شناسهٔ خبر: 35535749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صهیونیست ها روی لبه تیغ سومین انتخابات

تهران- ایرنا- جنگ قدرت میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رهبران دو حزب رقیب در سرزمین اشغالی فلسطین برای کسب عنوان نخست وزیری و همچنین عدم حصول توافق بین آنها تا به اینجای کار برای تشکیل دولت "وحدت ملی"، نگرانی در میان صهیونیست ها نسبت به برگزاری سومین دور متوالی انتخابات را به شدت افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، گانتس رهبر حزب "آبی و سفید" با توجه به شمارش آرا حزب خود را پیروز جنگ انتخاباتی رژیم صهیونیستی معرفی کرد. وی با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته کرسی های بیشتری را برای ائتلاف در میان احزاب نسبت به حزب رقیب خود لیکود در اختیار داشت.

حزب "آبی و سفید" در نهایت توانست ۳۳ کرسی و اکثریت آرا در انتخابات را به دست آورد و طبق نظرسنجی ها به وسیله ائتلاف با احزاب چپ و عربی ۵۷ کرسی را در اختیار می گرفت. در حالی که از سوی دیگر لیکود همراه با احزاب راستگرا ۵۵ کرسی را در پارلمان را از آن خود کردند. "حزب اسرائیل خانه ما" به رهبری اویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی هم با کسب ۸ کرسی در پیوستن به هیچکدام از این دو ائتلاف تمایل نشان نداد.

در این میان تصمیم غافلگیر کننده از سوی یکی از احزاب عربی معادلات صهیونیست ها برای تشکیل کابینه ائتلافی را پیچیده تر کرد.

احزاب عربی که با تشکیل یک حزب متحد به نام "فهرست مشترک" ۱۳ کرسی را در انتخابات به دست آورده بودند، گانتس را برای تشکیل کابینه به "روون ریولین" رییس رژیم صهیونیستی معرفی کرده بودند اما حزب "بلد" (دارای ۳ کرسی) از معرفی گانتس برای تشکیل کابینه سر باز زد. اقدام این حزب عربی باعث شد تا کرسی های ائتلافی حزب "آبی و سفید" به ۵۴ کرسی تقلیل پیدا کند.

هرچند پیش از این اتفاقات زمزمه هایی در مورد ائتلاف "لیکود" و "آبی و سفید" بر سر زبان ها بود و یکی از گزینه های محتمل بر شمرده می شد، حالا به نظر می رسد ائتلاف میان این دو و تشکیل دولت "وحدت ملی" تنها گزینه باقی مانده برای سران صهیونیستی است.

این دو حزب با تشکیل ائتلاف با یکدیگر ۶۴ کرسی را به دست آورده و با پیوستن لیبرمن رهبر "اسرائیل خانه ما" به این ائتلاف کرسی ها به ۷۲ افزایش پیدا می کند. اما همین گزینه که نتانیاهو، گانتس و ریولین با مذاکره سه جانبه در حال بررسی آن هستند نیز به نظر موفقیت آمیز پیش نمی رود.

نتانیاهو و گانتس برای تشکیل ائتلاف باید دوران نخست وزیر را میان خود تقسیم کنند، اگر نتانیاهو در دور اول به این منسب دست پیدا نکند احتمالا با توجه به پرونده های فساد او محاکمه خواهد شد. بنابراین نخست وزیری در دو سال پایانی را نمی پذیرد.

در حالی که این فرایض از سوی رسانه ها مطرح می شود، روزنامه آنلاین تایمز آو اسرائیل به نقل از منابع آگاه حزب "آبی و سفید" نوشت که گانتس به نتانیاهو گفته اتحاد میان دو حزب امکان پذیر نیست مگر اینکه نتانیاهو از نخست وزیری کناره گیری کند.

به گفته این منابع، نتانیاهو با فریبکاری و تمام توان خود سعی به کشیدن انتخابات به دور سوم دارد تا به باور خود ۶۱ کرسی را به دست آورد. از سوی دیگر طبق گزارش تارنمای روزنامه جروزالم پست نتانیاهو نیز دیروز مدعی شد که حل نزاع سیاسی فعلی شاید ماه ها به طول بیانجامد.  

سران رژیم صهیونیستی که از همان روز برگزاری انتخابات از موضوع برگزاری سومین انتخابات متوالی وحشت داشتند، مدعی شدند اجازه کشیده شدن انتخابات به دور سوم را نخواهند داد.

رسانه های صهیونیستی به نقل از ریولین گزارش دادند که وی در موقعیت خود برای جلوگیری از برگزاری سومین انتخابات متوالی در طول یک سال هر کاری را خواهد کرد.

با توجه به اینکه برگزاری یک انتخابات دیگر برای رژیم صهیونیستی هزینه سنگینی را دارد، آیا ساکنان سرزمین اشغالی فلسطین برای بار سوم در طول یکسال به پای صندوق های رای خواهند رفت؟ مذاکره بین گانتس و نتانیاهو طی روزهای آینده سرنوشت این موضوع را مشخص خواهد کرد.

نظر شما