شناسهٔ خبر: 35491747 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

شاهد دربی معروف شش تایی ها پیدا شد ! + جزئیات

مجری سابق تلویزیون و هوادار قدیمی پرسپولیس در خصوص دربی پایتخت صحبت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش شمانیوز به نقل از ایلنا: محمود شهریاری از مجریان تلویزیونی است که پای کل کل آبی‌ و قرمز را به رسانه ملی باز کرد و تا پیش از او کسی جسارت ورود به این فضا را نداشت. او با این حال همیشه سعی داشته احترام تیم رقیب را حفظ کند و هیچگاه این کری‌خوانی‌ها از فضای دوستانه خارج نشد و باعث رنجش خاطر تیم رقیب نشد. با او در آستانه دربی شماره 90 به صحبت نشستیم.

 

دختر آبی فراموش نشود

پیش از صحبت از خود دربی و شرایط این بازی امیدوارم دو تیم و تماشاگرانشان که به ورزشگاه می‌روند دختر آبی را فراموش نکنند. امیدوارم تماشاگران دو تیم نام او را روی سکوها صدا بزنند و بازیکنان هم با نوار مشکی روی بازو‌هایشان وارد زمین شده تا یاد و خاطره دخترمان که متاسفانه از دست رفت را زنده نگه دارند و اجازه ندهند به این زودی فراموش شود.

 

هر روز یک خبر تلخ می‌شنویم

متاسفانه هر روز که از خواب بیدار می‌شویم عادت کردیم یک خبر تلخ به گوشمان برسد. هنوز داغدار دختر آبی بودیم که متاسفانه خبر فوت کودک 6 ساله را شنیدم. نمی‌دانم چرا یک کودک 6 ساله باید در استادیوم به خاطر برق گرفتگی جانش را از دست بدهد. چرا مسئولان ما نسبت به موارد ایمنی که با جان مردم سر و کار دارد انقدر سهل‌انگار هستند. اگر می‌گفتند یک کودک در شهر بازی به خاطر نقص ایمنی جانش را از دست داده است باز بیشتر قابل هضم بود تا اینکه در استادیوم فوتبال دچار چنین حادثه‌ای شود. خدا به خانواده‌اش صبر بدهد و امیدوارم دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم.

 

شرایط پرسپولیس بهتر است و برنده از زمین خارج می‌شود

هم استقلال و هم پرسپولیس به خاطر تغییراتی که داشتند هنوز شرایط آرمانی ندارند و با دوران اوجشان فاصله زیادی دارند ولی بازهم شرایط پرسپولیس در حال حاضر خیلی بهتر است. این را هم بگویم دوست ندارم هیچ وقت استقلال را ضعیف ببینم و نمی‌دانم چرا به این مشکل دچار شده است. استقلال و پرسپولیس در کنار هم معنی پیدا می‌کنند و هر وقت هر دو تیم قدرتمند باشند جذابیت فوتبال ما بالا می‌رود. در کل من حتم دارم که پرسپولیس برنده میدان است و حداقل با یک تفاضل گل پیروز از زمین خارج می‌شود.

 

دربی‌هایی که عابدزاده دروازه‌بان پرسپولیس بود را فراموش نمی‌کنم

من دربی‌های زیادی را دیده‌ام و خیلی از آنها به یاد ماندنی بودند. مثلا دربی 4-2 یا دربی 3-2 ایمون زاید را خیلی دوست داشتم و آن را فراموش نمی‌کنم ولی همیشه بیشترین لذت را از دربی در زمانی که عابدزاده در دروازه پرسپولیس بود می‌بردم. وقتی عابدزاده حضور داشت خیالمان خیلی راحت بود و مطمئن بودیم یا برنده از زمین خارج می‌شویم و یا حداقل اینکه بازی را نمی‌بازیم و فکر می‌کنم در دربی‌های زیادی که حضور داشته هیچ وقت نباخته است.

 

به خاطر دختر آبی به ورزشگاه نمی‌روم

من خودم دربی‌های زیادی را از نزدیک و در ورزشگاه بودم ولی این بازی را به احترام دختر آبی و در حمایت از او به ورزشگاه نمی‌روم و در خانه بازی را تماشا می‌کنم. البته خیلی‌ها برایشان سخت است که به استادیوم نروند و نمی‌توانند این کار را بکنند و از آنها می‌خواهم در ورزشگاه یاد او را زنده نگه دارند.

 

کل کل سرخابی‌ها را من وارد تلویزیون کردم

کل کل بین سرخابی‌ها در میان مجریان و هنرمندان را من در صدا و سیما باب کردم و تا پیش از آن از اینکه وارد چنین فضاهایی شوند واهمه داشتند ولی من گفتم یک مجری هم مثل هرکس دیگری می‌تواند از علایقش صحبت کند مشروط بر اینکه بی‌احترامی نکند. من خودم هیچ وقت باعث ناراحتی استقلالی‌ها نشدم و همیشه احترام رقیب را نگه داشتم. اگر یاد بگیریم کل‌کل‌هایمان در فضای دوستانه شکل بگیرید و به توهین و ناسزا کشیده نشود آنوقت کسی نمی‌تواند بگوید که به خاطر سالم نبودن فضا خانم‌ها نمی‌‌توانند وارد ورزشگاه شوند. کنکور هم یک رقابت است مگر ما وقتی کنکور می‌دهیم به هم دیگر فحاشی می‌کنیم یا هم دیگر را کتک می‌زنیم؟ این هم یک رقابت ورزشی است و باید کنار هم آن را جلو ببریم و رفتار مخرب نداشته باشیم.

 

دوستان جوگیر نشوند

در سال‌های اخیر خیلی از همکارانم در صدا و سیما وارد این فضای سرخابی شدند ولی نتوانستند جوری عمل کنند که جنجال نشود و هواداران تیم رقیب دلخور نشوند. من خیلی دوست ندارم به این مسائل ورود کنم ولی امیدوارم همکارانم در فضاهای این چنینی جوگیر نشوند.

 

احمدزاده چیزی حالی‌اش نبود

ما اولین بار در برنامه شب‌های تهران بحث کل کل سرخابی را وارد فضای مجری‌گری کردیم و با کاظم احمدزاده دو قطبی آبی و قرمز شکل داده بودیم. البته احمدزاده هیچ چیزی حالی‌اش نبود و از فوتبال اطلاعاتی نداشت و فقط الکی می‌گفت استقلالی‌ام که این فضای دوگانه شکل بگیرد و اصلاً از فوتبال چیزی سرش نمی‌شد که بخواهد استقلالی باشد یا پرسپولیسی.

 

با هنرمندان استقلالی کُری داریم

مجریان مطرح کشورمان اکثراً پرسپولیسی هستند ولی در بین هنرمندان استقلالی زیاد داریم و من با برخی از آنها در کنار رفاقت کُری دارم. یکی از آنها رضا یزدانی است که هر جا همدیگر را می‌بینیم کری می‌خوانیم و با چند نفر دیگر از بچه‌ها هم کل کل سرخابی داریم.

 

مرحوم احمدی شاهد زنده دربی 6 تایی‌ها بود

من در دربی 6 تایی‌ها حضور نداشتم ولی اینکه می‌گویند فیلمش نیست و حقیقت نداشته مرحوم مرتضی احمدی شاهد زنده آن بازی بود و در برنامه من وقتی دعوت شد خاطره‌اش را از آن بازی تعریف کرد. می‌گفت حقوقش را از راه‌آهن گرفته بود و به ورزشگاه رفت و صد تومان نذر حضرت ابوالفضل (ع) کرد که پرسپولیس گل بزند و وقتی گل اول را زد گل صد تومان نذر گل دوم. همینطور جلو رفت و وقتی گل چهارم را زندند گفت یا حضرت ابوالفضل (ع) دیگر ندارم و اگر بیشتر از این نذر کنم تا آخر ماه حقوقم نمی‌رسد و بعد از آن 2 گل دیگر هم زده شد. دوست خوبم امیر جعفری که می‌گوید چنین چیزی صحت ندارد مرحوم احمدی شاهد زنده آن بازی بود.

 

من هم برای هر گل پرسپولیس 20 هزار تومان نذر می‌کنم

من هم مثل مرحوم احمدی می‌خواهم برای این بازی نذر کنم ولی چون درآمد زیادی ندارم برای هر گل پرسپولیس 20 هزار تومان نذر می‌کنم و امیدوارم به جایی برسد که من هم بگویم دیگر بیشتر از این نمی‌توانم هزینه کنم.

 

قدر نیروهایمان را نمی‌دانیم

خیلی از نیروهای سازمان مثل من که پوستشان کلفت است ولی با ممنوعیتی مواجه می‌شوند صبر می‌کنند ولی خیلی‌ها تحملش را ندارند و از ایران می‌روند. برای آقای میرزایی خیلی ناراحت شدم که از ایران رفت و یک نیروی خوب از دست دادیم. آقای علیفر هم که شنیدم به خاطر اشتباهش فعلاً ممنوع شده و با این شرایط نمی‌دانم دربی را چه کسی گزارش می‌کند. امیدوارم برای این بازی اجازه دهند عادل فردوسی‌پور گزارش کند.

 

می‌دانم عادل استقلالی است یا پرسپولیسی

من عادل را در جاهای مختلف می‌بینم و با او در تماس هستم. او در تمام این سال‌ها نگفته استقلالی است یا پرسپولیسی ولی من می‌دانم طرفدار کدام تیم است و چون خودش این را اعلام نکرده من هم نمی‌گویم. بالاخره او کار ورزشی انجام می‌دهد و اگر مردم بدانند طرفدار کدام تیم است برایش مشکل ایجاد می‌شود.

 

نمی‌شود مجری و گزارشگر از خارج بیاوریم

ما شاید بتوانیم در مهندسی یا پزشکی وقتی با کمبود نیرو مواجه می‌شویم از خارج وارد کنیم مثلاً در عسلویه کلی مهندس خارجی حضور دارند یا در مقطعی پزشکانی از هند وارد کشور شدند و طبابت می‌کردند ولی مجری و گزارشگر را نمی‌توانیم وارد کنیم چون باید فارسی زبان باشند. برای همین باید قدر نیروهای‌مان را بدانیم و اجازه ندهیم با بی‌مهری مواجه شده و کوچ کنند.

 

بیشتر از یک هفته نمی‌توانم از ایران دور باشم

من بارها ممنوع‌الفعالیت شدم و از همان دفعات اول پیشنهاداتی از شبکه‌های خارج از کشور به من شد ولی هیچ وقت نمی‌توانم ایران را برای همیشه ترک کنم. وقتی مسافرت هم می‌روم بیشتر از یک هفته تحمل ندارم از ایران و هموطنانم دور باشم و غربت من را اذیت می‌کند.

 

نمی‌توانم گلزن دربی را حدس بزنم

من گفتم پرسپولیس بازی را می‌برد ولی نمی‌توانم بگویم چه کسی گلزنی می‌کند. دربی همیشه شرایط خاص خودش را دارد و اینطور نیست که حتماً مهاجم گل بزند و بارها شده حتی مدافع جلو آمده و گلزنی کرده است. البته این درست نیست که هم توجه‌ها به گلزن بازی است و کسانی که برای این گل زحمت کشیدند و پاسور آن گل زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در کار هنر هم همین‌طور است و معمولاً کسی که جلوی دوربین است یا در گروه موسیقی خود خواننده بیشتر دیده می‌شوند.

 

بستر حضور بانوان فراهم است

اینکه می‌گویند شرایط حضور بانوان نیست را قبول ندارم. بستر همیشه فراهم است نمی‌دانم صحبت چی است. چطور در تاسوعا و عاشورا و در تکیه‌های سینه‌زنی زن و مرد همیشه کنار هم حضور دارند. همین چند روز دیگر گروه‌هایی که برای اربعین به زیارت می‌روند و در اتوبوس و کامیون زن و مرد کنار هم هستند چطور همه‌جا آزاد است و فقط در ورزشگاه مشکل دارد. یا در همین ورزشگاه موقع میتینگ‌های انتخاباتی خانم‌ها به ورزشگاه می‌آیند ولی موقع فوتبال دیدن فقط مشکل دارد؟

 

نظر شما