شناسهٔ خبر: 35845241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

پنجمین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو

قاضی خطاب به متهم: ترسی از ایروانی نداشته باش حقیقت را بگو

صاحب‌خبر - پنجمین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. قاضی صلواتی مفاد مواد 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری را قرائت نمود و از متهم روغنی‌ها خواست تا در جایگاه حاضر شود. قاضی صلواتی گفت: بر اساس اقاریر خودتان مدیران ارشد گروه عظام نگران اسناد مجعول در شرکتهای ترخیص کار بودند و از من خواستند که از خاتمی پور بخواهم اسناد را امحا یا جابه جا نماید در این مورد توضیح دهید؟
متهم روغنی‌ها بیان کرد: قبل از سال 95 یک نفر در آن گروه فرد صالحی نبود و از خاتمی پور درخواست کردم که اسناد را بررسی کند که خاتمی پور اعلام کرد که بررسی صورت گرفته و اتفاق خاصی نیفتاده است. قاضی صلواتی اظهار کرد: در جای دیگری گفته‌اید که مرتضوی کارگزار ایراوانی خواهان امحای اسناد مجعول بوده است؟متهم پاسخ داد: بنده فقط اعلام کردم که از بازرسی گمرک می‌آیند و اسناد قبل از 95 بررسی شود. رئیس دادگاه گفت: اظهار کرده‌اید که مدیران ارشد عظام درباره امحای اسناد از سایر شرکت‌ها هم خواسته‌اند که اسناد را امحا کنند. متهم روغنی‌ها بیان کرد: من فقط درخواست بررسی مدارک را دادم تا مشکلی وجود نداشته باشد. قاضی صلواتی اظهار کرد: تمام جلسات بازجویی فیلمبرداری شده و اگر نیاز باشد فیلم آن را پخش می‌کنیم. گفته‌اید که پس از دستگیری خاتمی پور کلیه اسناد به شرکتی در هشتگرد منتقل شده است. این متهم پاسخ داد: فقط بحث مدارک شرکت‌های حامی ترخیص نبود و اسناد قبل از 95 به شرکت فراکلون منتقل شد.
> قاضی: هیچ ترسی از ایروانی نداشته باش
قاضی صلواتی افزود: هیچ ترسی از ایروانی نداشته باش، دلیل خروج شیرزاد از کشور را قاچاق اعلام‌شدن کالاها در قزوین بیان کرده‌اید که به دستور ایروانی انجام شده است.متهم روغنی‌ها پاسخ داد: شیرزاد هر سال به خارج از کشور سفر می‌کرد که با دستور ایروانی انجام می‌شد.
قاضی صلواتی گفت: اظهار کرده‌اید که اسناد ترخیص کالاها، فاکتور خارجی و گواهی مبدا توسط احمد جان بزرگی و فریبا قربانی با هماهنگی مدیر عامل گروه تنظیم می‌گردید، نترس و حقیقت را بگو.
این متهم گفت: کالاها به صورت مستقیم از خارج وارد می‌شد و از امور مربوط به بازرگانی بی‌اطلاعم. قاضی صلواتی بیان کرد: اظهار کرده‌اید که تهیه و تنظیم اسناد از سال 90 با تغییر درعناوین کالا و ارزش آنها به دستور ایروانی صورت می‌گرفته است در این باره توضیح دهید؟
متهم روغنی‌ها افزود: همیشه بحث بود که از تعرفه‌های ترجیحی و پایین‌ترین تعرفه برای ترخیص کالا استفاده شود در خصوص اقدامات قبل از 95 نمی‌توانم اظهار نظر قطعی نمایم و باید گمرک نظر دهد و از زمان تصدی بنده هیچ کدام از اسناد مغایرتی نداشته‌اند.
قاضی صلواتی گفت: پرداخت رشوه به مدیران صمت تهران آقایان قناتی و گودرزی برای اعمال تعرفه 5درصد به دستور ایروانی انجام شده است.
متهم روغنی‌ها پاسخ داد: درباره بحث تبصره 6 و 9 اگر از تبصره9 استفاده می‌شد صحیح بود و این تبصره هم توسط شرکتها اعمال نفوذ شده است.
> مواظب پاهای خود باشید!
قاضی صلواتی در هنگام اظهارات متهم روغنی‌ها درباره تبصره 6 و 9 بیان کرد: مواظب پاهای خود باشید از کسی جز خدا نترس و صداقت
داشته باش.
قاضی صلواتی اظهار کرد: درباره پرداخت رشوه به آقایان موفق و اکبری که از مسئولان اداره صمت البرز هستند برای بهره مندی از تعرفه 5 درصد به دستور ایروانی و توسط قنبر حسین پور با اعطای سکه توضیح دهید؟
متهم روغنی‌ها گفت: بیشتر مواردی که عنوان شده در جهت تسریع ترخیص کالاها بوده تا تولید خودروسازها متوقف نشود و منفعت شخصی در کار نبوده است.
قاضی صلواتی گفت: عمده پرداخت رشوه ایروانی به مدیران بانک‌های ملی،‌ مسکن، صادرات و ملت برای اخذ تسهیلات کلان از طریق رفیعی صورت گرفته است شما 200 صفحه اقرار دارید و صادقانه سخنان خود را بگویید. این متهم بیان کرد: ارتباطی با این موارد ندارم و در حد شنیده‌ها مطلع هستم.
قاضی صلواتی گفت: درباره پرداخت رشوه به مدیران ایران خودرو به منظور تایید کیفیت قطعات به عباس ربیعی و پرداخت رشوه توسط مرتضوی برای تایید خریدهای خارجی توضیح دهید؟
این متهم گفت: اطلاعی از دادن رشوه‌ها ندارم چراکه باید رشوه ثابت شود.
قاضی گفت: در تاریخ 96.9.19 به شیرزاد می‌گویید که به ایروانی هشدار داده‌ام که تنها 18 درصد قطعات وارداتی مربوط به خودروهای گازسوز است در حالی که ما اظهار کرده‌ایم که صددرصد قطعات مربوط به خودروهای گازسوز هستند.
متهم اظهار کرد: در ابتدا اطلاع نداشتم که می‌توان این قطعات را هم برای خودروهای گاز سوز و هم برای خودروهای بنزین سوز استفاده کرد.
در ادامه قاضی صلواتی از متهم روغنی‌ها خواست تا اظهارات خود را بدون ترس از کسی بیان کند و گفت: آقای روغنی‌ها درست است که آن آقا هزینه وکلای شما را تماما پرداخت کرده و متحمل هزینه‌های آنچنانی شده است اما از وی نترسید بلکه از خدا بترسید. قاضی صلواتی ادامه داد: هر جایی از اقاریرتان دچار شبهه شدید می‌توانیم فیلم بازجویی‌های‌تان را به نمایش بگذاریم. شما در اقرارتان گفتید که کار ما خلاف قانون است در این باره چه توضیحی دارید. متهم گفت: من این اظهارات را قبول دارم اما به من عنوان شد که پایه صد درصد این قطعات گازسوز است لذا اگر از تبصره9 استفاده می‌کردیم این مشکلات رخ نمی‌داد. در ادامه قاضی صلواتی به متهم گفت: شما در آذر ماه 96 به آقای خاتمی‌پور مجوز دادید تا به کارشناس گمرک سکه بهار آزادی رشوه دهد.
> 30 میلیارد تومانی که از جیب مردم رفت
متهم پاسخ داد: من هیچ وقت دستور پرداخت رشوه ندادم و اصلا چنین اظهاری نکردم. قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در اقاریرتان اعلام کردید سود گروه عظام از محل اختلاف ارز آزاد و دولتی حدود 30 میلیارد تومان بود که این وجوه در اصل از جیب مردم رفته است. متهم پاسخ داد: آری این بخش آخر،‌ جز اظهارات من بود و من اعلام کردم که گروه قطعات از ارز مرجع استفاده می‌کند اما لازم به یادآوری است که سیستم قیمت‌گذاری در بازار بر اساس ارز مرجع نیست بلکه بر اساس رقابت است که بر اساس آن قیمت مشخص می‌شود. قاضی صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: آیا عملکرد غلط و اشتباه گروه عظام باعث افزایش آلودگی هوا و گران شدن خودرو نبود؟ مردم چه گناهی کرده بودند؟متهم گفت: من درباره آلودگی هوا نکته‌ای را عرض می‌کنم زمانی که کالایی بر اساس خودرویی که ایران‌خودرو تولید کرده، وارد می‌شود مدیران این شرکت عنوان می‌کنند که چقدر به قطعات بنزین‌سوز و چقدر به قطعات‌ گازسوز نیاز دارند لذا توجه به بحث آلایندگی بر عهده شرکت عظام نبوده است چرا که برنامه تولید ایران‌خودرو از آنچه که شرکت تولید می‌کند متفاوت است و شرکت نمی‌تواند برای ایران‌خودرو برنامه تعیین کند و آنها هر برنامه تولیدی که داشته باشند انجام می‌دهند.
> دریافت ماهانه 17 تا 20میلیون تومان
به عنوان حقوق
قاضی به متهم گفت: شما در مدت فعالیت‌تان ماهانه 17 تا 20 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردید که در مجموع حقوق‌تان 400 میلیون تومان بوده و 800میلیون تومان به دلیل سودی که شرکت‌ها از طریق قاچاق انجام می‌دادند، پاداش دریافت کردید در این باره چه توضیحی دارید؟متهم پاسخ داد: عددی که به عنوان حقوق ماهیانه دریافت می‌کردم 15میلیون تومان بود و پرداخت پاداش نیز بین 100 تا 150میلیون تومان صورت می‌گرفت که این موضوع برای همه افراد
و در همه رده‌ها بود چرا که در چارت شرکت به همه معاونان این عدد تعلق می‌گرفت و تنها مختص من نبود.
قاضی به متهم گفت: درباره جعل اسناد و تغییر در سند رسمی و درج مهر جعلی توسط واحدهای بازرگانی شرکت‌های سازه‌پویش توضیح دهید و اینکه آقای ایروانی به شرکت‌ها اعلام کرده است که در مورد کالای گازسوز تعرفه 5 درصد اعمال کند و همچنین پرداخت رشوه به دستور آقای ایروانی و اقدام به دست‌کاری و جعل اسناد از سوی قربانی‌راد از جمله اقاریر شماست در این‌باره چه توضیحی دارید؟
> متهم: زمان بازجویی تحت فشار بودم
متهم پاسخ داد: من در زمان بازجویی تحت فشار بودم. قاضی به وی گفت: فیلم‌های بازجویی موجود است و این حرف شما را تایید نمی‌کند اگر تحت فشار بودید با خاطی برخورد می‌کردم. نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت خطاب به متهم گفت: شما و دوستان‌تان به مفاد ماده 9 کتاب مجمع قوانین اعتنا نکردید چرا که این ماده نیاز به صدور مجوز از وزارت صمت را داشت که اگر می‌خواستید مطابق این بند کالا وارد کنید نیاز به اخذ مجوز موردی داشتید و چون نتوانستید این مجوز را اخذ کنید همه را طبق بند 6 اظهار کردید و قطعات را تحت عنوان کالای گازسوز وارد کردید. متهم پاسخ داد: بند 9 از سال 96 به مجموعه قوانین اضافه شد که من از وجود این بند اطلاعی نداشتم. نماینده دادستان در ادامه بخشی از اقاریر متهم را درباره پرداخت رشوه به مدیران صمت استان تهران به منظور رفع و رجوع امور مربوطه را قرائت کرد و از متهم پرسید: اگر شما می‌خواستید مطابق بند 9 اقدام کنید چرا سند را جعل کردید؟ که پاسخ این سوال روشن است شما از بند 9 استفاده نکردید زیرا نیاز به اخذ مجوز از وزارت صمت داشتید. در ادامه نماینده دادستان بند 9 را قرائت کرد که متهم پاسخ داد: این بند به سیستم EMS اشاره دارد که ECU یکی از اجزای EMS است و لذا اشاره‌ای به اینکه ECU گازسوز باشد یا بنزین‌سوز وجود ندارد ضمن آنکه تبصره 6 هم نیاز به اخذ مجوز از سوی وزارت صمت داشت. در ادامه نماینده دادستان گفت: ایران خودرو ماخذ تعرفه را 20 درصد وارد می‌کند چطور شما آن را با 5 درصد
وارد کردید؟ شما می‌خواستید از مقررات سوء استفاده
کنید و قاچاق وارد کنید اما ایران‌خودرو این قصد را نداشت و لذا کالا را با تعرفه 20 درصد وارد می‌کرد.گفتنی است در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: شما از مجوزی سخن گفتید که از سوی آقای نیک‌روش صورت گرفت و اینها جزو اقاریر شما بود در حالی که آقای نیک‌روش را ضابطان را نمی‌شناختند اما شما در اقاریرتان نام افرادی را به عنوان رشوه‌گیرنده بیان کردید حال چگونه اینها را انکار می‌کنید؟گفتنی است نماینده دادستان بخشی از اقاریر متهم را قرائت کرد و بخشی از جعل اسنادی که از سوی متهم صورت گرفت در صفحه نمایش حاضر در دادگاه نشان داد.در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: شما با استفاده از بند 6 اسنادی را جعل کردید و برخی عبارت را به آن اضافه کردید که متهم پاسخ داد: این موارد اصولا به صورت معمول و عادی استفاده می‌شود.نماینده دادستان گفت: شما طی تماس با آقای خاتمی‌پور از وی خواستید تا برخی اسناد مجعول و مهرها امحا شود چرا با وی تماس گرفتید؟نماینده دادستان ادامه داد: اینکه از کجا آقای ایروانی فهمیدند که قرار است از یکی از دفاتر وی بازرسی صورت گیرد مشخص نیست حال این خبر چگونه به شما رسید شما منشا اطلاعات را بگویید.
> به هیچ عنوان از وجود مهر خبر نداشتم
متهم پاسخ داد: آقای مرتضوی با من تماس گرفت و به من این خبر را داد و من اصلا در آن روز با آقای ایروانی صحبت نکردم در مورد جعل مهر نیز باید بگویم که به هیچ عنوان از وجود مهر خبر نداشتم. نماینده دادستان خطاب به متهم روغنی‌ها گفت: اگر ترخیص کار از شما جدا است از چه چیزی می‌ترسیدید که برای حضور بازرس گمرک به یکدیگر اطلاع می‌دادید؟ این متهم گفت: نگرانی من برای قبل از سال95 بود. نماینده دادستان بیان کرد: در اقاریرتان گفته‌اید که ایروانی دستور داده که کلیه اقلام با تعرفه 5 درصد ترخیص شود و در خصوص قطعات موتور تنها از عنوان گازسوز استفاده شود که متهم روغنی‌ها مدعی است این موضوع را به واحد لجستیک ابلاغ نموده است. متهم روغنی‌ها پاسخ داد: اطلاعی درباره تنظیم نامه نداشته‌ام. نماینده دادستان گفت: درخصوص فراری دادن متهم خاتمی پور روغنی‌ها اظهار داشته که مدیران ارشد گروه عظام نگران اسناد مجعول در شرکت‌های ترخیص کار بودند و بیشتر نگرانی درباره شرکت حامی ترخیص پویا بود و از من (روغنی‌ها) خواستند که به خاتمی پور بگویم تا اسناد را امحا کند در روز دستگیری خاتمی پور مرتضوی با روغنی‌ها تماس گرفته و از او می‌خواهد که طی تماسی با خاتمی پور از او بخواهد تا اسناد را امحا نماید ودر این باره خاتمی پور با رفیعی تماس می‌گیرد و رفیعی نیز در تماسی با ایروانی موضوع را اعلام می‌کند ایروانی نیز دستور امحای سند را می‌دهد و به خاتمی پور می‌گوید که به مدت یک هفته متواری شود و گوشی همراهش را خاموش کند چرا به خاتمی پور گفتی که فرار کند؟ چرا هفت هشت ماه قبل خواستی که اسناد مجعول را امحا کنند؟متهم روغنی‌ها پاسخ داد: من نگفتم که فرار کن و به خاتمی پور اعلام کردم که هر کاری می‌خواهی انجام بده.به گزارش میزان، قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه بیان کرد: جلسه بعدی دادگاه فردا مورخ 98.7.17 راس ساعت 9:30
برگزار می‌گردد.

نظر شما