شناسهٔ خبر: 35836290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در مرزهای مهران، شلمچه،‌ چذابه و خسروی چه خبر است؟ +فیلم

فارس

تردد زائران از مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه روز به روز در حال افزایش است. بازگشایی مرز خسروی هم تاکنون نتوانسته است آنگونه که باید باری از مرزهای دیگر کم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، تردد زائران از مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه روز به روز در حال افزایش است. بازگشایی مرز خسروی هم تاکنون نتوانسته است آنگونه که باید باری از مرزهای دیگر را کم کند و همچنان تردد از مرزهای دیگر به ویژه مرز مهران با ترافیک سنگین در حال انجام است. آخرین اخبار مرزهای کشور را به ترتیب در زیر بخوانید:

ایلام؛ تردد بیش از ۱۷۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت گذشته از مرز مهران

در ۲۴ ساعت گذشته مرز مهران یکی از پر ترددترین مرزهای کشور بود و آمار حاکی از عبور حدود ۱۷۰ هزار نفر از زائران اربعین اباعبدالله الحسین از این مرز است. در کلیپ زیر اولین تصاویر هوایی از مرز و شهر مهران را مشاهده کنید:

اولین تصاویر هوایی از مرز و شهر تهران (دانلود)

محور «کنجانچم» به مهران بازگشایی شد

رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: ساعاتی پیش یک‌دستگاه تانکر کشنده سوخت‌رسان حامل گازوئیل به علت تخطی از سرعت مطمئنه با دو دستگاه اتوبوس در محور کنجانچم به مهران برخورد کرد.

وی افزود: در این سانحه که یک زخمی نیز به همراه داشت با توجه به شلوغ بودن محورهای مواصلاتی به علت تردد متراکم زائران اربعین حسینی برای لحظاتی این محور مسدود شد.

رئیس پلیس راه استان ایلام خاطرنشان کرد: با تلاش عوامل پلیس راه و راهداری این محور بازگشایی شد تردد در آن برقرار است اما می‌طلبد رانندگان با سرعت مطمئنه و پرهیز از هرگونه انجام حرکات حادثه‌ساز در این محور خودداری کرده تا سفری ایمن برای خود و سایر زائران عزیز فراهم کنند.

کرمانشاه؛ در مرز خسروی امکان تردد شبانه نیست/ ۴۰۰۰ نفر در ۲۴ گذشته زائر از مرز رد شده است

محمدابراهیم الهی‌تبار پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر استان کرمانشاه، اظهار داشت: جامعه عشایر کرمانشاه جامعه مولدی هستند که سالانه ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۸ هزار تن شیر وانواع فرآورده‌های دامی را تولید می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه به نقش نقش‌آفرینی روستائیان و جامعه عشایری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این جامعه هدف در چرخه اقتصاد مولد استان نقش بسزایی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به از سرگیری فعالیت مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی از روز گذشته، افزود: امروز در دومین روز از بازگشایی مجدد این پایانه مرزی شاهد حضور گسترده از زائران بودیم که با فراهم شدن گیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب تردد به شکل روان در حال انجام است.

وی با اشاره به آخرین آمار زائران اعزام شده از مرز خسروی، گفت: از صبح روز گذشته که فعالیت این مرز  بعد از وقفه‌ای کوتاه آغاز شد تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه امروز بیش از ۴ هزار زائر برای زیارت عتبات عالیات وارد خاک عراق شده‌اند.

الهی‌تبار با اظهار امیدواری، ادامه داد: امیدواریم طی روزهای آینده با توجه به تلاش‌ها و تمهیدات صورت گرفته، شاهد افزایش تردد زوار از این مرز باشیم.

وی به زیرساخت‌های فراهم شده در این مرز از جمله پارکینگ، موکب، سرویس‌های بهداشتی، جاده و... اشاره و بیان کرد: تردد زوار ازساعت ۷ صبح تا ۱۶ عصر است، تردد شبانه در این مرز انجام نمی‌شود، موکب‌ها و اردوگاه‌های محل اسکان ظرفیت اسکان شبانه ۲۰ هزار نفر را دارند وبرای پخت روزانه ۹۰ پرس‌غذا پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

این مسؤول تصریح کرد: مشلکی برای در تردد زوار در پایانه بین‌المللی خسروی وجود ندارد.

خوزستان؛  رطوبت ۸۰ درصدی در مرز شلمچه/ تردد روان است

گزارش ویدیویی از مرز شلمچه (دانلود)

گزارش‌ها از این پایانه، حاکی از گرمای هوا و رطوبت ۸۰ درصدی در شلمچه است، اما شرایط جوی خاص منطقه، مانع استقبال زائران اربعین حسینی از این مرز نشده است.

علیرغم حضور زائرانی از اقصی نقاط کشورمان در این منطقه، زائرانی از کشورهای مختلف از جمله پاکستان و آذربایجان نیز، امروز برای عزیمت به عتبات عالیات در کشور عراق، در شلمچه حضور یافته و بدون ایجاد مشکل و در شرایط تردد روان، وارد خاک عراق شدند.

پروسه خروج زائران از خاک ایران و ورود به خاک عراق حداکثر هشت دقیقه اعلام شده است و علیرغم پذیرش حجم بالایی از زائر در این پایانه، هیچگونه تعلل، ازدحام و با سرگردانی مشاهده نشده است.

همچنین با همکاری که از سوی نیروهای انتظامی و راهور در حال صورت پذیرفتن است، کمترین ترافیک و انسداد راه در مبادی ورودی این مرز مشاهده می‌شود.

شایان ذکر است، با ورود به روزهای اوج این حرکت جهانی و مردمی، خبرنگاران مستقر در این پایانه همچنان با سوء مدیریت لازم برای اخذ کارت‌های تردد خود روبرو هستند و مشکل تردد ایشان در مرز شلمچه همچنان لاینحل باقی مانده است.

استانداری خوزستان در اربعین امسال، مسؤولیت صدور مجوز تردد خبرنگاران را بر عهده دارد.

پایانه مرزی شلمچه توانایی پذیرش و خدمت‌رسانی به ۱۰۰ هزار زائر در طول روز را دارد.

خوزستان؛ مرز چذابه ظرفیت عبور ۶۰ هزار زائر در روز را دارد

مرز چذابه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار زائر در طول روز را دارد که در روز یکشنبه تردد بیش از ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مرزهای شلمچه و چذابه به ثبت رسید.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تأکید کرد: علی رغم افزایش تردد خودروها در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه، شاهد تردد روان در این محورها هستیم.​

نظر شما