شناسهٔ خبر: 35637190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آماری که هیچ‎گاه منتشر نشده است!

در گزارش سال 1998 صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر نرخ خروج تحصیلکردگان به مقصد کشورهای OECD با نرخ 25.6 درصد در میان ده کشور اول مهاجرفرست قرار ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع مهاجرت نخبگانی به عنوان یکی از چالش‌های جدی در حوزه نخبگانی همواره مورد توجه رسانه ها و تبعاً فرصتی برای حاشیه سازان بوده است که با ارائه آمار نادرست فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور را متلاطم کنند و با استفاده از این موضوع یاس و ناامیدی را به کشور تزریق کنند.

در یکی از ادعاهای مطروحه، عنوان شده است: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغز‌ها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است. طبق این آمار سالانه بین150 تا  180 هزار ایرانی تحصیل‌کرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که هیچ‌گاه چنین آماری توسط صندوق بین المللی پول در خصوص فرار مغزها از ایران منتشرنشده است.

در گزارش سال 1998 صندوق بین‌المللی پول ایران، از نظر نرخ خروج تحصیلکردگان به مقصد کشورهای OECD با نرخ 25.6 درصد در مقام یازدهم از 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

جالب‌تر اینکه در همین گزارش اشاره ‌شده است در سال 1990 تعداد کل مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا حدود 105 هزار نفر بوده است.

علاوه بر آنچه گفته شد، بررسی منبع مذکور و سایر مراجع و گزارشات مربوطه صحت‌وسقم این گزاره را با تردید مواجه می‌سازد. گزارش مورد استناد رسانه‌ها و مسؤولان مربوط به تحقیقی است که صندوق بین‌المللی پول حدود دو دهه پیش در سال 1998 انجام داده است.

بنا بر اطلاعات این گزارش ایران از حیث خروج تحصیل‌کردگان دانشگاهی از کشور به مقصد کشورهای مهاجرپذیر حوزه OECD با نرخ 25.6 در مقام یازدهم از میان 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

همین گزارش آمار مربوط به تعداد مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا را در سال 1990، 105,526  نفر و کل ایرانیان در آمریکا را  150,906 نفر برآورد کرده است.  70 درصد از  جمعیت مهاجران ایرانی در آمریکا در این سال تحصیلات دانشگاهی داشته اند.

در میان کشورهای آسیایی ایران رتبه ششم را به لحاظ نرخ مهاجران تحصیل‌کرده (نسبت مهاجران با تحصیلات دانشگاهی به کل مهاجران آن کشور در آمریکا (70 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند) در اختیار داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما