شناسهٔ خبر: 35516281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سازمان استاندارد وجود "ضایعات در گندم" را تایید کرد

در حالیکه هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی با ارسال جوابیه‌ای به ایسنا وجود ضایعات در گندم را تکذیب کرده بود؛ معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری امروز خود این موضوع را تایید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 امروز در بخشی از این نشست مرندی مقدم وجود ضایعات در سیستم خرید تضمینی گندم را تایید کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در خرید تضمینی گندم در مواردی برای اینکه بتوانند پول بیشتری از خریدار گندم دریافت کنند، گندم را با ناخالصی‌هایی مخلوط کرده‌اند.

اخبار اقتصادی-معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد درباره این موضوع کار نکرده و گزارشی ندارد، درباره میزان این ناخالصی‌ها در گندم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد فقط میزان فلزات سنگین و مایکوتوکسین‌ها در گندم وارداتی را؛ کنترل می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به ایسنا درباره اینکه کدام نهاد باید به این موضوع رسیدگی کند؟ تصریح کرد: مسئولیت این موضوع با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غله است که خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهند، چرا که اگر میزان ضایعات به درستی اعلام شده باشد، این پول از جیب مردم به نفع عده‌ای از فروشندگان گندم تمام می‌شود.

مرندی مقدم همچنین درباره تاثیر وجود ضایعات در گندم بر سلامتی مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: این موضوع ارتباطی به کیفیت گندم ندارد. داخل گندم مقداری سنگ و آشغال است که در کارخانه‌های آردسازی الک می‌شود. البته گندم مشمول استاندرد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد هیچ نظارتی بر آن ندارد.

این اظهارات در حالی است که هفته گذشته رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفت‌گو با ایسنا موضوع وجود فسادی گسترده‌ در سیستم خرید تضمینی گندم را مطرح کرد و گفت که "دلالان سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان را به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم به دولت می‌کنند؛ اما پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به هشدارها نسبت به این موضوع این بوده که "اشکالی ندارد، به جیب کشاورز می‌رود".

به گفته محمدرضا مرتضوی، "طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰*۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به‌ جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲*۲ که ضایعات و شن و خاک را از خود عبور نمی‌دهد، در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند".

سه روز بعد از این اظهارات وزارت جهاد کشاورزی برای تکذیب این موضوع در جوابیه‌ای که برای ایسنا ارسال کرد اعلام کرد که "امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته از ابزار سنجش (الک) مشابه استفاده شده است و... وجود ناخالصی نامتعارف در گندم خریداری شده و اختلاط آن با خاک، ادعایی کاملا کذب بوده، صحت نداشته و قویا تکذیب می‌شود"؛ این در حالی است که مدیرکل سازمان ملی استاندارد پیشتر به ایسنا اعلام کرده بود که توری (الک) گندم مورد استفاده در فرایند خرید تضمینی گندم، با استاندارد ملی ایران انطباق ندارد.

حالا معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز وجود ضایعات در گندم خرید تضمینی را تایید کرده و وزارت جهاد کشاورزی را مسئول رسیدگی به این مسئله دانسته است.

امروز (دوشنبه) نشست خبری وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - در محل این سازمان برگزار شد. 

نظر شما