شناسهٔ خبر: 35512546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

یکی از بزرگترین شرکت‌های مسافرتی جهان ورشکسته شد

شرکت "توماس کوک" ورشکست شد

قدیمی‌ترین شرکت گردشگری انگلیس موسوم به «تامس کوک» در رقابت با سایت‌های اینترنتی گردشگری و ‌بحران‌های اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، امروز (دوشنبه) ورشکست شد و میلیون‌ها مسافر را سرگردان کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت بزرگ مسافرتی و گردشگری توماس کوک به فعالیت‌های خود خاتمه داد. پرواز‌های این شرکت لغو شده است. اوضاع در بسیاری از هتل‌ها آشفته گزارش شده است. ابهام و ناروشنی صدها هزار گردشگر و مسافر را تهدید می‌کند.

شرکت مسافرتی و گردشگری توماس کوک اعلام ورشکستگی کرد. توماس کوک که قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی و گردشگری جهان به شمار می‌آید اعلام کرده است که برای تامین هزینه‌ها و مخارج خود پولی در اختیار ندارد. شرکت مسافرتی توماس کوک در سال ۱۸۴۱ کار خود را آغاز کرده بود.

مسئولان این شرکت برای نجات آن از ورشکستگی تا واپسین لحظه با بانک‌ها و شرکت‌های مالی و نمایندگان دولت بریتانیا گفت‌وگو و مذاکره کرده بودند. گفته می‌شود که این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده و این شرکت چاره دیگری جز اعلام ورشکستگی نداشته است.

شرکت

پتر فرانک‌‌هازر، رئیس شرکت توماس کوک از این روز به عنوان یک روز "عمیقا غم‌انگیز" در تاریخ فعالیت این شرکت یاد کرده و از میلیون‌ها مشتری و هزاران فرد شاغل این شرکت بابت اعلام ورشکستگی پوزش خواسته است.

مطالبات مالی کلان

بدهی شرکت توماس کوک به بانک‌ها بسیار کلان است. این شرکت موظف به پرداخت ۹۰۰ میلیون پوند انگلیس برابر با یک میلیارد یورو شده است. افزون بر آن، شرکت توماس کوک باید برای بازپرداخت هزینه‌‌های اضافه ناشی از تلاش‌بانک‌ها برای نجات این شرکت، مبلغی حدود ۲۲۶ میلیون یورو دیگر نیز بپردازد.

عدم توانایی مالی شرکت توماس کوک برای پرداخت این بدهی‌ها اعلام ورشکستگی این شرکت را الزامی ساخته است. بسیاری از مسافران و گردشگران با انتشار پست‌های توییتری از وضعیت نابسامان خود در هتل‌ها خبر داده‌اند.

در تونس، مدیران هتل‌ها مانع از سفر مسافران شده و نسبت به دریافت هزینه‌های خود ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از مسافران حتی گفته‌اند که ناگزیر به پرداخت مجدد هزینه اقامت خود در هتل‌ها شده‌اند.

شرکت توماس کوک چند شرکت زیرمجموعه دارد. از آن جمله می‌توان به شرکت هواپیمایی کوندور آلمان اشاره کرد. شرکت کوندور اعلام کرده است که به‌رغم اعلام ورشکستگی توماس کوک، پروازهای این شرکت انجام خواهند شد. این در حالی است که پروازهای توماس کوک لغو شده‌اند.

شرکت توماس کوک بیش از ۲۱ هزار شاغل در ۱۶ کشور جهان دارد. حدود ۴۵۰۰ نفر از همکاران شرکت توماس کوک در آلمان مستقر هستند و با شرکت هواپیمایی کوندور همکاری می‌کنند.

این شرکت صاحب ۱۰۵ فروند هواپیمای مسافربری و گردشگری است. ۵۸ هواپیمای این شرکت در اختیار شرکت آلمانی کوندور قرار دارد.

شرکت کوندور برای نجات خود اقدام به مذاکره با نمایندگان دولت آلمان کرده است؛ مذاکراتی که از نتیجه آن خبری منتشر نشده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است که برای انتقال مسافران بریتانیایی که توسط هواپیماهای شرکت توماس کوک به دیگر کشورهای جهان سفر کرده‌اند، اقدام خواهد شد.

گفته می‌شود که ناروشنی‌ها و ابهامات ناشی از برگزیت بر فعالیت شرکت‌های مسافربری و گردشگری و از جمله بر توماس کوک تاثیر نهاده است.

در حال حاضر تمامی پروازها و برنامه های مسافرتی این شرکت گردشگری لغو و از مسافران خواسته‌ شده تا از سفر به فرودگاه خودداری کنند.

نظر شما