شناسهٔ خبر: 35551722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ کسی حاضر نیست پس از حرف‌های متناقض مذاکره کند/ کشورهای عاقل از ابتکار «صلح هرمز» استقبال خواهند کرد

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی گفت: کشورهایی که عاقل و دوراندیش باشند باید از پیشنهاد ابتکار «صلح هرمز» استقبال کنند چرا که جمهوری اسلامی ایران بارها علاقمندی خودش را برای داشتن بهترین ارتباط با همسایگان اعلام کرده است

صاحب‌خبر -

رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به کارشکنی‌های ایالت متحده در خصوص تاخیر در صدور روادید برای هیات ایرانی جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در خصوص عدم صدور روادید برای تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این خصوص چند نکته قابل طرح است. نکته اول این است که آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات و وظایفی که به عنوان میزبان دارند بسیار بد، غیرحرفه‌ای و غیردیپلماتیک رفتار می‌کنند. آنها فکر می‌کنند چون محل برگزاری اجلاس سازمان ملل در این کشور قرار دارد به معنای این است که اجازه دارند هرگونه دخل و تصرفی در حضور یا مشارکت هیات‌های دیپلماتیک از کشورهای دیگر دنیا داشته باشند که این کاملا تخلف قانونی آنها و نقض «توافقنامه مقر» است.

وی ادامه داد: نکته دوم به مقام‌های فعلی کاخ سفید برمی‌گردد که به نظر می‌رسد با تندروی‌هایی که داشته‌اند و مواضع غیرمنطقی و غیرعقلانی نسبت به معاهدات مختلف از جمله برجام نشان دادند که خیلی قابل اعتماد نیستند و تندروی‌هایی که انجام می‌دهند نشان می‌دهد در ظاهر منافع آمریکا را به عنوان اولویت در صدر برنامه‌هایشان عنوان می‌کنند اما واقعیت این است که اینگونه رفتارهای خلاف شئونات دیپلماتیک و رفتارهای متناقض و ایجاد تنش در روابط با سایر کشورها برای آمریکایی‌ها یک فضای غیرقابل اعتماد و شاید در بلندمدت بی‌اعتمادی نسبت به ایالات متحده و تعهداتش را به دنبال خواهد داشت.

مهمانپرست افزود: نکته بعدی که باید در نظر بگیریم این است که چرا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و بعد از خروج از برجام اینقدر عصبانیت وجود دارد و از روی عصبانیت تصمیم غیرعقلانی گرفته می‌شود. آنها ادعای این را داشتند که می‌توانند با فشار حداکثری کشور ما را به پای میز مذاکره بکشانند و وقتی در سیاست‌های خودشان موفق نشدند که از یک طرف ادعا می‌کردند این سیاست ایران را پای میز مذاکره می‌کشانند و از طرف دیگر دست به تحریم آقای ظریف وزیر امور خارجه ما زدند یا محدودیت‌هایی را در تردد ایشان در نیویورک ایجاد کردند. الان هم که اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است و همه کشورها در این دوره زمانی این فرصت را دارند که مواضع خودشان را به صورت صریح و شفاف اعلام کنند می‌بینیم که ایالات متحده برای هیات ایرانی به اشکال مختلف محدودیت ایجاد کرده‌اند و سعی کردند برنامه سفر هیات وزیر امور خارجه و رئیس جمهور را با مشکلاتی روبرو کنند.

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی گفت: آنها در مواضع خودشان قبلا هم گفته بودند که از فرصتی که در آمریکا برای آقای ظریف و مقام‌های ایرانی فراهم می‌شود و آنها فرصت دارند با رسانه‌های این کشور و نخبگان آمریکایی دیدار کنند بسیار ناراحت هستند و فکر می‌کنند که این فرصت ارتباط با رسانه‌ها، دست آنها را رو می‌کند و سیاست‌های غلط آنها را افشا خواهد کرد. از این جنبه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از یک طرف هم مجبور هستند طبق تعهداتی که به عنوان میزبان دارند، برای هیات ما روادید صادر کنند و از طرف دیگر لجاجت و عصبانیت خود را به شکلی اعمال کنند. من فکر می‌کنم محدود کردن تیم شرکت کننده کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل از طریق حذف نیروهای رسانه‌ای نشان دهنده ترس و وحشت آمریکایی‌ها از فضای روشن شدن افکار عمومی مردم آمریکا و مردم دنیا نسبت به سیاست‌های اشتباه کاخ سفید است و نگران هستند که ما بتوانیم حرف‌ها و حقانیت خودمان را با رسانه‌ها در میان بگذاریم و واقعیت‌ها را منتقل کنیم.

مهمانپرست در خصوص سردرگمی رئیس‌جمهور ایالات متحده و اظهارات متناقض او در خصوص سیاست خارجی این کشور در قبال ایران گفت:‌ به نظر می‌رسد علت اصلی این رفتار نامتعادل در صحبت‌های مقامات آمریکایی به ویژه آقای ترامپ به شخصیت خود وی برمی‌گردد که یک شخصیت غیردیپلماتیک است و همه مسائل را به شکل تجارت می‌بیند و نوع رفتار او نیز در دنیای تجارت همیشه رفتاری غیرطبیعی بوده است چنین فردی وقتی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا روی کار می‌آید با توجه به همین ویژگی‌های شخصیتی بدترین حالت نیز برایش این است که افرادی بدون حد و مرز به عنوان مشاور در اطرافش حضور داشته باشند چرا که این ویژگی شخصیتی باعث می‌شود آن افراد تندرو هر کدام در اتخاذ مواضع و رفتار سیاست خارجی ایالات متحده تاثیرات متناقض و متضادی داشته باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل شاهد ورود افراد مختلف و تندرویی در مجموعه همکاران آقای ترامپ و اخراج آنها بعد از مدتی هستیم این مساله نشان می‌دهد شخصیت آقای ترامپ و تیمی که ایشان را همراهی می‌کند و فضایی که در داخل کاخ سفید به وجود آمده عدم تعادلی در تصمیم‌گیری‌ها ایجاد کرده است. این مساله باعث شده است که در خصوص ایران نیز دائما مواضع متضادی اتخاذ شود که نه تنها ایران بلکه هیچ کشور دیگری حاضر نیست با چنین افرادی که حرفشان قابل اعتماد نیست پای صحبت بنشینند. آنها از یک طرف ادعای مذاکره می‌کنند و از طرف دیگر رفتار خصمانه خودشان علیه ملت ما را همچنان ادامه می‌دهند. از یک طرف می‌گویند آماده هستیم مشکلات را حل کنیم و در همان زمان وزیر امور خارجه ما را که مسئول اصلی مذاکره است را تحریم می‌کنند.

این دیپلمات کشورمان در خصوص ابتکار «صلح هرمز» که از سوی رئیس‌جمهور برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده است گفت: فضایی که آمریکایی‌ها به کمک عوامل خودشان در منطقه و رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند فضای ایجاد تنش و درگیری در منطقه حساس خاورمیانه است آنها سیاست‌شان این است که با ایجاد تشنج و فضای جنگی به لحاظ روانی بتوانند کشورهای منطقه را دچار وحشت کنند و سلاح‌های خودشان را بفروشند و بهانه‌ای برای حضور و دخالت در منطقه پیدا کنند.

وی ادامه داد: در چنین فضایی متاسفانه برخی از کشورهای منطقه که به جای توانایی خودشان و به جای اینکه به دنبال اقتدار و جلب حمایت‌های مردم خودشان باشند، وابستگی به این قدرت‌ها را پیشه کرده‌اند و در همان راستا حرکت می‌کنند و سیاست‌های خصمانه‌ای را در جهت ایجاد درگیری و اختلاف بین کشورهای منطقه دنبال می‌کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی بر اساس همان شعار اولیه انقلاب که وحدت جهان اسلام بود آقای رئیس جمهور در این سفر موضع کشورمان را در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه و بحث همکاری جمعی در جهت تامین این ثبات و امنیت را به عنوان دستور کار خودشان مطرح کردند طبیعی است که کشورهایی که عاقل و دوراندیش باشند باید از این پیشنهاد استقبال کنند چرا که جمهوری اسلامی ایران بارها علاقمندی خودش را برای داشتن بهترین ارتباط با همسایگان را اعلام کرده است در کنار آن نیز طبیعی خواهد بود که کشورهایی که علاقه‌ای به این ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ندارند و آن را خلاف سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند و فکر می‌کنند باید با آنها در یک جبهه باشند از این پیشنهاد استقبال نمی‌کنند و البته عدم استقبال آنها قطعا به ضرر خودشان خواهد بود و فضای ناامن منطقه بیش از هر چیزی آنها را متضرر خواهد کرد.

نظر شما