شناسهٔ خبر: 35480890 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش: کتب درسی در مناطق محروم رایگان توزیع شد

تمرکز ویژه آموزش و پرورش بر مسایل معیشتی فرهنگیان

صاحب‌خبر - گروه اجتماعی : وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت ویژه مدیریت مالی، اداری و دارایی‌های آموزش و پرورش گفت : محور بعدی برنامه بنده به معلم‌ها برمی‌گردد. همه خواسته‌ها و برنامه‌ها در محور یک معلم توانمند قابل دستیابی است. تمرکز ویژه ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت. محسن حاجی میرزایی در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، اظهار داشت : اگر ماموریت آموزش و پرورش را آماده کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و مصونیت بخشی نسل نو در برابر تغییرات پرشتاب، ایمن سازی آنها در برابر یاس و سرخوردگی و انفعال بدانیم و به دنبال آن هستیم که مجال کافی برای نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند فاصله گرفتن از تعلیم و تربیت حافظه محور و آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت چندساحتی هستیم که نیازمند مشارکت همه مسئولان و دستگاه‌هاست. وزیر آموزش و پرورش به اهمیت ویژه مدیریت مالی، اداری و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: محور بعدی برنامه بنده به معلم‌ها برمی‌گردد. همه خواسته‌ها و برنامه‌ها در محور یک معلم توانمند قابل دستیابی است. تمرکز ویژه ای بر صلاحیت، منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت. معلم کارمند نیست، معلم مربی، اسوه، الگو و نمونه است که باید به او تاسی شود. علاقه مند هستم که قانون خاص برای معلم داشته باشیم که اقداماتی را در این زمینه شروع کرده‌ام. بدنبال رفع مشکلات بیمه‌ای معلمان هستم وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیمه معلمان را با جدیت دنبال می‌کنیم گفت: با بیمه‌ها تعارضاتی بوجود آمده و به دنبال آن هستم با رایزنی با بیمه مرکزی شرایط بهتری برای بیمه معلمان فراهم کنم.وی به عدالت آموزشی و برخورداری دانش آموزان از حق آموزش به عنوان محور بعدی برنامه‌هایش نام برد و گفت: تا سال قبل سطح برخورداری ۱۱ استان از متوسط کشوری پایین بودند امسال ۱۰ استان داریم که تلاش می‌کنیم آنها را به سطح متوسط برسانیم. صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی وی افزود : در محور هفتم مشارکت‌ بخش‌های مختلف کشور برای آموزش و پرورش را مدنظر داریم. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی است که قانون در اختیار ما قرار داده است. شوراها نباید تعهدات جدید برای آموزش و پرورش رقم بزنند، بلکه باید ظرفیت‌های محلی را برای کمک به آموزش و پرورش جذب کنند.حاجی میرزایی با اشاره به مشارکت خیرین مدرسه ساز و قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های آنها در امر مدرسه سازی گفت: محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است. حال اقتصاد آموزش و پرورش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم پایدارسازی منابع را در دستورکار قرار بدهم و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار کمیته‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و آقای طیب نیا به ما در این زمینه کمک خواهد کرد. توزیع رایگان کتب درسی در مناطق محروم حاجی میرزایی با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است گفت: کتب به دلیل تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفته‌اند. بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است.وی به ۲۸ هزار بازدید صورت گرفته از مدارس در ایام ثبت نام اشاره کرد و افزود: با تخلفات برخورد شده است. اردوگاه باهنر را نمی فروشیم حاجی میرزایی درباره ساماندهی املاک در آموزش و پرورش گفت: ما ملکی را نمی‌فروشیم و به دنبال چوب حراج زدن به املاک نیستیم بلکه می‌خواهیم دارایی‌ها را بهینه مصرف کنیم و از آن برای حل مشکلات بهره ببریم. اردوگاه باهنر نیز متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود و با اطمینان در اختیار آموزش و پرورش باقی خواهد ماند. کاهش تنوع مدارس وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست آموزش و پرورش برای کاهش تنوع مدارس گفت: مدارس به دوشکل کلی دولتی و غیردولتی اداره می شوند و ذیل آنها مدارس مختلفی هست که طبق مقتضیات در مقاطعی بوجود آمده است. در مواردی که وجود مدارسی به شکل فعلی ضرورت ندارد تنوع را کاهش خواهیم داد، اما تمرکز و تمام تلاش ما متوجه مدارس دولتی است. اراده‌ای برای حذف کنکور نیست؛ساماندهی کنکور در دستور کار وی درباره کنکور و برنامه‌اش برای مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می رسد اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق‌تر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد. وی افزود: اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش آموزان قرار دهند شرایط تسهیل خواهد شد. اکنون بخشی از رشته محل‌های تحصیلی بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی قابل دسترسی است. باید تلاش کنیم سنجش را واقع بینانه‌تر کنیم. با همکاری وزارت علوم تلاش‌هایی را در دستورکار قرار می دهیم و نیازمند مساعدت فکری همه اندیشمندان هستیم. صدور احکام و اجرای رتبه‌بندی از اول مهر وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع فرایند است. رتبه بندی قطعا از اول مهر اجرا می‌شود و احکام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمی شود.وی در ادامه گفت: منابع انسانی فوق العاده اهمیت دارد. هماهنگی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده تا وضعیت نیروی انسانی مورد مطالعه قرار بگیرد. باید به درک مشترکی برای نیروی انسانی برسیم. امیدواریم نتایج آن کمک خوبی به ساماندهی نیروی انسانی کند. برای استخدام۱۸ هزار و ۳۰ نفر فراخوان در مهر اعلام می شود.حاجی میرزایی افزود: ارتباط منظم با اعضای دولت داشته و از ظرفیت‌ها آگاهم و امیدوارم آن را به خدمت آموزش و پرورش در بیاورم تا اهداف به شکل مناسبتری پیش برود.وی درباره شهریه‌های مدارس غیردولتی نیز گفت: شهریه آنچه تحت عنوان خدمات آموزشی الزامی، ارائه می‌شود، مشخص است و مدارس حق ندارند رقمی افزون‌تر بگیرند اما مابقی ربطی به خدمات آموزشی آموزش و پرورش ندارد و خدمات اضافی است که الزامی نیست. در مجموع این مباحث مربوط به تعداد معدودی از مجموعه ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی است و کمتر از صد مدرسه شهریه های اینگونه دارند.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل کارکنان دولت و اعمال رتبه بندی به جای این فوق العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ گفت: ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل پیشنهادی بود که هنوز به دولت نیامده و تایید نشده است و متفاوت با رتبه بندی است. شرایط بکارگیری و استخدام نیروی حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی حاجی میرزایی درباره بکارگیری نیروهای حق التدریسی عنوان کرد: طبق قانون ضوابطی پیش بینی شده تا حق التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی در آزمونی شرکت و طبق نیاز و مجوزهای دریافتی به استخدام در بیایند. نهضتی‌ها نیز باید در دوره آموزشی یکساله و آزمونی در انتهای دوره شرکت کنند و مطابق با سهمیه سازمان امور استخدامی به استخدام دربیایند. آیین نامه تصویب و عملیات اجرایی مربوط آغاز شده است.وی ادامه داد: با توجه به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم کمبود داشتیم و ناچار بودیم از روش های اضطراری موجود استفاده کنیم. تدریس معاونین مدارس، تدریس تمام وقتی معلمان، حق التدریسی شاغلان از جمله راهکارهای موجود بود و با تمام دشواری ها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است. خداحافظی با مدارس خشت و گلی به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه با مدارس خشت و گلی در ابتدای مهر ماه خداحافظی خواهیم کرد افزود: البته حذف مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان تا آبان ماه به اتمام می‌رسد. مدارس کپری نیازمند سازه های متناسب با اقلیم هستند که در دستور کار و اولویت بعدی سازمان نوسازی قرار دارد. هر مدرسه ای که علمک گاز به آنجا رفته باشد بخاری گازسوز جایگزین می‌شود و در مدارسی که گازکشی ندارند بخاری‌های دیگری جایگزین می شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما