این زمینه به دلیل شرایطی که وجود دارد، نمی‌توانند تولید کنند و واحدهایشان را تعطیل و واگذار کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مسئله دو راهکار را می‌توان در نظر گرفت، گفت: راهکار اول توسعه بازار و راهکار دوم مدیریت و کنترل تولید است که کنترل تولید در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد اما به اعتقاد بنده کار اصولی نیست چون باید از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، بهره‌برداری کامل کرد بنابراین ما یا باید بازار داخلی را توسعه دهیم یا به فکر صادرات و توسعه بازار خارجی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با اشاره به اینکه در صادرات سابقه خوبی داریم اما واقعیت این است که راهبرد دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: متأسفانه به سرمایه‌گذاری در تولید بی‌توجهی می‌شود بخصوص در بُعد تجارت آن. به عنوان مثال با کوچک‌ترین گزارشی که حتی ممکن است صحت نداشته باشد، یک شبه مسئولان مربوطه تصمیم می‌گیرند که صادرات را ممنوع کنند و تمام برنامه‌ریزی‌های تولید به هم می‌خورد.

ترکاشوند با اشاره به اینکه برخی از کشورهای متقاضی واردات تخم‌مرغ از ایران از جمله ترکمنستان در حال حاضر خودشان تولیدکننده و نیز صادرکننده این محصول شده‌اند، گفت: در کشوری مانند عراق نیز مسائل دیگری از جمله بحث حمایت از تولید داخلی مطرح است و بر اساس آخرین گزارش‌هایی که داریم، وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرده تمام مرزهای آنجا به روی واردات مرغ و تخم‌مرغ بسته شود چرا که قصد دارند از تولید داخلی حمایت کنند.

وی گفت: عراقی‌ها با وجود آنکه این تصمیمشان بر افزایش قیمت تخم‌مرغ در آنجا تأثیرگذار بوده، همچنان بر آن پافشاری می‌کنند بنابراین چشم‌انداز خوبی برای صادرات تخم‌مرغ از کشور نمی‌بینم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن تصریح کرد: با توجه به این مسائل، ما باید بر توسعه مصرف تخم‌مرغ در داخل کشور تمرکز کنیم. در حال حاضر مصرف سرانه این محصول در کشور ما ۱۲ کیلوگرم (حدود ۲۰۰ عدد) برای هر نفر است و اعتقاد داریم که می‌توانیم آن را به ۲۵۰ عدد (۱۵ تا ۱۶ کیلوگرم) برسانیم که اگر این اتفاق بیفتد، تهدید مازاد تولید از بین خواهد رفت.

نظر شما