شناسهٔ خبر: 35759965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تجلیل از «روز زبان دولتی» در تاجیکستان

رئیس جمهور تاجیکستان در مراسمی، زبان دولتی را ارزش ملی دانست و رشد آن را از وظایف مهم تمام ساختارهای دولتی و اجتماعی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در مراسمی به مناسبت جشن روز زبان دولتی این کشور شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن تبریک به مردم تاجیکستان و هموطنان مقیم خارج از کشور، زبان دولتی را ارزش ملی دانست و رشد آن را از وظایف مهم تمام ساختارهای دولتی و اجتماعی عنوان کرد.

رحمان با اشاره به نقش تاریخی زبان تاجیکی در طول قرن‌ها به عنوان زبان رسمی دولتی و گفت‌وگو بین اقوام مختلف، تاکید کرد: زبان مادری ما که دانش و معرفت زیادی در طول هزاران سال اندوخته در سرنوشت ملت تاجیک نقش مهمی داشته است.

وی افزود: به عبارت دیگر مردم سرافراز تاجیک تاریخ و فرهنگ غنی خود را به لطف این زبان ایجاد و به جهانیان معرفی کردند.

رحمان در ادامه به وارثان فعلی و آینده این زبان توصیه کرد که از توسعه همه جانبه آن به عنوان زبان دولتی و اداری، فرهنگی و علمی دفاع کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین بر ضرورت رعایت دستور زبان و املاء زبان دولتی این کشور به ویژه از سوی کارمندان رسانه‌ها، رادیو، تلویزیون، انتشارات، اساتید موسسات آموزشی و پیش دبستانی و همچنین والدین در آموزش و پرورش فرزندان، تاکید کرد.

رحمان در بخش دیگری به نهادهای ذیربط این کشور برای اجرای قانون در مورد «زبان دولتی»، «املاء زبان تاجیکی»، «فرهنگ لغت زبان تاجیکی» و همچنین تهیه پیش نویس «برنامه رشد زبان دولتی برای سال‌های 2020-2030» فرمان‌هایی صادر کرد.

همچنین تاکید شد که برای آموزش زبان‌های خارجی به ویژه روسی و انگلیسی در مدارس تاجیکستان باید شرایط لازم فراهم شود تا جوانان از امکان آموزش چند زبان خارجی برخوردار باشند.

وی افزود: امروز تاجیکستان در چارچوب سیاست خارجی خود سیاست «درهای باز» را ترویج می‌کند و با 160 کشور مختلف جهان روابط دیپلماتیک دارد و این امر ضرورت آموزش زبان‌ خارجی برای نسل آینده را تقاضا می‌کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما