شناسهٔ خبر: 35545684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«مجموعه نشریات دفاع مقدس» در سه‌شنبه‌های فرهنگی رونمایی شد

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بیست و هفتمین برنامه سه‌‎شنبه‎‌های فرهنگی از «مجموعه نشریات و پایگاه موضوعی دفاع مقدس، موجود در گنجینه رضوی» رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بیست و هفتمین برنامه سه‎‌‌شنبه‎‌های فرهنگی از «مجموعه نشریات و پایگاه موضوعی دفاع مقدس، موجود در گنجینه رضوی» رونمایی کرد.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این جلسه ضمن معرفی برخی منابع منحصر به‌فرد مطبوعات و اسناد موجود در آرشیو سازمان گفت: سازمان کتابخانه‌ها ‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دوران بعد از دفاع مقدس تلاش‌های خوبی را در راستای حفظ آثار این دوره از تاریخ ایران داشته است.

ابوالفضل حسن‌آبادی در دستور کار قرار دادن ایجاد کتابخانه تخصصی در حوزه دفاع مقدس را یکی از اقدامات این مجموعه در مدیریت فعلی عنوان کرد و گفت: این سازمان حفظ آثار و معرفی فرهنگ دفاع مقدس را یکی از فعالیت‌های محوری خود قرار داده است.

در ادامه کارشناس مطبوعات در این جلسه به معرفی نقش مطبوعات و رسانه‌ها در انتقال پیام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مطبوعات پا به‌پای دیگر رسانه‌ها در دوران جنگ تحمیلی در قالب روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و مجلات تلاش کردند تصویری حقیقی از رشادت بزرگ مردان ایرانی و نیز حمایت‌های پشت جبهه که توسط زنان، کودکان، فرهنگیان، روحانیون و همه اقشار ملت می‌شد، ترسیم کنند.

مریم نوریان به فعالیت مجلات در کنار روزنامه ها در انتقال اخبار جنگ اشاره کرد و گفت: در کنار روزنامه، مجلاتی همانند «صف»، مجله «پاسدار اسلام»، نشریه «مکتب جبهه»، مجله «شاهد»، «شاهد بانوان» و «شاهد کودکان» نیز در انعکاس اخبار مرتبط با جنگ تحمیلی و وقایع سیاسی حول این موضوع تلاش کردند.

وی به فعالیت‌های رسانه‌ها در سال‌های بعد از جنگ اشاره کرد که موضوعاتی همانند خاطرات شهدا، وصیتنامه‌ها و عکس‌ها را پوشش می‌دادند و در این خصوص به نشریاتی همچون «شلمچه»، «جبهه» و «فکه» اشاره کرد که در دهه 70 چاپ و منتشر می‌شده است.

این کارشناس با اشاره به مطبوعات «کودک مسلمان بلوچ»، «جاودانه‌ها» و «رسالت دانش‌آموز» نیز از جمله نشریات کودکان در حوزه دفاع مقس بود، گفت: در این نشریات تلاش می‌شد روشنگری سیاست‌های پشت پرده استعمار و نقش مهم کودکان در استقلال همه جانبه کشور از طریق تلاش برای شکوفاسازی استعدادهای تحصیلی و کسب دانش و مهارت تاکید کنند.

نوریان با اشاره به برخی نشریات موضوعی دفاع مقدس به اطلاعات آماری در خصوص تعداد نشریات اشاره و عنوان کرد: بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه مربوط به دهه 80 با بیش از 90 نشریه و کمترین تعداد هم مربوط به دهه 60 است و دهه80 دهه مجلات تخصصی تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس رونق داشته است.

وی دانشگاه‌های کشور و بعد از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صاحب بیشترین تعداد نشریه در این زمینه عنوان کرد که بیش از 45 درصد نشریات توسط این دو نهاد به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما