شناسهٔ خبر: 35829845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای سفیر لندن در بغداد درباره تظاهرات مردمی عراق

سفیر انگلیس در عراق ضمن نادیده گرفتن دستهای خارجی در متشنج کردن تظاهرات مردمی عراق، ادعا کرد که نباید برای تحلیل این تظاهرات، در پی نظریات توطئه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان ویلکس» سفیر انگلیس در عراق اظهاراتی درباره تظاهرات چند روز اخیر مطرح کرد که در شهرهای جنوبی عراق انجام شد و تقریبا متوقف شده است.

ویلکس در صفحه شخصی خود در توئیتر دربار علت تظاهرات اخیر عراق مدعی شد: «نیازی به نظریات توطئه وجود ندارد».

بر خلاف ادعای این سفیر انگلیسی، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته با بیان اینکه تلاش دشمنان علیه عراق، شکست خورده، تأکید کرد: «به دشمنان و توطئه‌گران می‌گوییم که تلاششان ناکام خواهد ماند و شکست خورده است... هیچ جایی برای کودتا وجود ندارد».

الفیاض با تأکید بر عدم مسامحه با توطئه‌گران، خاطر نشان کرد: «می‌دانیم چه کسانی در پس تظاهرات قرار دارند... به هر حال، طرح براندازی نظام [در عراق] شکست خورد».

سفیر انگلیس در عراق در ادامه بدون در نظر گرفتن مداخلات خارجی در تظاهرات عراق، تصریح کرد که «مطالبات تظاهرات‌کنندگان از مدتها پیش وجود دارد.کما اینکه این مطالبات، قانونی است».

وی در پایان، در راستای تحریک تظاهرات‌کنندگان و مقصر جلوه دادن نیروهای امنیتی، مدعی شد که «عراق باید از عراقی‌ها، در برابر نیروهای امنیت ملی حمایت کند».

این ادعا در حالی مطرح شده که امروز چند فردناشناس در شهر بغداد به سمت نیروهای امنیتی حاضر در این شهر تیراندازی کردند.

نیروهای امنیتی نیز اعلام کردند که به خاطر متشنج نشدن وضعیت، مقابله به مثل نکردند، ولی در پی حملات این عناصر، یک نفر از نیروهای امنیتی کشته و چهار نفر دیگر هم زخمی شدند.

منابع امنیتی و اطلاعاتی عراق، تظاهرات‌کنندگان در برخی از شهرهای جنوبی این کشور را به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ دسته نخست کسانی هستند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات برگزار می‌کنند و عمده اعتراضات آنان، وضعیت نامناسب معیشتی است. اما دسته دوم، کسانی هستند که خرابکارند و تظاهرات را به سمت خشونت می‌کشانند.

در حالی سفیر انگلیس مدعی عدم مداخله کشورهای خارجی در این تظاهرات شده است کهبرخی از منابع بلندپایه عراقی هم اعلام کردند که بخش عمده این تظاهرات که از روز سه‌شنبه نهم مهر ماه آغاز شد، طرحی از سوی آمریکا موسوم به «تابستان داغ عراق» است؛ به گونه‌ای که واشنگتن با استفاده از ایادی خود در عراق، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به سمت هرج و مرج و شورش سوق می‌دهد تا بتواند بر عراق مسلط شود(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما