شناسهٔ خبر: 35516262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امدادهایی که در صحنه‌های نبرد حماسه آفرید

به سراغ یکی از این حماسه‌آفرینان رفته‌ایم که در سن ۱۴ سالگی با طی کردن آموزش‌های مقدماتی نظامی در شهرکرد، وارد جبهه شد و علی‌رغم مجروح شدن‌های مکرر، همواره در جبهه حضور داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تنها جنگ دو کشور نبود، بلکه جنگ ابرقدرت‌های دنیا با ایران بود و اگر از این جنگ به عنوان حماسه بزرگ و دفاع مقدس یاد می‌شود، از آن جهت است که فرزندان رشید ایران اسلامی با بضاعتی ناچیز به مصاف کسانی رفتند که از ماشین‌های جنگی برخوردار بودند.

از این رو دفاع مقدس نماد استقامت و سمبل پیروزی، از پیچیده‌ترین جنگ‌ها در جهان به شمار می‌رود.

اسماعیل زاده - جانباز

زیباترین فصل فرهنگ دفاع مقدس، خالقان این حماسه عظیمند که با صلابت اراده و نور ایمان، راهی مقدس را پیمودند راهی که پاداش آن جاودانگی و بقا بود.

به سراغ یکی از این حماسه‌آفرینان رفته‌ایم که در سن ۱۴ سالگی با طی کردن آموزش‌های مقدماتی نظامی در شهرکرد، وارد جبهه شد و علی‌رغم مجروح شدن‌های مکرر، همواره در جبهه حضور داشت و از آغاز تا پایان جنگ، همپای همرزمانش به دفاع از آب و خاک کشور پرداخت.

وی بازنشسته سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری و دارای سه فرزند، یک پسر و دو دختر است.

رضا اسماعیل‌زاده، رزمنده و جانباز دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در مهرماه سال ۱۳۶۰ آموزش مقدماتی را در شهرکرد به پایان رسانید، اظهار کرد: پس از این تاریخ، به مدت ۴ ماه عازم منطقه بانه در کردستان شدم و در عملیات آزادسازی و پاک‌سازی منطقه که در تصرف گروهک‌های منافق قرار داشت، شرکت کردم.

وی در ادامه به عملیات‌های مهمی که در هشت سال دفاع مقدس شرکت داشت اشاره کرد و افزود: عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر از اردیبهشت ۱۳۶۱، عملیات محرم و والفجر مقدماتی در سال ۶۱، عملیات خیبر در اسفندماه سال ۶۲، عملیات بدر در اسفندماه ۶۳ از جمله مأموریت‌های سه سال ابتدایی حضورم در جبهه‌های حق علیه باطل بود.

اسماعیل‌زاده با اشاره به حضور در عملیات والفجر ۸ در سال ۶۴، بیان کرد: در این عملیات با جانفشانی رزمندگان گردان یازهرا(س) استان به فرماندهی سردار شهید کمال فاضل، منطقه فاو فتح شد.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: در سال ۶۵ در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ در خط مقدم حضور داشتم و در اسفندماه سال ۶۶ نیز به همراه تیپ خط‌شکن قمر بنی‌هاشم(ع) استان در منطقه عمومی حلبچه و با هدف بازپس‌گیری این منطقه در عملیات والفجر ۱۰ حضور پیدا کردم.

وی با اشاره به مجروح شدن در چندین نوبت در سال‌های جنگ و در خصوص علت بازگشتش به جبهه، تصریح کرد: من و تمام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به فرمان امام راحلمان که جهاد را تکلیف مسلمانان اعلام کردند، لبیک گفتیم و وظیفه‌مان بود که تا پایان بر این عهد پایبند بمانیم.

اسماعیل‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان مشارکت اهالی استان در جنگ هشت ساله علیه دشمن متجاوز، گفت: فرزندان این دیار فرزندان کوهستان و زجر دیده و سختی کشیده‌اند و در صحنه سخت نبرد نیز مردانه پا به میدان گذاشتند و جانانه جنگیدند و همین مشارکت فعال، سرداران و فرماندهان سپاه استان را بر آن داشت که یگان ویژه رزمندگان استان تشکیل شود.

وی ادامه داد: در سال ۵۹، نخستین گروه از استان با فرماندهی سرداران شهید حسینقلی ترکی و سهراب نوروزی در قالب یگان‌های مختلف به منطقه شوش اعزام شدند و توانستند مناطق تصرف شده را بازپس بگیرند.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: در سال ۶۱ با ابتکار شهیدان سهراب نوروزی، کمال فاضل و ایرج آقابزرگی، نخستین یگان استان با نام یگان ذوالفقار پا گرفت و در عملیات والفجر مقدماتی در همین سال، خطوط دشمن را در هم ریخت و شکست سختی را بر او تحمیل کرد.

وی با اشاره به گردان‌های دیگر استان، گفت: گردان توحید به فرماندهی شهید سهراب نوروزی در عملیات خیبر در جزایر مجنون افتخارات زیادی کسب کرد، ضمن اینکه گردان یازهرا(س) به فرماندهی سردار شهید کمال فاضل نیز از گردان‌های مهم سپاه استان به شمار می‌رفت.

رزمنده دفاع مقدس در خصوص توفیقات گردان یازهرا(س)، بیان کرد: رزمندگان این گردان در عملیات بدر در منطقه هورالعظیم و شط دجله توانستند پل معروف جُبیر را در قلب نیروهای دشمن منهدم کنند و مانع نفوذ این نیروها از غرب به شرق دجله شوند که محل استقرار نیروهای خودی بود.

اسماعیل‌زاده به توفیقات این گردان در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو نیز اشاره کرد و گفت: در این عملیات  با آموزش‌های سخت و طاقت‌فرسا و درخشش شهید کمال فاضل توانستیم از اروندرود عبور کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی توسل جستن رزمندگان به ائمه‌اطهار(ع)، گفت: توکل و توسل رزمندگان در تمام عملیات‌ها و مأموریت‌ها موج می‌زد، به خاطر دارم که در عملیات والفجر ۴ در ارتفاعات مریوان، نیروهای ما در گروهان شهیدبهشتی به فرماندهی شهید کمال فاضل از همه سو در تصرف دشمن قرار گرفتیم و شمار زیادی شهید و زخمی شدند در گرماگرم تیر و ترکش‌های دشمن که به سوی ما روانه بود دعای توسل را دسته‌جمعی خواندیم و در فراز مربوط به حضرت زهرا(س) همه رزمندگان و شهید فاضل از ته دل با دلی شکسته فریاد می‌زدیم و مدد می‌خواستیم، طولی نکشید که دشمن از موضع خود عقب کشید و این ارتفاعات را ترک کرد در آن صحنه امداد الهی را به عینه مشاهده کردیم.

اسماعیل‌زاده با بیان خاطره دیگری از امدادهای غیبی، بیان کرد: در عملیات محرم در سال ۶۱ در منطقه دهلران، باران و سیلاب شدیدی رخ داد و بسیاری از نیروها و تجهیزات ما طعمه آب شد، ما با دست خالی و با توسل به حضرت زهرا(س) و ائمه‌اطهار(ع) قدم در میدان جنگ گذاشتیم، عراقی‌ها که تصور می‌کردند به دلیل سیلاب و آسیب به تجهیزات و نیروها از حمله منصرف شده‌ایم در سنگرهای خود مشغول استراحت بودند اما با دیدن ما بالای سرشان غافلگیر شدند و توانستیم بدون جنگ، آن‌ها را به اسارت بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که سخت‌ترین عملیات از نظر شما، کدام عملیات بود، تأکید کرد: از سخن شهید ایرج آقابزرگی مدد می‌گیرم که در خصوص عملیات کربلای ۵ گفت تمام سختی‌های جنگ یک طرف، سختی‌هایی که در این عملیات کشیدیم یک طرف، چرا که حقیقتاً عملیات سخت و طاقت‌فرسایی بود اما با توسل و توکل توانستیم این سختی‌ها را پشت سر بگذاریم و ماشین جنگی عراق را متوقف کنیم.

اسماعیل‌زاده در تشریح بخشی از سختی‌های این عملیات، تصریح کرد: این عملیات در منطقه‌ای با وسعت کم در پنج‌ظلعی شلمچه انجام شد و نیروهای ما در معرض آتش پرحجم هوایی و زمینی و شلیک انواع سلاح‌ها اعم از سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های خوشه‌ای قرار داشتند، حال آنکه به دلیل تحریم، از لحاظ تجهیزات نظامی در مضیقه بودیم.

وی ادامه داد: در این عملیات نیروهای عراقی جای‌جای منطقه را با ایجاد موانعی از قبیل کاشت مین، ایجاد کانال، خاکریز، سیم خاردار و ... غیرقابل عبور کرده بودند و پیشروی بسیار کند و سخت بود تا جایی که بارها می‌شد ۱۰۰ متر جلو می‌رفتیم و ناچار بودیم ۲۰۰ متر عقب بنشینیم، ضمن اینکه دشمن مدام در حال بمباران عقبه ما و نیروهای پشتیبانی بود.

رزمنده دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نسل جوان امروز قدردان زحمات رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است، گفت: خوشبختانه رویش‌هایی که در نسل‌های جدید وجود دارد در قالب مدافعان حرم و مدافعان مرزها نمودار است و نیروهای جوان انقلابی که حضور امام راحل(ره) را درک نکرده‌اند و جنگ را ندیده‌اند، در صدور انقلاب نقش‌آفرینی می‌کنند و سرداران جنگ نرم هستند.

وی به رویش‌های انقلاب اسلامی در خارج از مرزها اشاره و تأکید کرد: در بسیاری از نقاط جهان از لبنان و فلسطین گرفته تا قلب اروپا و آمریکا، شاهد حرکت‌های اسلامی هستیم و مصداق آن برپایی عزاداری در جای‌جای جهان از پیاده‌روی اربعین گرفته تا عزاداری در مساجد و حسینیه‌های اروپا و یا خیابان‌های نیویورک است.

اسماعیل‌زاده در پایان خطاب به نوجوانان و جوانان، گفت: در راستای اجرای فرامین امام راحل بزرگوار و مقام معظم رهبری، یاد و خاطره شهدا را با مطالعه، خواندن وصیت‌نامه‌ شهدا و سرکشی به خانواده‌هایشان زنده نگهدارید باشد که همگی بتوانیم رهروان واقعی راه شهدا باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما