شناسهٔ خبر: 35498552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان مطرح کرد

«مختار ثقفی» که بود؟

عضو پژوهشگاه فرهنگستان علوم قرآنی گفت: مختار ثقفی فردی بود که در زمان واقعه کربلا در زندان بنی امیه به سر می‌برد، وی پس از آزادی اقدام به قیام کرد، اذهان عمومی را به سوی قیام خود متوجه کرد، این رویداد سبب شد تا شرایطی خاص ایجاد و فشار حاکم بنی امیه از «امام سجاد (ع)» منحرف شود.

صاحب‌خبر -

«مختار ثقفی» که بود؟محمدامین نخعی عضو پژوهشگاه فرهنگستان علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان پیرامون قیام عاشورا از بعد فلسفی گفت: «امام حسین (ع)» با قیام خود در مقابل با ساختار و پروژه کلان شیطان می‌ایستد. شیطان قسم یاد کرده تا اجازه ندهد کسی به بهشت راه یابد، اما «امام حسین (ع)» توسط قیامش فرصتی ایجاد کرد که به واسطه آن انسان‌ نیز به بهشت برود.

وی در همین راستا ادامه داد: این مرکزی‌ترین محور قیام «امام حسین (ع)» محسوب می‌شود لذا کوچکترین ارادت به این ساحت مقدس موجب طهارت می‌شود. همچنین در «کامل الزیارات» آمده است: «کسی که برای «امام حسین (ع)» بگریاند و گریه کند ارزش فراوان و بالایی دارد».

نخعی به قیام مختار ثقفی برای خون‌خواهی از «امام حسین (ع)» اشاره و ابراز کرد: قیام مختار مهمترین رویکردی بود که واقعه عاشورا با خود به همراه داشت، پس از واقعه بزرگ عاشورا افراد زیادی به خونخواهی «امام حسین (ع)» برخواستند، اما هیچ یک مانند مختار ثقفی موفق نبودند.

وی مختار ثقفی را یکی از قیام کنندگان برتر بر علیه حکومت بنی امیه دانست و بیان کرد: تنها وجه قابل توجه زندگی مختار، قیام وی بر علیه حکومت بنی امیه بود که سبب شد تا از بین تمام افرادی که در دوران پس از «امام حسین (ع)» در عرصه خونخواهی این امام بزرگوار قدم بگذارند شناخته‌تر شود.

وی اظهار کرد: مختار برای خونخواهی از «امام حسین (ع)» قیام کرد و این عمل وی کاملا پذیرفته شده است، زیرا او تلاش داشت تا کسانی را که در قیام کربلا ظلم فراوانی به «اهل بیت (ع)» کرده بودند مجازات کند.

وی خاطرنشان کرد: مختار ثقفی فردی بود که در زمان واقعه کربلا در زندان بنی امیه به سر می‌برد، وی پس از آزادی اقدام به قیام کرد، اذهان عمومی را به سوی قیام خود متوجه کرد، این رویداد سبب شد تا شرایطی خاص ایجاد و فشار حاکم بنی امیه از «امام سجاد (ع)» منحرف شود تا ایشان از توسعه طرح فرهنگی خود برای هدایت امت اسلامی استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما