شناسهٔ خبر: 35739210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

میرناصر در گفتگو با دانشجو:

مشکلات هپکو با پرداخت حقوق حل نمی‌شود / دغدغه کارگران جنگ اقتصادی است نه معوقاتشان

نماینده کارگران هپکو گفت: مشکلات هپکو با پرداخت حقوق حل نمی‌شود و مسئولان باید مدیران و سهامداران نالایق را تعیین تکلیف کنند.

صاحب‌خبر -

مشکلات هپکو با پرداخت حقوق حل نمی‌شود / دغدغه کارگران جنگ اقتصادی است نه معوقاتشان

سید امیر میرناصر، یکی از کارگران هپکو در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به انتشار اخباری درخصوص پرداخت حقوق کارکنان این شرکت گفت: از عصر چهارشنبه واریز بخشی از معوقات کارگران شروع شد و حقوق عقب مانده کارکنان در ماه‌های مرداد و شهریور امسال واریز شد. مقداری از معوقات ۹۷ و ۹۶ نیز واریز شده است.

میرناصر با بیان اینکه با این حال کارکنان هنوز معوقات سال ۹۵ خود را دریافت نکرده اند، تصریح کرد: متأسفانه موضوع گرداخت حقوق کارکنان در رسانه‌ها پررنگ شده است به طوری که وزیر اقتصاد اینطور به مردم القا کرد که با پرداخت حقوق‌ها همه مشکلات هپکو حل شده است.

نماینده کارگران هپکو ادامه داد: اینکه روی حقوق کارکنان و پرداخت آن مانور می‌دهند، به نظر می‌رسد تصورشان بر این است که با حقوق گرفتن کارگران، مشلکات هپکو حل می‌شود.

وی تأکید کرد: ما چندماه است که فریاد می‌زنیم و می‌گوییم که مشکل هپکو چند ماه حقوق عقب افتاده کارکنان و کارگران آن نیست و حالا با این اظهارات وانمود می‌کنند که مشکلات شرکت حل شده است. نمی‌دانم عامدانه اینطور به مردم القا می‌کنند یا اطلاعات غلطی به مسئولان داده می‌شود.

میرناصر با بیان اینکه پرداخت حقوق مشکلات کارکنان و کارگران به صورت مقطعی حل می‌کند، افزود: هپکو در ماهانه بیش از ۲۰۰ دستگاه تولید می‌کرد و می‌توانست حقوق کارکنان را به موقع پرداخت کند، اکنون به شرایطی دچار شده که دیگر در آن هیچ حرکتی مشاهده نمی‌شود.

وی با تأکید براینکه در هپکو عقد قراردادی صورت نگرفته تا موجب پویایی کارخانه شود، افزود: اظهارات مسئولان درباره حل مشکلات هپکو فقط در حد حرف است و این حرف‌ها را در سال‌های گذشته، وقتی مشکلات این شرکت زیاد شد هم گفتند.

نماینده کارگران هپکو ادامه داد: حل مشکلات هپکو وابسته به تعیین تکلیف سهامدار است. اکنون در شرکت یک تیم مدیریتی مشغول به کار است که وام می‌گیرد تا حقوق کارکنان را پرداخت کند. آیا هپکو واقعا به این تیم‌ها نیاز دارد؟

وی با اشاره به فعالیت‌های مخرب شرکت‌های اقماری هپکو ادامه می‌دهد: در یکی از شرکت‌های اقماری ما یک تیم سه نفره مدیریتی هستند که ماهانه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارند بدون اینکه تجربه یا اطلاعاتی از شرکت داشته باشند.

میرناصر درخواست اصلی کارگران هپکو را تعیین تکلیف این تیم‌های مدیریتی عنوان کرد و گفت: افرادی در هپکو هستند که از طریق گروه‌های مدیریتی قبلی به شرکت نفوذ کرده اند. در کارخانه هیچ حضوری ندارند، اما حقوق‌های چند ده میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر این افراد هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند، حداقل ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در هپکو صرفه جویی مالی می‌شود.

این کارگر هپکو با اشاره به تعطیلی بخش بازرگانی این شرکت توسط یکی از همین تیم‌های مدیریتی ادامه داد: با احیای بخش بازرگانی و دیگر بخش‌های تعطیل شده شرکت، می‌توان دوباره به بدنه آن نقدینگی تزریق کرد. تجهیزات و امکانات شرکت سرجای خود است که البته حفظ آن‌ها به همت کارکنان بوده، اما انبار‌ها کاملا خالی است و تا وقتی پول نباشد و انبار‌ها دوباره پر نشود، شرایط شرکت تغییر نمی‌کند. 
 
وی با تأکید بر اینکه بخشی از مطالبات به حق کارگران هپکو مربوط به معوقاتشان است، افزود: با این حال ما بیشتر نگران آینده شرکت هستیم تا اینکه ببینیم حقوقمان را از محل وام پرداخت می‌کنند. سوال ما این است که چرا یک شرکت مادرتخصصی که حداقل ۴۰۰۰ نفر می‌توانن از عواید آن بهره‌مند شوند، به این روز افتاده است.
 
میرناصر بیان کرد: هزینه‌ای که این روز‌ها کارکنان هپکو می‌پردازند، از زندان و شلاق و باتوم و احکام توهین به نظام و اقدام علیه امنیت ملی، به خاطر حقوق پرداخت نشده نیست، به خاطر جنگ اقتصادی است که کشور با آن مواجه و شرایطی که نظام سرمایه داری برای ما ایجاد کرده است. اما مسئولان این صدای کارگران و کارکنان هپکو را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهند.

نظر شما