شناسهٔ خبر: 35497488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عصر امروز روی داد؛

بازدید نماینده مقیم سازمان ملل از تالاب «کانی‌برازان» مهاباد

ارومیه-کلودیو پوویداس نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد امروزیکشنبه از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد و طرح‌های کشاورزی کمک به احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد در سفر یک‌روزه خود به شهرستان مهاباد ابتدا از چند طرح کشاورزی در روستاهای «قم‌قلعه» و «خورخوره» این شهرستان بازدید کرد و سپس از طرح‌ کاشت لاگن طبیعی در زهکش‌های تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» دیدن کرد.

در این طرح‌ها کشاورزان و باغداران طی توافقنامه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف آب، روش‌های آبیاری خود را تغییر داده و به جای استفاده از کودشیمیایی، کودهای  طبیعی را جایگزین کرده بودند.

در ادامه این بازدید تعداد دیگری از کشاورزان این ۲ روستا در خصوص به کارگیری روش‌های آبیاری نوین و استفاده از کودهای طبیعی به جای کودهای شیمیایی تجارب خود را بیان کردند که مایه تحسین و خوشحالی کارشناسان سازمان محیط زیست و نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد شد.

نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد در این بازدید با بیان اینکه از تجربیات کشاورزان و اهمیت دادن آنان به بحث آب تحت تاثیر قرار گرفته است گفت: توجه آنان به مساله گردشگری و معیشت جایگزین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«کلودیو پوویداس» افزود: استفاده از نظر دانشگاهیان در این طرح‌ها نیز بسیار مهم است و اینکه جمعی از اهالی یک روستا با هم همکار و همگام شوند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود، اقدام ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: اجرای چنین طرح‌هایی باعث شده است که اکنون روند خشک شدن دریاچه ارومیه متوقف شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در برخی کشورهای جهان ارزش یک لیتر آب شیرین از یک لیتر بنزین بیشتر است و کشاورزان باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد در ادامه سفر خود به مهاباد از لاگن طبیعی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد و سایت پرنده‌نگری این تالاب بازدید کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست مهاباد در این بازدید گفت: با مطالعه کارشناسی بر روی تالاب‌های منطقه مشخص شد که اصلی‌ترین مشکل تالاب «کانی‌برازان» مهاباد کیفیت آب ورودی به این تالاب است.

فاروق سخنور افزود: طرح ورود آب تصفیه شده به این تالاب با مشارکت مردم و جوامع محلی برنامه‌ریزی شده و ۲ لاگن کاهنده مواد آلی با استفاده از پوشش گیاهی «لویی» و «نی» به مساحت ۲ هکتار در ورودی آب به تالاب ایجاد شده است که به طور طبیعی کیفیت آب برای آبزیان و گیاهان را بهبود می‌دهد.

وی اضافه کرد: گیاهان لویی و نی، فسفات و نیترات موجود در آب را کاهش و اکسیژن آب را زیاد می‌کند که در آخرین بررسی صورت گرفته مشخص شد این لاگن طبیعی میزان ازت موجود در آب را از ۳.۵ میلی‌گرم در لیتر به کمتر از یک میلی‌گرم کاهش داده است.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

نظر شما