شناسهٔ خبر: 35533706 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یادداشت: محبت به حیوانات؛ اخلاقی انسانی و اسلامی

میازار موری که دانه کش است+ فیلم

خبرگزاری صداوسیما

شاید فردوسی به خواب هم نمی دید روزی آدم هایی پیدا شوند که با مثله کردن مخلوقات خدا و نمایش آن در فضای مجازی، کار را از آزار مور هم بگذرانند !

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان شمالی در شرایطی که برخی، این روزها فضای مجازی را به جولانگاه و نمایشگاه کنشآوای فاخته های سخیف خود از جمله حیوان آزاری تبدیل کرده اند و با به نمایش گذاشتن دم قطع شده روباه یا گوش بریده شده الاغ و امثال آن، خشونت را در پست ترین صورت های خود، به اشتراک می گذارند و وجدان های سالم را ناراحت می کنند، کسانی هم هستند که با ظریف ترین و لطیف ترین حرکات خود و با رعایت کوچکترین حقوق آفریده های خداوند، موجی از زیبایی و رحمت را در دیگران به وجود می آورند.

یکی از دوستانم که در حال تکمیل ساختمان است، نقل می کرد که وقتی استاد گچکارش متوجه می شود در بخشی از سقف، یک قمری (یا کریم) آشیانه ساخته و تخم های این پرنده در آستانه باز شدن است، تا زمان سر در آوردن جوجه ها صبر می کند و قدری کار را عقب می اندازد تا این پرنده، به اصطلاح قهر نکند و جوجه هایش به سلامت به دنیا بیایند.

این گونه حرکات زیبای انسانی و اسلامی، دلیلی است بر اینکه انسانیت هنوز نمرده است و رفتارهای ناپسند در قبال حیوانات، معدود است.

البته لازم است که جامعه ما بیشتر به سیره اهل بیت درباره حفظ حقوق حیوانات توجه کند. بزرگان ما تا آن حد به حقوق حیوانات توجه داشتند که حتی سفارش فرمودند: راکب، از پرحرفی در هنگام سواری بر مرکب خودداری کند چراکه باعث خستگی حیوان خواهد شد.  همین طور توصیه فرمودند که فراتر از طاقت بر آنها بار نکنید، برای تنبیه به آنها صدمه وارد نکنید یا به آنها دشنام ندهید.

امام علی فرمود، از رسول خدا (ص) شنیدم: مبادا چیزی را ـ گرچه سگ گزنده ـ مثله کنید!

بسیار شنیده ایم که طبق روایات، آب رساندن به حیوانات تشنه، گاه سبب جلب مغفرت الهی شده است. جایگاه موجودات و مخلوقات الهی بالاست. روزی سلیمان بن داود (ع) برای "طلب باران" از شهر بیرون رفت. در راه، به مورچه ای برخورد که دست به آسمان بلند کرده و می گفت: پروردگارا! ما آفریده ای از آفریدگان تو و نیازمند روزی توییم، به خاطر گناهان انسان ها ما را هلاک مفرما!  سلیمان، با شنیدن این نجوا، به یاران خود گفت: برگردید که خدا بر شما باران می فرستد و سیرابتان می سازد، به دعای غیر شما.

نویسنده: علی احسانی فر

<div id="video-display-embed-code_3989479"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2530105/3989479?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما