3ماه تا یک سال حبس برای فردی که کودک را به تکدیگری وادار کند؛
دستور وزیر کشور برای شناسایی متکدیان در تمام استانها
صاحبخبر - مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه آماری از گردش مالی تکدیگری نداریم، توضیحاتی را در خصوص تشکیل بانک اطلاعاتی متکدیان در استانها به دستور وزیر کشور ارائه کرد. فرزانه مروستی مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه براساس قوانین موجود در کشور، کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است، تصریح کرد: اگر تکدیگری را کار فرض کنید، براساس قانون کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است. همچنین اگر دستفروشی کودکان بر سر چهارراهها را تکدیگری بدانیم، طبق ماده ۷۱۳ قانون کسی که طفل صغیری را به تکدیگری وادار کند به ۳ تا یکسال حبس محکوم میشود و قطعا دستگاه قضایی حتما برخوردهای لازم را در این زمینه خواهد داشت. استاندار تهران نیز بر دستگاههای اجرایی جهت انجام این آییننامه نظارت خواهد داشت. مروستی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون خانوادهای برای استفاده از کودک به عنوان متکدی به مرجع قضایی ارجاع داده شده است، گفت: یک سری پروندهها برای پیگیری به مراجع قضایی ارجاع داده میشود، اما باید مستندات کافی در خصوص سوء استفاده مکرر از کودک خیابانی توسط خانواده وجود داشته باشد. برای اتباع خارجی نیز در ادارهکل اتباع و مهاجرین استان تهران پروندههایی تشکیل شده و از خانواده تعهد گرفته میشود و کار به صورت نفر به نفر در حال انجام است و اگر کودکی برای چندمین بار به اداره اتباع ارجاع داده شود، قطعا هم برخورد قضایی و هم بحث ترد کودک به همراه خانواده از کشور انجام خواهد شد. تشکیل بانک اطلاعاتی متکدیان در استانها به دستور وزیر کشور مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران در بخش دیگری از صحبتهایش درباره سامانه جامع آسیبدیدگان اجتماعی گفت: وزارت کشور متولی اصلی سامانه جامع آسیبدیدگان اجتماعی را ایجاد کرده و طبق آییننامه شورای عالی اداری بانک اطلاعاتی متکدیان باید در استانها شکل بگیرد و یکی از وظایف استانداریها تهیه بانک اطلاعاتی متکدیان در هر استان است. این اقدام نیز در راستای اجرای مصوبه شورای عالی ادارای که در سال ۷۸ به تصویب رسیده و همچنین با توجه به تکالیف ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.مروستی ادامه داد: سامانه جامع آسیب دیدگان اجتماعی در وزارت کشور تشکیل شده و در ۱۰ استان وجود دارد و امسال نیز تمامی ۳۱ استان از جمله استان تهران به این سامانه وصل شده است. ما در استان تهران نیز در راستای تکمیل اطلاعات این سامانه مرکز غربال و دو مرکز نگهداری متکدیان را به تجهیزات لازم مجهز کردهایم تا در مدتی نه چندان دور بتوانیم تمام اطلاعات متکدیان را که شامل مشخصات سه جلدی و مشخصات بیومتریک آنها که از طریق اسکن اثر انگشت و اسکن عنبیه میشود را جمعآوری کنیم و چنانچه متکدی در سیستم ما ثبت شد، اطلاعات کاملی از او داشته باشیم و بتوانیم از این طریق تشخیص دهیم که این برای چندمین بار است که این فرد متکدی وارد این مرکز شده است و همچنین بتوانیم تمامی متکدیان را از طریق این سامانه شناسایی و آمار مشخصی از متکدیان کشور بدست آوریم.وی با بیان اینکه سامانه مرکزی در استانداری قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مرکز شامل مرکز غربال در مجتمع خدمات اجتماعی و همچنین دو مرکز در سامان سراهای ویژه متکدیان بزرگسال را به این سامانه متصل میکنیم. قاعده کاری ما این است که هر فردی که در سطح شهر به عنوان آسیب دیده اجتماعی بوده و تکدیگری میکند، جذب مرکز غربال شده و در آنجا اطلاعات بیومتریک و اسکن عنبیه از این افراد انجام شده و به مراکز نگهداری ارجاع داده شوند. تلاش میکنیم تا پایان سال اطلاعات متکدیان را جمعآوری کنیم مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران یادآور شد: با توجه به اینکه شهرداری نیز بحث متکدیان را پیگیری میکند، اگر فردی از این قاعده خارج شود و توسط گشتهای سازمان خدماتی شهرداری جمعآوری شوند قطعا تمهیداتی اندیشیده میشود که حتما در یکی از مراکز نگهداری در اسلامشهر یا لویزان اطلاعات این افراد دریافت شود؛ بنابراین تمامی اطلاعات به روز میشود و اطلاعات مفقوده به صفر میرسد و اگر فعالیت خوبی در این زمینه داشته باشیم، ممکن است تا پایان سال اطلاعاتمان تکمیل شده و حتی به اطلاعات تکراری برسیم. چنانچه سامانه این افراد در سامانه ثبت شود از نظر برخورد دستگاه قضایی نیز با متکدیان برای ما یک نکته مثبت است، چراکه اگر یک فرد متکدی چندین بار در سامانه ثبت شود، دستگاه قضایی نیز میتواند براساس قانون با او برخورد کند.مروستی در پاسخ به این سوال که چه دستگاهی در جمعآوری متکدیان به استانداری کمک میکند، گفت: این افراد یا از طریق گشت فوریتهای خدماتی اجتماعی که با مجتمع فوریتها در ارتباط است و ریاست آن بر عهده فرماندار تهران است، جمعآوری میشوند. البته مدیریت این گشتها در سال ۹۸ با سازمانهای غیردولتی بوده است. همچنین شهرداری تهران براساس ماده ۵۵ قانون شهرداریها موظف به جمعآوری افراد بیخانمان و متکدیان است. مراکز نگهداری این افراد نیز مجهز به دستگاههای ثبت اطلاعات از طریق عنبیه شدهاند، بنابراین اطلاعاتمان به روزرسانی و دقیق میشود. نمیتوانیم عدد مشخصی از گردش مالی متکدیان ارائه دهیم وی همچنین در پایان درباره گردش مالی متکدیان در تهران گفت: زمانی میتوانیم با اطمینان از گردش مالی متکدیان صحبت کنیم که در ابتدا بدانیم جمعیت متکدیان دقیقا چقدر است و به طور میانگین بدانیم درآمد این افراد در طول روز چقدر است، وقتی که هم میانگین درآمد را بدانیم و هم تعداد آنها مشخص باشد، میتوانیم درباره گردش مالی آنها صحبت کنیم، اما در حال حاضر همه چیز در حد حدس و گمان است و نمیتوانیم با جرات درباره مبلغ نهایی صحبت کرد، چراکه یک سری از متکدیان با توجه به اینکه از چه شگردهایی برای تکدیگری استفاده میکنند، درآمد بالایی دارند و در مقابل نیز یک سری از این افراد مبلغ را که جمعآوری میکنند، بسیار کم است. در حال حاضر به دلیل اینکه سامانهای از اطلاعات این افراد نداریم، نمیتوانیم عدد مشخصی از درآمد آنها ارائه دهیم و هر مبلغی که اعلام شود، غیرعلمی است.∎
نظر شما