شناسهٔ خبر: 35754946 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خداکرمی: حاضریم هزینه شفافیت در مدیریت شهری را بپردازیم

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران معتقد است باید مدیریت شهری هزینه های سیاسی شفاف سازی را بپردازد. او می گوید ادوار بعدی شورای شهر جرات پیدا نمی کنند در مقابل مطالبه عمومی مردم درباره شفافیت، عقب گرد کرده و مردم را از دسترسی به اطلاعاتی که این روزها در سامانه شفافیت منتشر شده، منع کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، درباره شفاف سازی در مدیریت شهری معتقد است باید جلوی ترس از شفاف سازی گرفته شود و هزینه های سیاسی شفاف سازی هم کاهش پیدا کند. ناهید خداکرمی معتقد است شفافیت، هزینه های سیاسی زیادی دارد که مدیریت شهری تهران آماده پرداخت آن هزینه هاست. او می گوید حکمروانی مطلوب شهری با شفافیت و پاسخگو کردن مدیریت شهری و سایر سازمان های مربوط به خدمات عمومی در شهر حاصل می شود.

در ادامه گفتگوی ما با این عضو شورای شهر تهران را بخوانید:

مدیریت شهری از پیشروترین سازمانها در عرصه الزام کردن شهرداری تهران به شفافیت بوده است. سامانه شفافیت، قراردادها، وضعیت پرسنلی و حقوقهای مدیران شهرداری را منتشر کرد. با وجود ضعف های این کار، به نظر شما نقطه اوج و مطلوب شفافیت در مدیریت شهری کجاست؟

نقطه اوج ما اینجاست که اگر مردم تهران سوالی درباره ارتباط بین سازمانهای مختلف شهری و شهروندان را داشته باشند با یک کلیک این اطلاعات را به دست بیاورند.

یعنی منظور شما تجمیع فعالیت های سازمانهای شهری تحت لوای یک چتر واحد یا همان قانون مدیریت یکپارچه شهری است؟

نه، یکپارچگی مهم نیست. اطلاع از آنچه در شهر می گذرد مهم است. اطلاع از آن که حق شهروندان است بدانند عوارض پرداختی آنها چرا و کجا هزینه می شود و اگر سئوالی دارند به راحتی بتوانند به مسئولان دسترسی داشته باشند و مطرح کنند. هر قدر شفافیت در مدیریت شهری مورد بحث قرار گیرد باعث می شود بقیه سازمانها هم به آن اقتدا کنند. این روزها شاهدیم در کنار بحث شفافیت، یک جریان که فکر می کند از شفافیت آسیب می بیند از طریق فضای مجازی دارد هجمه مدیریت شده ای را نسبت به برنامه های مدیریت شهری به صورت غیرمستقیم مطرح می کند. چون شفافیت می تواند آسیب مالی و حیثیتی برای آنها داشته باشد به جای همراهی، افراد داخل شورا و شهرداری را هدف قرار می دهند تا جریان شفافیت را کند کنند، ولی ما هزینه هایی که باید در این مسیر بپردازیم با کمال میل به خاطر منافع مردم می پردازیم و از تخریب شدن ابایی نداریم. ولی دلگیر می شویم بعد از 40 سال که از انقلاب می گذرد، افرادی هستند برای رسیدن به هدفشان هر وسیله ای را استفاده می کنند. همه بدانند در شفاف سازی اگر برخی که تخطی کرده اند آسیب ببینند، نوادگان و فرزندان آنها از شفافیت فیض می برند.

دوره مسئولیت شما دو سال دیگر تمام می شود. وقتی شما رفتید چه بر سر برنامه شفاف سازی در مدیریت شهری می آید؟

امیدواریم این برنامه آنقدر دارای ریشه محکم شود که شوراهای بعدی اگر بخواهند هم، جرات بازگشت به عقب را نداشته باشند و شفافیت، مطالبه عمومی باشد و مردم با یک کلیک بتوانند به اطلاعاتی که می خواهند برسند.

آنچنان که مصوب شورای شهر درباره انتشار اطلاعات شهرداری بوده، شهرداری تهران توانسته به شفافیت دست پیدا کند؟

برخی واحدهای شهرداری با احتیاط در مسیر شفافیت گام برمی دارند، شاید نگران هستند ممکن است آسیب هایی به درآمدزایی یا افراد شاغل در شهرداری برسد که این نگرانی، اندکی کار ما را سخت کرده است. برخی سازمانهای شهرداری هنوز سامانه شفافیت در حوزه خود را راه اندازی نکرده اند ولی امیدواریم تمام سازمانها و معاونتهای شهرداری به سمتی حرکت کنند که شهرداری تبدیل به سازمان شیشه ای شود. این کار حتما تا پایان سال 98 همگام با اعضای شورای شهر انجام می شود تا بشود هر چه در شهرداری اتفاق می افتد را رصد کرد. ترسهای ما از تغییر باید کنار گذاشته شود این ترسها می تواند احتیاط و سانسور برای بقیه ایجاد کند. هر قدر با شجاعت پیش برویم و اشکالات را بیان کنیم به نفع همه خواهد بود، حتی اگر سازمانی زیر سئوال برود، هیچ اشکالی ندارد، اگر امروز سازمانی زیر سئوال برود بهتر از آن است که در آینده، منافع عمومی و کل شهرداری و مدیریت شهری با علامت سئوال مردم مواجه شود و آسیب ببیند.

درباره سئوال کردن صحبت کردید. یک مولفه دیگر حکمرایی مطلوب پاسخگویی پس از شفافیت است. اگر شفافیت وجود داشته باشد ولی پاسخگویی نداشته باشیم یا زمینه پرسشگری فراهم نشود، شفافیت چه فایده ای دارد؟

اینها باید با هم پیش بروند، اینطور نیست که مدیریت شهری شفاف باشد ولی پاسخگو نباشد. ولی ما برای پاسخگو کردن گاهی به ابزارهای دیگر مانند قوه قهریه و قضاییه نیاز داریم. متاسفانه در بحث شفافیت در رابطه با سازمانهایی که باید به ما کمک می کردند، مشکل داشتیم. مثلا سازمان بازرسی کل کشور گزارشهای محرمانه از اتفاقات شهرداری می دهد ولی در بحث شفاف کردن به ما کمک نمی کند. امیدواریم با تغییراتی که در قوه قضاییه شاهدیم حکمرایی مطلوب و پاسخگو در مدیریت شهری سریعتر نهادینه شود. یکی از مواردی که مردم باید بشنوند، پاسخ سئوالات است. ما تلاش می کنیم ضمن ادعای شفافیت و راه اندازی سامانه شفاف سازی، پاسخگویی را هم در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

انتظار شما از سازمانهای خارج از مدیریت شهری در راه کمک به شفاف سازی شهری چیست؟

به ما کمک کند مواردی را که به شفافیت خدشه وارد می کند از سر راه برداریم. از سوی دیگر برای نمایندگان هزینه کمتر درست شود. این روزها شاهدیم هر کسی به خود در هر سازمان و شهری اجازه می دهد اگر عضو شورای شهر یا نماینده مجلس اظهارنظری کرد که برخی را خوش نیامد، به راحتی یک پرونده برایش در دادسرا باز می کنند. گاهی شفاف کردن هزینه جانبی برای ما ایجاد می کند. علت، آن اظهارنظر نیست، علت اصلی شفاف سازی و پاسخگو کردن آنهایی است که باعث شدند حقوق عمومی ضایع شود.

47231

نظر شما