شناسهٔ خبر: 35795099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

طرح‌های اشتغال‌زا  در اردبیل تکمیل می‌شود

بیکاری معضلی است که از سال‌ها پیش در استان اردبیل وجود داشته است. بر اساس آمارها حدود ۶۵ هزار بیکار در استان وجود دارد و هر سال ۷۵۰۰ نفر به جویندگان کار افزوده می‌شود.  به گزارش همشهری، ایجاد و افزایش فرصت‌های شغلی با تکمیل طرح‌های عمرانی و اقتصادی مهم‌ترین اولویت مسئولان استانی برای مبارزه با بیکاری است.

صاحب‌خبر -
  • رشد ۵۱ درصدی صدور مجوز اشتغال 

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اردبیل اظهار کرد: سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۶۴ مورد اشتغال در مجوزهای صادره در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری استان پیش‌بینی شده بود که نسبت به سال ماقبل ۵۱ درصد رشد داشته است. «قادر تقی‌زاده» با بیان این‌که در سال ٩٦ اشتغال پیش‌بینی‌شده برای ٤٠٦ جواز تاسیس و موافقت اصولی صادره ۱۲ هزار و ۲۴ نفر بود، افزود: در سال ٩٧ تعداد اشتغال پیش بینی شده برای ٦٤٦ مجوز صادره از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۱۸هزار و ۲۶۴ نفر بوده است.

وی بیان کرد: همچنین سال گذشته در حوزه سازمان صمت برای ٤٣٦ طرح ١٤ هزار و ۵۷۳ هزار نفر شغل، در حوزه سازمان جهاد کشاورزی برای ١٣٧ طرح ۱۲۱۶ نفر شغل و برای ٧٠ طرح حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۲٢٥٣ نفر شغل طرح پیش‌بینی شده بود.   «اکبر بهنامجو»، استاندار اردبیل، هم با بیان این که بیش از ۱۸ هزار شغل در استان ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور رسیدن به این رقم اقدامی مهم و جالب توجه است و تلاش می‌شود امسال آمار ایجاد شغل بیش از این رقم باشد. از سوی دیگر «داوود شایقی»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل، هم تاکید کرد: امسال برای ایجاد ۲۶ هزار شغل جدید در استان هدف‌گذاری شده است.  

  • راه‌آهن اردبیل، مطالبه محقق‌شده 

طرح راه‌آهن اردبیل یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و مطالبات مردم استان اردبیل بود که پس از سال‌های طولانی فعال شد و انتظار می‌رود مردم استان اردبیل بر اساس وعده مسئولان تا یکسال آینده به آرزوی دیرینه خود و شنیدن سوت قطار برسند. تکمیل این طرح ریلی به اعتقاد کارشناسان موجب توسعه اقتصاد و تحول صنعت گردشگری است. بهنامجو در این باره اظهار کرد: با توجه به تامین اعتبار پروژه، این طرح مهم ریلی بر اساس قول داده‌شده به مردم در دهه فجر ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته این مسئول، تامین فاینانس داخلی راه‌آهن کار آسانی نبود و سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده شد و امسال هم ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص خواهد یافت.  

وی بیان کرد: عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق‌نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار این پروژه، عملیات اجرایی طرح شتاب گرفته است.  این مسئول تاکید کرد: در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، ۴ کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، ۳ کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول ۴ کیلومتر در دست اجراست.

به گفته بهنامجو، تلاش می‌شود در جریان سفر رئیس‌جمهوری در روزهای پیش‌ رو به استان عملیات روسازی ۹۰ درصد از راه‌آهن اردبیل - میانه آغاز شود. همچنین توجیه‌دار کردن طرح اجرای خط آهن اردبیل – پارس‌آباد نیز از جمله اقداماتی است که با انجام مطالعات بیشتر انجام شده و رایزنی با جمهوری آذربایجان درباره اتصال خط آهن این کشور به پارس‌آباد نیز انجام و تفاهم‌نامه اجرای آن نیز امضا شده است.  

  • افزایش تولید کشاورزی با تکمیل طرح‌های آبی

عملیات پایانی طرح‌های مهار آب و آب‌رسانی در استان هم از ۲ سال پیش شروع شده و اکنون در مراحل پایانی قرار گرفته است. یک میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آب و خاک در استان تخصیص داده شده و با صرف این اعتبار علاوه بر احداث و تکمیل ۴ سد بزرگ، طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین هم اجرایی می‌شود.  

مسئولان استانی در این باره معتقدند با اجرای طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین بیش از ۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان آبی خواهد شد. این طرح که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی نیز تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید، دست‌کم ۳۰ هزار فرصت شغلی را در منطقه ایجاد کرده و به رونق اقتصادی استان کمک خواهد کرد؛ همچنین در کنار این طرح، عملیات تکمیل و احداث ۴ سد خداآفرین در مغان، عمارت در گرمی، احمد بیگلو در مشگین‌شهر و تازه‌کند در گرمی و چند طرح کوچک نیز در حال اجراست که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. به گفته کارشناسان، بهره‌برداری از این سدها علاوه بر مهار آب‌های سطحی موجب توسعه کشاورزی، ایجاد طرح‌های آب و برق و نیز فراهم کردن زمینه‌های شغلی مهمی در شمال استان اردبیل خواهد شد.  

پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها میزان تولید کشاورزی استان اردبیل بیش از یک میلیون تن افزایش یابد و به بیش از ۴ میلیون تن برسد. بهنامجو، در این باره هم گفت: سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار با اجرا و افتتاح سدهای مختلف تقویت می‌شود و شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در استان خواهیم بود. سدهای در دست اجرا نه‌تنها رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که استان را در مسیر تجارت محصولات تولیدی به کشورهای حوزه قفقاز و روسیه قرار خواهد داد.  وی تاکید کرد: هم‌اکنون در دشت مغان شاهد انقلاب و تحول بزرگی در تبدیل اراضی دیم به آبی با به‌کارگیری پیشرفته‌ترین روش‌های نوین آبیاری و زراعی هستیم.

  • گام رو به جلوی طرح‌های کارآفرینی 

برنامه‌ریزی مسئولان فقط اجرای طرح‌های عمرانی و کشاورزی برای توسعه و عبور از بیکاری نیست؛ در دیگر نهادها هم طرح‌های اشتغال‌زا با حمایت اجرا می‌شوند. «اکبر نگاهی»، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، در این‌باره از اجرای ۳۰ طرح کارآفرینی و اشتغال‌زایی در استان خبر داد که اعتبارات مورد نیاز آن‌ها هم تامین شده است.

تشکیل ستاد اشتغال از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل و حمایت از طرح‌های کارآفرینی از سوی ارگان‌های مختلف، دیگر اقدامات در حوزه‌های به غیر از صنعت و تولید است که برای حذف بیکاری در استان صورت می‌گیرد. ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی در دانشگاه آزاد اردبیل از طریق کارآفرینی‌های نوآور طی سال جاری، ایجاد ۶۶۰ فرصت شغلی از سوی بهزیستی و بسیاری دیگر از این طرح‌ها را که در نگاه اول آماری کم اما در مجموع آمار جالب توجهی از تعهدات در زمینه اشتغال‌زایی فراهم کرده‌اند، عزم جدی برای عبور استان از گذرگاه توسعه و تحکیم شرایط اقتصادی است.

برچسب‌ها:

نظر شما