شناسهٔ خبر: 35494671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همپوشانی بیمه‌ها در اصفهان کاهش یافت

اصفهان- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: همپوشانی بیمه‌ها با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از سازمان‌های بیمه‌گر و با هدف کنترل هزینه‌ها در استان کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

حسین بانک روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سازمان بیمه سلامت اصفهان افزود: در سال ۹۳ و با اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور به طور رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که پس از آن مشخص شد تعدادی از آنها زیر پوشش بیمه های درمانی دیگر نیز قرار دارند لذا کاهش این همپوشانی ها در دستور کار قرار گرفت.

طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال ۹۳ با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد که تاکید بیشتر آن در یک سال نخست در بخش درمانی و کاهش هزینه های درمان و در سال دوم در حوزه بهداشت بود.

وی با بیان اینکه در آن برهه زمانی، بانک اطلاعات جامعی درباره بیمه شدگان کشور وجود نداشت، اظهار داشت: در زمان حاضر این بانک اطلاعاتی وجود دارد و می توان با استفاده از آن، موارد همپوشانی بیمه ها را تشخیص داد.

بانک با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود ۶۰۰ هزار نفر در استان اصفهان زیر پوشش بیمه سلامت همگانی (رایگان) قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: پس از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و مشخص شدن موارد همپوشانی بیمه ها، این تعداد به ۳۶۰ هزار نفر کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه افراد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی (رایگان) در زمان حاضر فقط می توانند به بیمارستان های دولتی و زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کنند، اظهار داشت: عده ای که زیر پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند می توانند علاوه بر مراکز دولتی به خصوصی نیز مراجعه کنند.

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان، با اشاره به بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه درباره " بیمه اجباری سلامت و آزمون وسع" توضیح داد: بر اساس این قانون میزان وسع افرادی که زیر پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند بر اساس شاخص هایی مانند دهک های درآمدی در یک بازه زمانی، بررسی و درباره اینکه هریک از آنها چند درصد از سهم بیمه را باید پرداخت کنند، اقدام می شود.

بانک با بیان اینکه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید سطح دهک درآمدی این افراد را اعلام کند، اضافه کرد: پس از اعلام این وزارتخانه ، بیمه شدگان به مدت ۶ ماه فرصت دارند تا برای پرداخت سهم بیمه اقدام کنند که در آینده اطلاع رسانی بیشتر در این باره انجام می شود.

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان درباره نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه گفت: این کار به طور آزمایشی در هفت شهرستان استان در حال اجراست و فراگیر کردن آن نیاز به فرهنگ سازی و تامین زیرساخت ها دارد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت اعلام کرد که کارهای مربوط به حذف دفترچه بیمه از آبان امسال در سراسر کشور آغاز می شود، تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح نیاز به زمان دارد و در برخی کشورها مانند ترکیه ۱۳ سال به طول انجامید.

بانک، فراهم شدن بستر الکترونیکی اسناد بستری در بین بیمارستان های دولتی اصفهان از سال گذشته را یکی از اقدامات خوب در این استان خواند و اظهار داشت: با این کار از هزینه و مصرف حجم بالایی از کاغذ جلوگیری شد.

وی، ارائه بیمه درمانی برای افراد با هویت نامعلوم (مجهول الهویه) که از سوی سازمان بهزیستی معرفی می شوند را یکی از برنامه های جدید این اداره در سال جاری عنوان و اضافه کرد: تا کنون ۴۱ نفر در استان اصفهان در این زمینه زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند که رقم بالایی است.

به گفته وی، موضوع ارائه بیمه درمانی برای افراد با هویت نامعلوم و فاقد کد ملی همواره بین دستگاه های اجرایی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی مورد اختلاف بود و مشخص نبود که هزینه های آنها از چه کسی باید دریافت شود.

بانک، زیر پوشش قرار دادن اتباع بیگانه به ویژه افرادی از آنها که بیماری خاص دارند و زندانیان و خانواده های آنها را از دیگر برنامه های این اداره کل برشمرد و گفت: امسال سه گروه به بیمه شدگان سلامت اضافه شدند و حجم آنها و وظایف ما بیشتر شد اما تعداد کارکنان بیمه سلامت افزایش نیافت.

وی همچنین میزان بدهی این اداره کل به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را حدود ۱۸۰ میلیارد تومان بابت سال گذشته اعلام و اضافه کرد: سال جاری پرداخت های بیمه سلامت به این دانشگاه برای سه ماه و نیم نخست سال و برای بخش خصوصی پرداخت های سه ماه نخست سال انجام شد و به روز است.

بانک همچنین با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی به طور میانگین در هر سال باید ۴.۵ برگ از دفترچه بیمه در مراجعه به پزشک استفاده شود، تصریح کرد: این رقم در کشور ما بالاست و باید آموزش های لازم به مردم داده شود که بیمه سلامت اصفهان برخی دوره های آموزشی را به عنوان مثال برای مصرف کنندگان انسولین قلمی برگزار کرد.

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان، میزان مراجعه مردم به مراکز این اداره در سه ماه نخست امسال را دو میلیون و ۲۷۱ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: هزینه پرداخت شده برای آنها در این مدت ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

مدیر آموزش و پژوهش اداره کل بیمه سلامت اصفهان نیز میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات این اداره را ۷۳ درصد اعلام و اضافه کرد: برخی مسائل مانند قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دشوار بودن نظارت بر کار پزشکان، جایگزینی سرویس ها و الکترونیکی کردن خدمات و گسترده بودن تعداد موسسه های طرف قرارداد در میزان رضایتمندی مردم تاثیر دارد.
هادی زمانی، افزود: مدت زمان دریافت خدمات و دفترچه بیمه در این اداره در استان اصفهان ۳۰ دقیقه و در سطح استاندارد ۱۳ دقیقه است.
۳۸ میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند که شامل ۴۸ درصد جامعه کشوری زیر پوشش بیمه می شود. از این تعداد حدود ۸۰ درصد آنها به صورت رایگان زیر پوشش هستند.

حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که حدود سه هزار و ۶۰۰ خدمت بیمه گری از طریق ۱۰۵ نقطه به آنها ارائه می شود.

بیمه شدگان سلامت در استان اصفهان شامل ۳۶۰ هزار نفر همگانی، ۳۸۰ هزار کارمند دولت، ۵۵۰ هزار روستایی، ۱۱۰ هزار سایر اقشار، ۲۴ هزار نفر مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۴۶ هزار نفر بیمه ایرانیان هستند.

سامانه تلفنی ۱۶۶۶ در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۱ برای ارتباط بین مردم و مسئولان بیمه سلامت معرفی شد.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

نظر شما