شناسهٔ خبر: 35515678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افسر سابق اطلاعاتی ارتش فرانسه:

متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان حماقت بزرگی است

تهران - ایرنا - «دومینیک دلاوارد» (Dominique Delawarde) افسر سابق اطلاعاتی ارتش فرانسه در تحلیلی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تصریح کرد: متهم کردن ایران در این حمله، کار احمقانه ای است.

صاحب‌خبر -

دلاوارد در این تحلیل که روز دوشنبه در تارنمای "گلوبال نت نیوز" منتشر شده تاکید کرد: من دلیلی ندارم که ادعای حوثی ها را زیر سوال ببرم.  این یک اقدام در دفاع از خود، کاملاً قابل درک است.

او می گوید: مناطق تحت اختیار حوثی ها، تقریبا چهار سال است که از سوی ائتلافی که توسط عربستان سعودی و با نظارت آمریکا و اسرائیل و دست نشاندگان غربی آنها (فرانسه و انگلیس) شکل گرفته و آغاز شده، مکررا" بمباران می شود. بدون تردید حوثی ها در مقابله با این تجاوز، با حمایت ایران، به طور قاطعانه تا جایی که می توانستند مقاومت سپس خود را سازماندهی کردند.


 

دلاوارد افزود: آنها(حوثی ها) از دو سال پیش حملات پهپادی علیه قلمرو دشمن اصلی خود انجام می دهند که با گذشت زمان، این حملات در داخل خاک سعودی، دقیق تر، قدرتمندتر، مکرر و عمیق تر شده است. 

به گفته او، این حملات در "دفاع از خود" و تنها با هدف متوقف کردن تجاوز سعودی و دخالت "ائتلاف غربی" انجام می شوند که هر دوی اینها(سعودی ها و ائتلاف غربی) برای مردم یمن کُشنده بوده و غیرقانونی است چرا که مورد تایید سازمان ملل نیستند.

حملات حوثی ها در قلب خاک عربستان چیز جدیدی نیست. این حملات همیشه و پیش از این که اهداف مورد حمله مشخص شده باشد اعلام و پس از آن انجام می شود.

او، متهم کردن ایران در این حملات  را کار احمقانه ای می داند و می افزاید: در حالی که متحد حوثی ایران، می تواند چنین حملاتی را از طریق قلمرو یمن و در دفاع از خود انجام دهند، چرا ایران دست به حمله نامشروع حتی خودکشی از داخل خاک خود بزند؟  علاوه بر این، تمام حرکت های اشیاء پرنده توسط غربی ها و روس ها که از پیشرفته ترین وسیله برای انجام این کار اعم از رادار و ماهواره برخوردارند بویژه در منطقه خاورمیانه به دقت ردیابی می شوند.

"به صراحت، من در مورد سعودی ها صحبت نمی کنم که از تمام ادوات پشتیبانی ضد هوایی ساخت آمریکا برخوردارند اما ممکن است نحوه استفاده از آنها را ندانند. 

علاوه بر این، هواپیماهای ائتلاف سعودی که هر روز به یمن حمله می کنند و بمب ها و مواد منفجره ای که یمنی ها را می کشند، آمریکایی، انگلیسی یا فرانسوی هستند. قایق هایی که محاصره دریایی یمن را فراهم می کنند و جمعیت یمن را به قحطی می کشانند. در مقابل چنین یافته هایی چه باید گفت؟

دلاوارد می گوید آنچه او را نگران می کند جنون اتهام های روزافزون متداول و کم اعتبار در غرب است که روزانه توسط جریان رسانه ای برای ما مدام تکرار می شود.

او افزود: به زعم نخبگان حاکم ما، هر اشتباهی که در اروپا رخ می دهد تقصیر روسیه است (بحران اوکراین، برگزیت، انتخابات ملی، پرونده اسکریپال) اشتباه هایی که در آسیا رخ می دهد تقصیر چین است و در همه اشتباه های خاورمیانه، مقصر، ایران است. همه آنچه در آمریکای جنوبی اشتباه است تقصیر ونزوئلا است .... و غیره ... .

سیاست خارجی پایدار با سرزنش دیگران به دلیل کاستی ها ساخته نمی شود. به نظر می رسد در حلقه های قدرت هیچ کس تمایلی ندارد که علت های واقعی مشکلات جهانی که همچنان آشکارا انجام می شود، زیر سوال برود.

او می گوید: نخستین پیام خطاب به آمریکا و به طور گسترده تر به "ائتلاف غربی" ممکن است این باشد که "اگر حوثی ها موفق شده اند با حدود ۲۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین و موشک و وسایل محدود، اهداف خود را با فریب دادن "گنبد آهنین" سعودی، از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری از پایگاههای خود در یک حمله واحد مورد هدف قرار دهند، تصور کنید که اگر کشور بزرگی مانند ایران در پاسخ به "تجاوز" سعودی یا آمریکا با چند صد هواپیمای بدون سرنشین به همان اندازه مخفیانه و مؤثر پاسخ دهد، چه نتیجه ای می تواند نتیجه داشته باشد. ایران ۲۰۱۹ چنین کاری نمی کند.

۲۳ شهریور ماه پهپادهای یمنی به تأسیسات استخراج نفت آرامکو عربستان سعودی حمله کردند و آسیب‌هایی جدی به این تأسیسات وارد کردند. تا جایی که میزان تولید نفت این تأسیسات به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

یگان  پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف پهپادهای خود قرار داد.

نظر شما