شناسهٔ خبر: 35753080 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

کارگاه آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی در زاهدان برگزار شد

مهسا فردحسینی

اولین دوره آموزشی آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی در کتابخانه عمومی نور شهرستان زاهدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش لیزنا،  اولین دوره آموزشی آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی، با حضور رؤسای ادارات و کتابداران کتابخانه های عمومی استان و کتابداران کتابخانه های مراکز فرهنگی در زاهدان برگزار شد.

رضا محمود پور، کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دوره آموزشی با اشاره به غنی بودن تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران، گفت: کتاب های خطی و چاپ سنگی و سربی از منابع هویتی و تاریخی است و سرمایه ملی کشور محسوب می شود که افراد بسیاری برای نگارش و نگهداری آن تلاش کرده اند.

وی پیشینه تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان را نیز غنی دانست و گفت: از جمله بزرگان این خطه که در حوزه های مختلف فرهنگی قلم فرسایی کرده اند، دکتر ایرج افشار سیستانی است. وی به عنوان پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران شناس، نسخه پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه، معروف به پدر کتاب شناسی ایران است.

محمود پور، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را آشنایی مقدماتی با کتاب های نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی عنوان کرد و گفت: در بین کتب اهدایی به کتابخانه ها ممکن است کتب نفیسی موجود باشد که کتابداران می توانند با آموزش های اکتسابی در این دوره ها، این نفایس را تشخیص دهند. در سال های اخیر به علت کمبود اطلاعات و عدم آگاهی و شناخت کافی از نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی، برخی از این کتاب ها از کتابخانه ها وجین شده است.

نظر شما