شناسهٔ خبر: 35527019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هفت سریالی که مردم را با جنگ آشنا کرد

سال‌ها از جنگ ایران و عراق می‌گذرد اما همچنان این موضوع دستمایه ساخت آثار سینمایی و مجموعه‌های نمایشی برای تلویزیون بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سینمای جنگ یکی از پرطرفدارترین ژانرهایی است که در کنار روایت داستان، تجربه بودن در میدان‌های جنگ را نیز برای عاشقان سینما به ارمغان می‌آورد. شاید به همین دلیل بسیاری از فیلم‌های این ژانر پس از گذشت سال‌ها از زمان تولید، همچنان دیده شده و جز بهترین آثار تاریخ سینما به شمار می‌آیند. اما با وجود تخصیص بودجه کافی برای ساخت فیلم و سریال در حوزه دفاع مقدس، آثار قابل توجهی کمی در این حوزه ماندگار شده‌اند.

به بهانه هفته دفاع مقدس، در ادامه به معرفی سریال‌های موفق و خاطره‌انگیزی پرداختیم که به نوعی توانستند برشی از دوران دفاع مقدس را به خوبی تصویر کنند.

«خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا

 این سریال روایت زندگی زندان سیاسی به نام ایرج بود که با پیروزی انقلاب در ایران از زندان آغاز می‌شود. او در هنگام دستگیری دخترش لیلا را گم کرده و همواره به دنبال دخترش می‌گردد. هم‌زمان با شروع جنگ و عروسی لیلا در تهران، لیلا متوجه می‌شود که پدر و مادر واقعی‌اش در خرمشهر زندگی می‌کنند و به دنبال آن‌ها می‌رود، اما این جست‌و‌جو با ویرانی خرمشهر و مهاجرت خانواده لیلا از خرمشهر همراه می‌شود.

«خاک سرخ» به نویسندگی مسعود بهبهانی‌نیا و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی در سال ۷۹ ساخته شد و در دهه ۸۰ روی آنتن شبکه یک رفت و با استقبال کم‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد. پرویز پرستویی، لاله اسکندری، مهتاب کرامتی، بهناز جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«گل پامچال» به کارگردانی محمدعلی طالبی

این سریال از روزهای پایانی جنگ در کلاردشت کلید خورده و تا سه سال به طول انجامید. «گل پامچال» اولین سریالی به شمار می‌آید که به شکل مستقل درباره جنگ در نیمه دوم سال ۷۰ روی آنتن رفت.

طرح اولیه این مجموعه برگرفته از کتاب «مادر» اثر لیوبا ورونکوا بوده و داستان دختری به نام لیلا را روایت کند که در روز سی‌ویک شهریور ۵۹ زندگی‌اش را از دست می‌دهد. او برای یافتن برادرش شبیر به اهواز و بعد تهران سفر می‌کند و بعد به همراه یکی از اقوامش عموابراهیم (داود رشیدی) به شمال می‌رود.

قصه این اثر توسط کامبوزیا پرتوی نگارش شده و فاطمه معتمد آریا، تانیا جوهری، حمید جبلی، رضا بابک و کیومرث ملک‌مطیعی در کنار ستاره جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«خوش‌رکاب» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی

این مجموعه از جمله آثاری است که به دلیل پخش مناسبش در نوروز ۸۲ توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. «خوش رکاب» با بازی‌های طنز‌آمیز محمد کاسبی، مجید صالحی و اصغر نقی‌زاده توانست مرز بین جدی و شوخی را در فضای جنگ روایت کند.

این مجموعه داستان راننده کامیونی به نام آتقی را روایت می‌کند که با علاقه‌ای که به کامیونش به نام خوش‌رکاب دارد، درگیر جنگ و کمک به رزمندگان می‌شود.

«در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی

این مجموعه تاریخی محصول شبکه یک سیما بوده که به نوعی در قسمت‌های پایانی به مسائلی در رابطه با دفاع مقدس نیز پرداخت. در واقع سریال ۵۰ قسمتی «در چشم باد» وقایع سیاسی اجتماعی سه دوره از تاریخ را در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ بررسی و به بیان مسائلی در این باره پرداخت.

«در چشم باد» روایت زندگی خانواده ایرانی را ارائه می‌دهد که از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا فتح خرمشهر با حضور جمع زیادی از بازیگران از جمله سعید نیکپور، پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، لاله اسکندری به تصویر کشیده شد.

«شوق پرواز» به کارگردانی یدالله صمدی

این مجموعه تلاش کرده بود تا زندگی شهید عباس بابایی را در ۲۴ قسمت به تصویر بکشد و بر این اساس از شهریور ماه سال ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال روی آنتن شبکه یک رفته و با استقبال کم‌نظیری از سوی مردم مواجه شد.

این سریال از سال ۱۳۷۶ پیش‌تولید خود را آغاز کرد و بخش‌هایی از  آن که مربوط به دوران کودکی سرهنگ بابایی در شهر قزوین بود، هم فیلمبرداری شد اما به علت اختلاف نظرهای بوجود آمده بین عوامل تولید مجموعه «شوق پرواز»، کار در همان ابتدا متوقف شد.

با ورود یدالله صمدی به عنوان کارگردان، تصویربرداری سریال از خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد. ملیحه حکمت، همسر عباس بابایی نیز با دیدن فیلم «دل‌شکسته» تحت تاثیر بازی شهاب حسینی قرار گرفت و وی را برای ایفای نقش همسرش در سریال پیشنهاد داد که با موافقت سایر عوامل تهیه روبرو شد.

«سفر به چزابه» به کارگردانی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور

داستان این سریال در رابطه با گروهی گردشگر بود که به مناطق جنگی می‌روند و هر یک از آن‌ها از زمان جنگ داستانی در ذهن دارند. یکی از آن‌ها کارگردان فیلمی جنگی است که با آهنگ‌ساز فیلمش سر صحنه فیلم‌برداری می‌رود و خود را در چزابه می‌یابد و با رزمندگان شهیدی که کارگردان با آن‌ها آشنا بوده، در صحنه نبرد رو‌به‌رو می‌شود.

روند ساخت این مجموعه از سال ۷۳ آغاز شده و در نهایت در سال ۷۶  به تلویزیون و سینما سپرده می‌شود. «سفر به چزابه» عنوان مجموعه‌ای است که بر اساس دو فیلم «سفر به چزابه» و «نجات‌یافتگان» ساخته شده است.

حبیب دهقان‌نسب، مسعود کرامتی، عاطفه رضوی، فرهاد اصلانی، جمشید اسماعیل‌خانی از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند.

«لیلی با من است» به کارگردانی کمال تبریزی

از این اثر می‌توان به عنوان اولین اثر کمدی سینمایی تلویزیونی در دهه ۷۰ نام برد که به دلیل نگاه تازه‌اش به دفاع مقدس یکی از ماندگارترین آثار این عرصه به شمار می‌آید.

«لیلی با من است» روایت زندگی صادق مشکینی فیلم‌بردار تلویزیون بوده که به دلیل مشکلات مالی نیاز به وام دارد. او با سفری کوتاه به جبهه می‌تواند این وام را دریافت کند. حکایت رفتن به جبهه به نیت گرفتن وام، سرآغاز ماجراهایی طنزآلود شده که در عین حال به تحول فکری صادق هم می‌انجامد.

رضا مقصودی فیلم‌نامه این سریال را زمانی به سیمافیلم می‌دهد که کمتر کارگردانی می‌توانست طنز را وارد حوزه‌های جنگی کند. البته بعد از پخش شدن این مجموعه راه برای دیگر سازندگان آثار هنری نیز گشایش یافت. 

کمال تبریزی این اثر را با همکاری سیمافیلم تولید کرده و از همان ابتدا نیز قرار بر  این بوده که اول نسخه سینمایی آن اکران شود و سپس در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه دو برود.

پرویز پرستویی، محمود عزیزی، شهره لرستانی و رحمان باقریان از جمله بازیگران اصلی این اثر به شمار می‌آیند.

نظر شما