شناسهٔ خبر: 35498472 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عاقبت رفتن به سیاه چاله فضا/ ستاره های درخشان گرد هم جمع می شوند/ ستاره بزرگ آسمان را بشناسید

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک کننده است.

رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به آن مکان‌ها به راحتی سفر کرد، اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه است؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.

رفتن به سیاه چاله و عاقبت آن 

یک سیاه چاله به دلیل اینکه نوری از آن خارج نمی‌شود نادیدنی است، اما می‌تواند بودن خود را از راه کنش و واکنش با  ماده از پیرامون خود نشان دهد؛ اگر  به یکی از سیاه چاله‌ها نزدیک شوید به وسیله نیروی گرانشی فوق العاده  آن به داخل کشیده می شوید، اولین جایی که بدنتان را درگیر می‌کند  پاهای شما خواهد بود و بعد از آن سر شما این شرایط را دارد؛ این نیرو به اندازه‌ای عظیم است که سر شما را از بدن جدا می کند، تجربه ای که امکان ندارد از آن جا سالم به در ببرید.

عاقبت رفتن به سیاه چاله فضا/

مکانی پر از ستاره درخشان

یکی از مکان‌هایی که می‌توان این ستاره‌های پرجرم را پیدا کرد، «خوشه‌ کمان‌ها» (Arches Cluster) نام دارد؛ خوشه ستاره‌ای در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری  است؛ این خوشه ستاره ای از حدود ۱۵۰ ستاره جوان و داغ که همگی از جمله درخشان ترین و پرجرم ترین ستارگان کهکشان راه شیری هستند و در محدوده ای به قطر یکسال نوری گرد آمده اند، تشکیل شده است.

اين خوشه ستاره ای پرجرم ترین و چگال ترین خوشه ستاره‌ای در کل کهکشان به حساب می‌آيد؛ فشردگی بی‌اندازه این خوشه هم ارز این است که یک میلیون خورشید را در فضای میان خودمان و نزدیکترین همسایه‌مان، یعنی آلفا قنطورس جای دهیم. در دل کهکشان، این خوشه ابرسیاهچاله مرکزی کهکشان با نام "کمان ای-ستاره" را در میان گرفته که حدود ۴ میلیون برابر خورشید جرم دارد.

 دانشمندان در این خوشه هم ستاره‌ای با جرم بیش از ۱۵۰ برابر خورشید پیدا نکردند. به همین دلیل آن‌ها تصور کردند که ستاره‌ها دیگر از این سنگین‌تر نمی‌شوند. اگر ستاره از حدی سنگین‌تر شود، تابش شدید آن، لایه‌های بیرونی‌اش را به خارج پرتاب می‌کند و باعث می‌شود بیشتر رشد نکند. به این مرز، مرز ادینگتون می‌گویند و محاسبات نشان می‌دهد که این حد به ۱۵۰ برابر جرم خورشید نزدیک است.

عاقبت رفتن به سیاه چاله فضا/ستاره های درخشان گرد هم جمع می شوند/

در مریخ زندگی ترسناکی خواهید داشت 

 سیاره مریخ  یکی  از سیارات عجیب و ترسناکی است که در منظومه شمسی وجود دارد؛ در این سیاره طوفان های شنی بسیار عظیمی رخ می‌دهد که ارتفاع برخی از آنها از کوه اورست بلندتر و سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند.

این طوفان ها تمام سیاره را پوشانده و در یک روز می توانند همه فضای آن را دگرگون کنند همچنین تغییرات دمایی روی این طوفان ها تاثیر گذاشته و آن ها را بسیار خطرناک تر می‌کند؛ زندگی روی این سیاره  می‌تواند یکی از ترسناک ترین زندگی ها باشد.

عاقبت رفتن به سیاه چاله فضا/ستاره های درخشان گرد هم جمع می شوند/

ستاره بزرگ جهان را بشناسید

ستاره ای به نام VY Canis Majoris در فاصله پنج هزار سال نوری از زمین وجود دارد که می تواند با ابعادی هشت میلیارد برابر ستاره سامانه خورشیدی، خورشید زمین را به راحتی ببلعد این ستاره بزرگ ترین ستاره در جهان است.

گفته شده قطر تخمینی این ستاره سه میلیارد کیلومتر است، شعاعی که این ستاره را در رده معدود ستاره هایی قرار داده است که به فوق ابرستاره های سرخ شهرت دارند؛ با این همه بسیاری بر سر ابعاد این ستاره بحث دارند و آن را یک میلیارد کیلومتر نیز محاسبه کرده اند.

عاقبت رفتن به سیاه چاله فضا/ستاره های درخشان گرد هم جمع می شوند/

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما