شناسهٔ خبر: 35534785 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

خدمات روزانه به 30 هزار زائر توسط یک موکب دانشجویی

اولین موکب دانشجویی در کاظمین توسط دانشجویان و اساتید واحد قم دایر شده است که همین موضوع باعث شده تا دانشجویان برای خدمت‌رسانی در آن اقدام کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مسیرهای پیاده‌روی حماسه بزرگ اربعین تنها به نجف تا کربلا ختم نمی‌شود. برخی‌ها با ورود به کشور عراق ابتدا به شهرهای دیگر عتبات مقدسه عزیمت می‌کنند و پس از اذن گرفتن از اهل بیت(ع) درنهایت به پیاده‌روی از آن شهرهای مقدس به سمت کربلای معلی اقدام می‌کنند. کاظمین یا کاظمیه یکی از مناطق مهم شمالی شهر بغداد پایتخت عراق در بخش غربی رود دجله است. حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام محمدتقی(ع) در این شهر قرار دارد و سبب نام‌گذاری این منطقه به کاظمیه یا کاظمین همین است. این شهر از مرز شلمچه حدود 570 کیلومتر، مرز خسروی 200 کیلومتر، مرز مهران 280 کیلومتر، مرز چزابه 480 کیلومتر و تا شهر کربلا حدود 115 کیلومتر فاصله دارد. همچنین کاظمین در فاصله 180 کیلومتری نجف اشرف واقع شده است برای همین بیشتر زائران اربعین سیدالشهدا(ع) قطعا به زیارت امامین کاظمین مشرف می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم چند سالی است که در این شهر اقدام به برپایی موکب برای پذیرایی از زائران و مجاوران کرده است. محمد دخیلی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم درباره این موکب با «فرهخیتگان» گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.


در ابتدا از فعالیت‌های این موکب کمی تعریف کنید و بگویید از چه سالی این اقدامات را شروع کردید؟

هرساله جمعی از دانشجویان، اساتید و کارمندان این واحد دانشگاهی چند روز قبل از اربعین در شهر مقدس کاظمین اقدام به برپایی موکبی می‌کنند که در آن فعالیت‌هایی از قبیل پذیرایی با سه وعده غذایی به صورت گرم، اسکان، چایخانه و اقدامات فرهنگی صورت می‌گیرد. در این موکب تقریبا روزانه 30 هزار پرس غذای گرم یعنی در هر وعده 10 هزار پرس پخت و توزیع خواهد شد که 80 نفر از همکاران و دانشجویان در این موکب مدت 3 سال است که در حال انجام این خدمت‌رسانی‌ها هستند. این افراد هر ساله حدود 15 روز قبل از اربعین به وسیله دو دستگاه اتوبوس به این شهر مقدس اعزام می‌شوند و پس از استقرار بلافاصله همه این خدمات‌رسانی که گفته شد را آغاز می‌کنند قرار دارد که این موکب در نزدیکی مسیر پیاده‌روی زائرانی که از شهر مقدس کاظمین به کربلای معلی اقدام می‌کنند با عنوان موکب حضرت فاطمه بنت‌موسی بن‌جعفر(س) پرچم خود را برافراشته‌اند که علاوه‌بر تامین غذا و دیگر فعالیت‌های معمول، خدمتگزاران در این موکب روزانه حداقل 12 هزار قرص نان نیز پخت و توزیع آن را انجام می‌دهند. چایخانه این موکب نیز 24 ساعته اقدام به پخش شربت، عرقیات گیاهی و چای می‌کند. این موکب همچنین در حوزه تبلیغات درخصوص شهدای مقاومت و جهان اسلام نمایشگاهی از تصاویر آنان را دایر می‌کند که در جنب آن یک غرفه فرهنگی دیگر با حضور یک روحانی در آن به بحث‌های تبلیغات فرهنگی، اعتقادی و احکام دین نیز می‌پردازد.

امسال وضعیت این موکب به چه شکلی خواهد بود؟

امسال در حوزه پزشکی برای اولین بار درمانگاهی ایجاد خواهیم کرد که 12 پزشک و 12 پرستار به صورت 24 ساعته خدمات درمانی در آن ارائه خواهند داد که برای زائران به صورت رایگان این اقدامات صورت می‌گیرد. شست‌وشوی البسه، دوخت و دوز ساک و واکس کفش نیز دیگر فعالیت‌های خدماتی این موکب برای امسال است. این درمانگاه و ایجاد استراحتگاه عظیم برای زائران از فعالیت‌های مهم امسال است که به صورت زنانه و مردانه دایر خواهد شد. امیدواریم سازمان مرکزی برای این موکب نیز از محل کمک‌های مردی که به ستاد اربعین این دانشگاه داده می‌شود کمک‌های معنوی و مالی در نظر بگیرد.

وقتی حرف از اربعین به میان می‌آید همه به مسیر نجف تا کربلا تمرکز می‌کنند. چه شد که شما در کاظمین اقدام به برپایی موکب کردید؟

این موکب و موکب‌های مشابه دانشگاهی، پذیرایی و خدمات‌رسانی آن بیشتر توسط دانشجویان به زائران سیدالشهدا(ع) صورت می‌گیرد. ما در کاظمین این فرصت را به دست آورده‌ایم که با دانشجویان خوش‌فکر به استقبال زائران سیدالشهدا(ع) برویم؛ ما دعوت می‌کنیم دوستانی که از این مسیر تردد دارند حتما به این موکب بیایند و از خدمات آن استفاده کنند. ما در طول مسیر‌های مختلف پیاده‌روی به سمت کربلا افراد زیادی را می‌بینیم که علاقه‌مندند موکب برپا کنند و از زائران سیدالشهدا(ع) پذیرایی کنند اما بسیاری از زائران در هنگام ورود به کشور عراق ابتدا به کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند و سپس به نجف و در ادامه به مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا خواهند پیوست. برخی‌ها هم که ابتدا به نجف رفته‌اند، پس از پیاده‌روی و رسیدن به کربلا، از اربعین به کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند که در هر دو صورت نیاز است در این شهرهای مذهبی نیز تعدادی موکب وجود داشته باشد تا زائران از آنها استفاده کنند. الحمدالله در طول سال‌هایی که حرکت پیاده‌روی اربعین به اوج خود رسیده است تعداد موکب‌های این شهرها نیز در حال گسترش است. ما در این شهر امکاناتی استقرار کرده‌ایم که هرساله از آنها استفاده خواهیم کرد. تقریبا در این مسیر موکب دانشجویی و دانشگاهی وجود ندارد برای همین ما جزء اولین موکب‌هایی هستیم که در این شهر خدمت‌رسانی را آغاز کردیم.

دایر کردن موکبی با این وسعت نیاز به برنامه‌ریزی و هزینه‌های زیادی است، درباره این مساله توضیح بدهید.

همیشه در این سال‌ها به اسم دانشجو فعالیت کرده‌ایم و به دنبال این نبوده‌ایم که بخواهیم رئیس و مرئوسی کار کنیم. به‌طور کلی به دنبال تصدی‌گری نیستیم. از سوی دیگر درخصوص هزینه‌های این موکب باید بگویم ما به هیچ‌وجه از شهریه دانشجویان استفاده نمی‌کنیم؛ ما برای تهیه امکانات از کمک‌های مردمی که در طول سال جمع‌آوری شده است خرج‌کردها را مدیریت می‌کنیم. البته در طول ایام ماه محرم که در دهه اول عزاداری برگزار می‌شود اساتید و کارمندان از حقوق خود برای این موکب مبلغی را قرار می‌دهند. پس بنابراین از شهریه دانشجویی در این راه استفاده نمی‌کنیم.

این فعالیت‌ها برای موکب است، آیا برای دانشجویانی که قصد دارند به پیاده‌روی اربعین بپردازند نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟

بله، کمک‌های وام دانشجویی و دیگر تسهیلاتی که سازمان برای دانشجویان قرار داده است نیز برای دانشجویان واحد قم در نظر گرفته خواهد شد. امیدواریم سیل دانشجویان و اساتید ایران عزیز را در این راهپیمایی داشته باشیم. ما سال گذشته 1200 نفر از دانشجویان و کارکنان را در این مسیر داشتیم. البته تعدادی از این افراد بودند که در سامانه‌های ما ثبت‌نام کردند اما برخی‌ نیز در این سامانه‌ها ثبت‌نام نکرده بودند و از آنها اطلاع دقیقی در دسترس نیست. ما از ستاد اربعین سازمان مرکزی تقاضا داریم پشتیبانی معنوی برای این موکب نیز در نظر بگیرد چراکه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در آن شرکت خواهند کرد. ما باید سهم کوچک خودمان را در این مسیر قرار دهیم.

 

* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه‌نگار

نظر شما