شناسهٔ خبر: 35497533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رعب و وحشت در عربستان/ هراس شیخ نشینان و چشم پوشی ترامپ

یک رسانه انگلیسی با اشاره به رعب و وحشت سعودی ها به دنبال حمله به تاسیسات این کشور به ناکارآمدی پاتریوت در دفع حملات و نیز احساس ضعف ریاض با وجود دلداری واشنگتن پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف به نقل از النشره، یک رسانه انگلیسی در گزارشی با عنوان «رعب و وحشت در عربستان پس از اینکه ببر آمریکایی با نعره کشیدن مخالفت کرد»، به آشفتگی ریاض پس از حمله به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در شرق عربستان پرداخته است.

ساندی تایمز انگلیس در این گزارش آورده است: حمله به تاسیسات نفتی عربستان موجی از هراس در کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است اما آمریکا به عنوان متحد قوی آنها که این کشورها برای دفاع از خودشان به آن تکیه کرده اند، چشمانش را بسته است و این در شرایطی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از جنگ ویرانگر در منطقه خودداری می کند.

این رسانه انگلیسی می نویسد: اماراتی که در جنگ در یمن با سعودی ها همکاری کرده است، در قبال حمله به تاسیسات سعودی ها ساکت مانده است یا حداقل آشکارا موضع گیری نمی کند.

ساندی تایمز به نقل از منابع دپیلماتیک آورده است: امارات بدون حمایت بین المللی از رویارویی با ایران پرهیز می کند زیرا می داند که در صورت شلیک موشک های ایرانی به سمت دبی، تبعات آن بر گردشگری و تجاری فاجعه آمیز خواهد بود.

این رسانه انگلیسی گزارش داد: برای اولین بار ظرف چند دهه اخیر، سعودی ها احساس ضعف می کنند و مواضع مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا درباره طرح آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به عربستان و امارات نتوانسته است از ترس سعودی ها بکاهد.

ساندی تایمز می افزاید: از دهه ۳۰ قرن بیستم که آمریکا اولین توافق نفتی را با عبدالعزیز آل سعود امضا کرد، آمریکا امنیت منطقه را به نیابت از کشورهای ثروتمند نفتی ضامن شده و اینکه تضمین کننده ثبات بازارهای نفت باشد. شبکه ای از پایگاههای نظامی آمریکا در خلیج فارس از عراق تا بحرین و قطر و عمان وجود دارد و ناوگان پنجم آمریکا به حراست منطقه مشغول است اما حمله با همه این دیوار دفاعی رخ داد. موشک های کروز و پهپادهای از ارتفاع پایین در صحرا در ساعت ۳ صبح برخاستند و سامانه پاتریوت گرانقیمت آمریکا توان مقابله با این حملات را نداشت.

نظر شما