شناسهٔ خبر: 35497458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

امام جمعه ای از جنس مردم محروم؛

همه ویژگی‌هایی که یک امام جمعه را متمایز کرده

مدتی پس از تذکرهای مکرر، انگار آنچه تاکنون توسط مدیران صورت گرفته به دلش نیست؛ خود دل به دریا می‌زند و راهی این مناطق می‌شود، مناطقی که برای رسیدن به آنجا گاه باید پیاده‌روی کرد، گاه باید صخره نوردی، گاه باید از رودخانه عبور کرد و گاه باید سوار چهارپا شد!

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام چهارمین امام جمعه شهرکرد است که بعد از حضور 25 ساله آیت الله ناصری در شهرکرد، با حکم مقام معظم رهبری در سال 90 این مسؤولیت را برعهده گرفت.

فراز و فرودهای روزمره در طی سالیان گذشته، مانع از عدول امام جمعه شهرکرد از سبک زندگی انقلابی یا به قول خودش «زی طلبگی» نشد؛ ویژگی‌هایی مانند ساده‌زیستی، عدم تعلق به مال دنیا، ارتباط قوی با مدیران و مردم، نداشتن تشریفات، تجربه زندگی چند روزه در نقاط صفر مرزی برای دلجویی از سربازان وطن، هم‌نشینی با مردم مناطق محرومی که به قول خودشان تا قبل از آن حتی بخشدار را هم از نزدیک ندیده بودند و بسیاری از موارد دیگری که این روزها در لابلای اخبار فساد، اختلاس و سوءمدیریت گم شده و به این موارد پرداخته نشده است.

و این‌ها مواردی است که شاید بمباران تبلیغاتی دشمن اجازه دیده شدنشان را نمی‌دهد و شاید هم نمی‌خواهند اجازه دهند کسی این موارد را ببیند.

به همین بهانه در آستانه هشتمین سالگرد انتصاب حجت الاسلام والمسلمین نکونام، به شرحی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری این امام جمعه می‌پردازیم.

گذشته امام جمعه شهرکرد
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در حوزه علمیه همین شهر آغاز کرد و در قم ادامه داد.

پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در آن مدرسه، لمعتین و رسائل و مکاسب و کفایتین را از محضر حضرات آیات ستوده و صلواتی و جدایی فضل و بهره گرفت.

خارج فقه و اصول را محضر حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی و یکی دیگر از چهره‌های علمی تلمذ کرد و همزمان از مباحث تفسیری آیت‌الله جوادی آملی بهره گرفت.

کار سیاسی را از همان آغاز طلبگی آغاز کرد و حتی به جرم فعالیت علیه حکومت پهلوی در مدرسه فیضیه بازداشت و شکنجه هم شده، و بعد از انقلاب هم بر حفظ روحیه انقلابی‌گری اصرار داشته و به همین دلیل با آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های دفاع مقدس می‌شود و نقش‌آفرینی می‌کند.

بعد از جنگ هم در کسوت امام جمعه در شهرهای سامان، گلپایگان، گلباف و درود به گسترش تعالیم دینی ادامه می‌دهد.

دارایی امام جمعه شهرکرد، تقریبا هیچ!
ساده‌زیستی و زندگی کردن در سطح اقشار متوسط و رو به پایین یکی از مشهوراتی بوده که از قبل انقلاب تاکنون مطرح بوده و اگر چه اتفاقات خوبی در این سالهای پس از انقلاب افتاده است اما در برخی از سطوح همچنان اشرافی‌گری به عنوان میراث منحوس به جای مانده از فرهنگ پهلوی دیده می‌شود.

امام جمعه شهرکرد معروف شده به ساده‌زیستی و عدم تعلق به دنیا؛ حتی از آنچه که در عرف جامعه، طبیعی است خود را محروم کرده است؛ نداشتن خودروی شخصی و بی‌بهره بودن از املاک و زمین کشاورزی باعث شده مردم نگاه مثبتی به این روحانی انقلابی داشته باشند.

تا جایی که من در این حدود هفت سال آشنایی نزدیکی که با ایشان دارم و مطلع هستم هیچ ملک و خانه و حتی خودروی شخصی هم ندارد، فقط یک آپارتمان کمتر از هفتادمتر در قم دارند
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا ملک‌محمدی در پاسخ به سوال فارس درباره سطح زندگی امام جمعه شهرکرد توضیح داد: آقای نکونام از مال دنیا هیچ اندوخته‌ای ندارند، تا جایی که من در این حدود هفت سال آشنایی نزدیکی که با ایشان دارم و مطلع هستم، هیچ ملک و خانه و حتی خودروی شخصی هم ندارند، فقط یک آپارتمان کمتر از 70 متری در قم دارند و مبلغی هم از مال پدری به ایشان ارث رسید که آن را هم برای احداث یک مسجد در اطراف شهرکرد هزینه کردند و همچنان مقید به زی طلبگی هستند.

حتی خانواده وی هم به همین سبک و سیاق زندگی می‌کنند، فرزند پسرشان طلبه و استاد حوزه علمیه است و هیچ پست دولتی و غیردولتی ندارد و دخترانشان هم ازدواج کرده و هیچ امتیاز خاصی ندارند.

تا آنجایی که من اطلاع دارم ایشان علاوه بر ماه رمضان، رجب و شعبان را هم روزه می‌گیرند و در بقیه ایام سال هم غذایی بسیار ساده و در حد مردم مستضعف اطعام می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نکونام در همان روزهای آغازین انتصابش در چهارمحال و بختیاری خود را آماده برای خدمت در یک استان محروم کرده و دائم در نطق‌ها، سخنرانی‌ها و خطبه‌ها به مناطق محروم و لزوم رسیدگی به این مناطق تاکید دارد و به مدیران تذکر می‌دهد.

مدتی پس از تذکرهای مکرر، انگار آنچه تاکنون توسط مدیران صورت گرفته به دلش نیست؛ خود دل به دریا می‌زند و راهی این مناطق می‌شود، مناطقی که برای رسیدن به آنجا گاه باید پیاده‌روی کرد، گاه باید صخره نوردی، گاه باید از رودخانه عبور کرد و گاه باید سوار چهارپا شد!

امام جمعه شهرکرد راهی مناطق محروم می‌شود و ناگزیر مدیران استانی وی را مشایعت می‌کنند؛ مردمی که تا دیروز بالاتر از بخشدار را از نزدیک ندیده بودند، امروز میزبان کاروان مدیران استانی از استاندار و امام جمعه گرفته تا مدیران کل شده‌اند.

مهم‌ترین دستاورد این سفرها، دلگرم کردن مردم به نظام و انقلاب بوده که برایشان ثابت شده است، پشت کوه و برف ماندن مانع نمی‌شود مدیران و کارگزاران فراموششان کنند، اما دستاوردهای روی زمین و محسوس‌تر این سفرها را خود مردم محلی بهتر می‌دانند.

امام جمعه شهرکرد راهی مناطق محروم می‌شود و ناگزیر مدیران استانی وی را مشایعت می‌کنند؛ مردمی که تا دیروز بالاتر از بخشدار را از نزدیک ندیده بودند امروز میزبان کاروان مدیران استانی از استاندار گرفته تا مدیران کل شدند.

برخی از مطالبات مردم مانند جاده دسترسی و آب بهداشتی و شبکه فاضلاب و ... با مساعدت مدیران استانی حل شد، ولی برخی از موضوعات مانند گازرسانی به روستاهای بخش بازفت، از توان مدیران چهارمحال و بختیاری خارج بود، به همین دلیل امام جمعه شهرکرد ناامید نشد و مشکل را در مکاتبه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کرد و موفق شد بودجه قابل توجهی برای این دست پروژه‌ها هم اتخاذ کند.

پیش قدم شدن برای شکستن حصر موگویی
امام جمعه شهرکرد که در گذشته فقط در تذکرات به مدیران، به رسیدگی به مناطق محروم تاکید می‌کرد، پس از چندبار سفر به مناطق محروم دغدغه‌اش نه تنها کم نشده بلکه عزمش راسخ‌تر هم شده!

با اتمام بارندگی در فروردین ماه، طبق رسم هر ساله معمولا چندین ماه طول می‌کشد تا جاده دسترسی به دهستان موگویی باز شود و معمولا مردم در این ماه‌ها به طور کامل ارتباطشان با بیرون قطع می‌شود؛ امام جمعه شهرکرد که تحمل پذیرش این مسئله را ندارد، سنت‌شکنی می‌کند و در اواخر فروردین عزم سفر به دهستان موگویی می‌کند.

وی حاضر به سفر هوایی از طریق بالگرد نیست و تصمیم دارد زمینی، دل ده‌ها متر برف را بشکافد و مردم را از این حصر آزاد کند؛ مدیران و دستگاه‌های امدادی همراه وی می‌شوند و پس از چند روز ماندن در برف و مشقت‌های فراوان بالاخره مسیر را باز می‌کنند و امام جمعه شهرکرد و مدیران اولین مسافران سال 98 هستند که وارد این منطقه می‌شوند.

مشترک مورد نظر همیشه در دسترس است!
شاید بتوان ادعا کرد که امام جمعه شهرکرد تنها مسؤول در چهارمحال و بختیاری است که هر روز ملاقات مردمی دارد و برای دسترسی به آن هیچ تشریفاتی وجود ندارد؛ وی به شخصه امامت جماعت نماز ظهر در مصلی شهرکرد را بر عهده دارد و بعد از نماز حدودا تا دو ساعت تا آخرین مراجعه‌کننده می‌ماند و ملاقات مردمی را انجام می‌دهد و درخواست‌های مردم را به ادارات مربوطه ارجاع می‌دهد.

امام جمعه شهرکرد تنها مدیری در چهارمحال و بختیاری است که هر روز ملاقات مردمی دارد و برای دسترسی به آن هیچ تشریفاتی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری شاید تنها مسؤولی در این استان باشد که تلفن همراهش 24 ساعت شبانه‌روز به روی تمام خواص و عوام باز است؛ از مردم عادی گرفته تا مدیران ارشد استانی بسیاری از مسایلی که فوریت دارند را به راحتی از طریق تلفن همراه با شخص امام جمعه مطرح می‌کنند.

خالدی مسئول رسیدگی به مراجعات مردمی در این خصوص خاطره‌ای روایت کرد: در سیل فروردین ماه سال جاری وقتی به واسطه بارش‌های زیاد، ارتباط دهستان موگویی با سایر نقاط قطع می‌شود، یکی از مردم محلی که شماره تلفن همراه امام جمعه را در اختیار داشت به روی کوهی می‌رود و برای لحظه‌ای که آنتن تلفنش وصل می‌شود، به امام جمعه پیغام می‌دهد که سیلاب، پل ارتباطی را تخریب کرده و ارتباط روستاها با بخش مرکزی قطع شده است؛ امام جمعه شهرکرد حوالی ساعت 11 شب با من تماس گرفت و گفت فردا باید عازم این منطقه شویم!

علی‌رغم مخالفت شدید تمام مسؤولان، آقای نکونام اتمام حجت کردند که «اگر حتی راننده هم با من نیاید خودم به تنهایی عازم منطقه می‌شوم»، مسؤولان هم به ناچار قبول کردند و عازم منطقه شدند وقتی به پل تخریب شده رسیدیم، هیچ کدام باور نمی‌کردیم به این فوریت امکان بازسازی پل باشد، اما امام جمعه در جمع نیروهای امدادی و راه‌سازی گفت «من از اینجا برنمی‌گردم مگر اینکه این پل بازگشایی شود».

بنابراین ظرف دو روز با جدیت دستگاه‌های مربوطه پل بازگشایی شد و به شهرکرد بازگشتیم و شاید اگر مردم با امام جمعه ارتباط نداشتند، این پل تا ماه‌ها همچنان بلاتکلیف می‌ماند.

در فرهنگ جهادی کار تعطیل نمی‌شود، حتی در بستر بیماری
حسین گنجی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص جدیت حجت‌الاسلام نکونام گفت: زمانی که مدیرکل ارشاد بودم یکی دو بار حاج آقا به دلیل بیماری مورد جراحی و درمان قرار گرفتند، چند بار برای پیگیری امور شورای فرهنگ عمومی خدمتشان رسیدیم و با حاج آقا مواجه شدیم که در بستر بیماری هستند. علی‌رغم حال نامناسب، با حوصله تمام نامه‌های مربوطه را مطالعه و دستورات لازم را صادر کردند، برای ما آن اوایل عجیب بود که اینقدر در پیگیری مسائل جدیت دارند ولی حالا به این روش عادت کرده‌ایم و بارها شده که حاج آقا برای پیگیری مسائلی، شخصا نیمه‌های شب با من تماس گرفته و پیگیر امور شده است.

برای ما آن اوایل عجیب بود که اینقدر در پیگیری مسایل جدیت دارند ولی اکنون به این روش عادت کردیم و بارها شده که حاج آقا برای پیگیری مسایلی، شخصا نیمه‌های شب با من تماس گرفته و پیگیر امور شده است.

نماینده ولی فقیه امام جماعت یک پارک می‌شود!
وقتی گزارش‌های متعددی از وضعیت فرهنگی یک پارک و ناهنجاری‌های این منطقه به امام جمعه شهرکرد منتقل می‌شود، خود شخصا برای احیای نماز جماعت در این پارک اقدام می‌کند و مانند همیشه بعد از وی، نظر سایر مسؤولان هم متوجه موضوع می‌شود و برکات خوبی به همراه داشته است؛ نماینده ولی فقیه در استان بدون تکلف و با تواضع به مدت یک ماه، امامت جماعت نماز مغرب و عشا در این پارک را بر عهده می‌گیرد و مسؤولان شهرداری خود را موظف می‌بینند فضاسازی مناسب را در این منطقه انجام دهند.

امام جمعه شهرکرد: به من نگویید آیت الله
تواضع امام جمعه شهرکرد صرفا در دیدارهای مردم و همنشینی با فقرا و محرومان و سرکشی از بیمارستان‌ها و همدرد شدن با مردم خلاصه نمی‌شود، نماینده ولی فقیه در شهرکرد نسبت به یک رسانه که وی را «آیت الله» خطاب می‌کند بسیار جالب است.

در قسمتی از نامه‌ای که خطاب به مدیر آن رسانه‌ نگاشته شده بود، آمده است: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفته‌ام بنده را جز «محمدعلی نکونام» نخوانند؛ این حقیر علیرغم شرکت سال‌های متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئله‌گو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عبادالرّحمن تبیین کرده و مروج‌الاحکام باشم.

صراحت در انتقاد، در کنار ایجاد صمیمیت با مدیران
امام جمعه شهرکرد هرچند در بیان انتقادات به مدیران، با صراحت و بدون تعارف عمل کرده است، ولی همزمان یک رابطه صمیمی با غالب مسؤولان استانی ایجاد کرده که در زیر به مواردی از آن اشاره می‌کنم.

شاید تندترین انتقاد امام جمعه شهرکرد خطاب به مدیران فرهنگی بود که برخی را حتی در خطبه‌های نماز جمعه «منافق فرهنگی» خطاب کرد؛ اما انتقاد از نمایندگان مجلس جهت دخالت در انتصابات استان، درخواست از مدیریت ارشد استان برای رسیدگی به مسائل اشتغال و بیکاری، انتقاد از وضعیت مراکر درمانی، دعوت جدی مسؤولان به اتحاد و وحدت حول مسایل اصلی استان، هشدار نسبت به دوری از سیاسی‌کاری و حزبی‌نگری به مسائل، جزو انتقاداتی بوده که به صراحت در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شده است.

جلسه معارف مدیران یکی از ابتکارات هوشمندانه نماینده ولی فقیه در استان بود که تقریبا بدون وقفه و کاملا منظم سال‌هاست، درحال برگزاری است و مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی را یک روز خاص در هفته برای صرف صبحانه و حضور در کلاس تفسیر دعوت می‌کند که علاوه بر بیان تذکرات دینی، در ایجاد فضای همدلی بین مدیران هم اثری محسوس دارد.

حضور ثابت در مدارس و توجه به تربیت جوان انقلابی
امام جمعه شهرکرد به صورت ثابت و مستمر در هفته یک روز را برای سرکشی و برگزاری نماز جماعت به مدارس و دانش‌آموزان اختصاص می‌دهد و با حضور در بین نوجوانان علاوه بر شنیدن مشکلات و دغدغه‌های این طیف سنی حساس ،مدیران آموزش و پرورش را نسبت به مسائل و امور تربیتی حساس می‌کند.

با نگاه به زندگی یک عالم دینی که در یک جایگاه بسیار حساس قرار گرفته است و جوانی و میانسالی خود را وقف انقلاب کرده و اکنون کمترین اندوخته‌ دنیایی حتی یک لقب «آیت الله» را هم برای خود نمی‌خواهد، باید افسوس بخوریم که چطور ذهن و فکرمان با اخبار منفی و غالبا تلخ احاطه شده و چقدر ساده از دیدن هرآنچه حالمان را بهتر می‌کند محروم شده‌ایم.

اگر به دور از القائات رسانه‌ها و بدون ذهنیت منفی به اطرافمان نگاه کنیم، امثال «حجت‌الاسلام نکونام‌»ها را به وفور خواهیم دید که چگونه بدون سروصدا و جار و جنجال در گوشه گوشه این کشور، در حال تلاش و خدمت هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما