شناسهٔ خبر: 35533620 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

بهرنگ ملک‌محمدی تشریح کرد؛

«ایل دا» یک پروژه استراتژیک است

سینماپرس: سرپرست گروه فیلم و سریال سیمافیلم از حساسیت این مرکز روی خشونت و تلخی در سریال‌ها گفت و توضیحاتی درباره ۲ پروژه مناسبتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، سرپرست گروه فیلم و سریال سیما فیلم درباره ۲ پروژه سیمافیلم که این روزها در حال تصویربرداری است به مهر بیان کرد: یکی از سریال‌ها «ایل دا» با محور دفاع مقدس پیش می‌رود و یک پروژه استراتژیک است این پروژه داستان دو روستا در سال ۵۹ را روایت می‌کند که درگیری‌هایی با هم دارند و همزمان با آغاز جنگ نوعی اتحاد بین این دو روستا بوجود می‌آید که باعث می‌شود در مقابل دشمن بایستند.

وی ادامه داد: این سریال از پروژه‌های مهم تلویزیون و سیمافیلم است که به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی ساخته می‌شود و از ویژگی هایش این است که صفر تا صد آن در شهرستان خرم آباد می‌گذرد و که حتی یک پلان در تهران نیست.

ملک‌محمدی یادآور شد: انتخاب این شهر به این دلیل بود که کاملا به لوکیشن‌های اصلی در زمان جنگ شباهت دارد و اتفاقا بسیار پروژه عظیمی است که البته منظور به لحاظ مالی نیست بلکه به دلیل پروسه‌ای که برای ساخت آن طراحی شده عظیم است.

وی به یکی از ویژگی‌های سریال اشاره و عنوان کرد: بسیج عشایری یکی از اتفاقاتی است که در زمان حضرت امام خمینی (ره) دستورش صادر شده است اما ما خیلی به آن نپرداخته‌ایم و اینجا به این قضیه ورود می‌کنیم.

ملک محمدی اضافه کرد: در این سریال ایستادگی روستاها و عشایر مرزی ایران را نشان می‌دهیم که در آستانه جنگ تحمیلی رقم می‌خورد و در پی آن تحرکات مرزی را می‌بینیم.

سرپرست گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره قصه و فیلمنامه سریال «ایل دا» نیز اظهار کرد: نویسنده و کارگردان درباره قصه این سریال گفتگوهای بسیاری داشته اند، فیلمنامه این سریال بیشتر حماسی است و از فرهنگ آن منطقه و داستان‌هایی که سینه به سینه نقل شده است استفاده شده است. وقتی این سریال پخش شود مردم منطقه از آن استقبال می‌کنند چون به قسمتی از جنگ می‌پردازد که کمتر دیده شده است.

وی اضافه کرد: این سریال قصه مردم عادی در جنگ است و ما با نیروهای نظامی سازمان یافته روبه رو نیستیم اهالی منطقه‌های جنوب و غرب کشور فداکاری‌هایی کردند که شاید خیلی هم در تاریخ ثبت نشده است. به طور مثال رشادت‌های زنانه و نقش زن‌ها و حتی نوجوانان در این سریال برجسته است.

این مدیر سیمافیلم درباره روند تولید سریال نیز گفت: تا الان تصویربرداری ۴۰ درصد از سریال پیش رفته است. سریال در ۲۶ قسمت طراحی شده است و ما امیدوارم این طرف سال تمام شود و ایده آلمان این است که به دهه فجر امسال برسد.

پخش «مجلس حیرانی» همزمان با اربعین

ملک محمدی در بخش دیگر درباره سریال «مجلس حیرانی» عنوان کرد: این سریال نیز به کارگردانی داریوش یاری در حال تصویربرداری است البته ممکن است نام این سریال تغییر کند.

وی درباره زمان پخش این سریال محرمی نیز گفت: برنامه‌ریزی شده است که این سریال همزمان با اربعین تا پایان ماه صفر به پخش  برسد.

ملک محمدی درباره داستان سریال توضیح داد: سریال درباره جوانی است که بر اثر سوتفاهمی که بین پدر و عموی او درگرفته است به ایران بازمی‌گردد و می‌خواهد حسینیه‌ای را که ارث پدری اوست پس بگیرد.

سرپرست گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره برخی از مناسبت‌ها که سریال‌های مناسبتی باکیفیتی از آنتن شبکه‌ها پخش نمی‌شود بیان کرد: گروه فیلم و سریال سیمافیلم قرار است مناسبت‌ها را پوشش دهد و ما در تلاشیم از این پس در مناسبت‌های مختلف سریال‌های مختلفی داشته باشیم.

وی ادامه داد: گاهی چند مناسبت با هم همپوشانی دارند مثل این هفته که محرم با هفته دفاع مقدس همزمان است و باید به سمتی رفت که سریال‌ها هم هر ۲ مناسبت را پوشش دهد.

ملک محمدی همچنین با اشاره به نوروز امسال از یک رویکرد در ساخت سریال‌های نوروزی سخن گفت و عنوان کرد: ممکن است نوروز امسال با سریال‌های طولانی تری همراه باشد چون دو هفته بعد از عید ماه رمضان است.

این مدیر سیمافیلم در ادامه درباره فضای تلخ و خشن برخی سریال‌ها و اینکه چقدر از کارگردانان می‌خواهند این ملاحظات را رعایت کنند، بیان کرد: در این باره خیلی زیاد صحبت می‌شود به هرحال تلویزیون یک سری ضوابط دارد و تا جایی که ممکن است سعی می‌شود رعایت شود البته برخی از معضلات وجود دارد که حتی پرداختن به آن‌ها هم باعث تلخی است.

وی در پایان با ذکر مثالی گفت: این شب‌ها سریال «ترور خاموش» از شبکه یک پخش می‌شود که یکی از محصولات سیمافیلم است و اتفاقا خود ما حساسیت داشتیم تلخی‌ها گرفته و میانگین سنی رعایت شود و از این حیث روی آن کار شده است. البته این روندی است که معمولا روی پروژه‌ها لحاظ می‌شود و از قبل هم این حساسیت‌ها بوده است.

نظر شما