شناسهٔ خبر: 35498427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران:

موکب مسجد جمکران در مسیر نجف به کربلا مستقر می‌شود

قم-ایرنا - معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: استقرار موکب «مع امام منصور» با شعار «نهضت حسینی، عدالت مهدوی» در مسیر نجف به کربلا و میزبانی از زائران غیرایرانی که از ایران برای حضور در پیاده‌روی اربعین عبور می‌کنند، ازجمله برنامه‌های این مکان مقدس در ایام اربعین حسینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام یاسین حسین‌آبادی با تشریح برنامه های مسجد مقدس جمکران ویژه اربعین حسینی، اضافه کرد: این موکب از ۱۰ ماه صفر تا یک روز پس از اربعین حسینی در عمود ۱۰۷۰ برپا است و در حوزه های گوناگون به زائران خدمت رسانی میکند.

وی خاطرنشان کرد: میعادگاه منتظران برای ایام اربعین هم در داخل کشور و هم در عراق و در مسیر نجف اشرف به کربلا برنامه هایی را تدارک دیده است.

وی افزود: این موکب با حضور پررنگ نهادهای مهدوی و در قالب یک قرارگاه فرهنگی فعال خواهد بود و برگزاری جلسه‌های سخنرانی، پاسخ به شبهات و اجرای برنامه های بصیرت افزا در حوزه مهدویت از جمله تدارکات این موکب است.

وی اعلام کرد: درموکب مذکور به همه نهادهای فعال مهدوی و متقاضی حضور و فعالیت در ایام اربعین حسینی غرفه برای اجرای برنامه های موثر فرهنگی واگذار میشود.

حسین‌آبادی گفت: در داخل و پیش از اربعین، این مسجد در شبستان امام حسن عسکری(ع) میزبان زائرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجانی و هندوستان است که از ایران برای حضور در پیاده روی اربعین، عبور میکنند.

وی با اعلام تدارک ویژه برای جاماندگان اربعین گفت: ویژه برنامه «جاماندگان اربعین» طبق سنتی مرسوم و به منظور عرض تسلیت به ساحت قدسی امام زمان(عج)، عصر روز اربعین با حضور منتظران و عزاداران امام حسین(ع) در میعادگاه منتظران اجرا میشود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: همچنین مسجد مقدس جمکران تا پایان ماه صفر به زائرانی که از مسیر این مسجد برای زیارت به حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس عبور می کنند، خدمت رسانی می کند.

«اربعین حسینی(ع)» چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف و مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند؛ زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است.

شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند و راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان تبدیل شده و در زمره بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی دنیا قرار گرفته است؛ بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌ هستند.

اربعین به معنای چهلم است و ۲۰ صفر را که ۴۰ روز پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است، اربعین حسینی(ع) یا روز اربعین می‌نامند. اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های تاریخی جابر ابن عبدالله انصاری، در این روز به‌ عنوان نخستین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده؛ در برخی منابع، علاوه بر جابر، گفته شده است بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهیدان کربلا را زیارت کرده‌اند.

امسال ۲۰ صفر، اربعین حسینی(ع) با ۲۷ مهرماه مصادف شده است.

وی با اشاره به ویژه برنامه های این مسجد برای هفته دفاع مقدس گفت: در هفته دفاع مقدس در میعادگاه منتظران آموزه های دوران دفاع مقدس و معارف انقلاب اسلامی برای گروه های هدف مسجد اعم از کودک، نوجوان، جوان و خانواده تبیین می شود.

۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

۷۴۰۶/  ۶۱۳۳/

نظر شما