شناسهٔ خبر: 35535833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم مهر ماه

واکنش لاریجانی در برابر اتهام‌ها به نمایندگان/مخالفت با حذف تعطیلی هشتم ربیع‌الاول و...

71381

انتقاد تند لاریجانی از سخنان چند هفته قبل یکی از وعاظ/اضافه شدن شرط تایید اطلاعات سپاه به شروط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی/ مخالفت مجلس با حذف تعطیلی هشتم ربیع‌الاول/ ارجاع طرح استانی شدن انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) دوم مهر ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد که در این جلسه طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، طرح یک فوریتی اصلاح تعطیلات رسمی و ... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

علی لاریجانی در این جلسه با انتقاد از سخنان اخیر یکی از وعاظ گفت:این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟ وی تاکید کرد: صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است.

سردار سرلشکر محمد باقری هم با حضور در جلسه علنی مجلس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: نتیجه تجاوز به کشور ایران انهدام و نابودی است ما با کشورهای اسلامی دشمنی نداریم. عربستان سعودی و امارات که در راس کشورهای توطئه‌کننده علیه ما در منطقه قرار گرفتند راه را گم کردند و بایستی به دامن اسلام بازگردند و به سمت ایران بیایند. ایران و عربستان سعودی می‌توانند در کنار یکدیگر آرامش و ثبات را در منطقه رقم بزنند. صنعت دفاعی خودکفای جمهوری اسلامی ایران و روحیه فداکاری ملت ایران متعلق به جهان اسلام است و همه مسلمانان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس نیز گفت که براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی وزیر دفاع در جلسه این فراکسیون امروز ایران یکی از قدرت‌های برتر منطقه در عرصه دفاعی است.

بررسی طرح یک فوریتی اصلاح تعطیلات رسمی در دستور کار جلسه علنی امروز قرار گرفت و نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۶۲ مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر با حذف تعطیلی هشتم ربیع‌الاول به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) مخالفت کردند.

در جریان بررسی این طرح، علی مطهری در مخالفت با تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول گفت: مناسبت این روز شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) است و روشن نیست که این روز، روز عزاداری است یا جشن و شادی.

در جلسه امروز نمایندگان با ۱۳۹ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس طرحی را تصویب کردند که به موجب آن استعمال دخانیات در قهوه خانه‌ها و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری مشمول جزای نقدی نمی‌شود.

ناطقین امروز مجلس

خدری: مدارس خاص را حذف و مدارس دولتی را احیا کنید

رضایی کوچی: براساس سند تحول بنیادین باید آموزش شش نوع تربیت را در مدارس شاهد باشیم

پورحسین: شرکت کشت و صنعت مغان به صاحبان اصلی آن برگردد

رحیمی جهان‌آبادی: تلاش کنیم دیدگاه‌ها در انتخابات حضور پیدا کنند

کولیوند: قوای سه‌گانه باید تمام قد در مقابل فساد در دستگاه‌های زیرمجموعه خود بایستند

***

در ادامه کار امروز نمایندگان، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس نیز که در آن استانی شدن انتخابات پیش بینی شده بوده مجددا به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس هم با تاکید بر لزوم پرداخت حقوق معوق کارگران هفت تپه و هپکو گفت: امیدوارم مسئولان با پایان دادن به کم توجهی خود به وضعیت کارگران کاری کنند که آنها به محل کارشان برگردند. وی تاکید کرد:هر چه سریعتر وضعیت کارگران هپکو و هفت تپه روشن شود.

در همین رابطه سیدمهدی مقدسی هم در تذکری شفاهی گفت:حقوق کارگران هپکو و آذرآب باید پرداخت شود. بیش از این واحدهای تولیدی و کارگران را معطل نکنید.پرهیز از تصمیمات جزیره‌ای و انتخاب تیم اقتصادی دولت مورد انتظار ما است.

در جریان رفع ایراد شورای نگهبان از لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تبصره ۲ ماده واحده این لایحه اصلاح شد که بر اساس آن تایید اطلاعات سپاه به شروط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی اضافه شد.

همچنین نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبانطرح اصلاح قانون احزاب ، اصلاحیه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و طرح اصلاح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی تصویب کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

قاضی‌پور: ایجاد محدودیت در کاندیداتوری انتخابات مجلس اشتباه است

لاریجانی در پاسخ به سلیمی: خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا برای ایران وجود ندارد

صباغیان: واعظ توهین کننده به مجلس درباره میزان پول‌های گرفته‌اش شفاف‌سازی کند

حسن پور: چرا در استان کرمان شاهد حضور مدیران و نیروهای غیربومی هستیم؟

دهمرده: مذاکره با شیطان بزرگ در هر سطحی خیانتی نابخشودنی است

گودرزی: رئیس جمهور و وزیر راه برای حمل و نقل زائرین اربعین فکری کنند

نماینده آستانه اشرفیه: برای جلوگیری از بروز ابرفاجعه زیست محیطی گیلان اقدام شود

نماینده بوکان:رئیس‌جمهور هیاتی را برای بازدید از جاده بوکان اعزام کند

سلیمی خواستار ورود قوه قضاییه به موضوع سحر خدایاری شد

حیدری: در موضوع متهمان ترور دانشمندان، حق الناس چه می شود؟

***

در جلسه علنی امروز سوالاتی از وزیر بهداشت درباره‌ی عدم مقابله با رانت در دارو و وزیر راه و شهرسازی درباره‌ی نبود برنامه‌ریزی برای کنترل قیمت در بازار مسکن اعلام وصول شد.

محمد علی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

نظر شما