شناسهٔ خبر: 35480702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

لزوم تشویق مردم به فرزندآوری و افزایش نرخ باروری

۷ سال غفلت از کاهش رشد جمعیت کشور با وجود هشدارهای رهبری

به عقیده کارشناسان یک برنامه تلویزیونی درخصوص فرزندآوری و جمعیت، محور اصلی در مشکل کاهش جمعیت، فرهنگ است نه اقتصاد؛ چنان که هم‌اکنون نیز بسیاری از خانواده‌های مرفه ایرانی تمایلی به فرزندآوری ندارند. اما با وجود هشدارهای مقام معظم رهبری، از سال ۹۱ تاکنون اقدام قابل توجهی در زمینه جمعیت و تشویق مردم به فرزندآوری انجام نشده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز برنامه تلویزیونی نسل امروز، در روز جمعه ۲۹ شهریور با موضوع نگاهی به تک‌فرزندی و عدم رغبت به فرزند آوری با حضور زهره الهیان نماینده ادوار مجلس و حسین مروتی پژوهشگر و جمعیت شناس روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

حسین مروتی کارشناس جمعیت، در این برنامه در تشریح رابطه وضع اقتصادی خانوارها و فرزندآوری گفت: آیا اگر وضع اقتصادی مردم بهبود یابد فرزندان بیشتری خواهند داشت؟ این را در شمال تهران که دارای وضع اقتصادی بهتری است، می‌توان دید. در این مناطق از هر ٣ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و خانواده ها حداکثر یک فرزند دارند. محور مشکل جمعیتی، فرهنگ است. دولت موظف است  به خانواده هایی که فرزند بیشتر می خواهند کمک کند اما محور مساله، اقتصاد نیست.

توقف پیشرفت اقتصادی در نتیجه کاهش جمعیت پشتیبان

مروتی در تبیین عواقب عدم اصلاح نرخ باروری و فرزندآوری در کشور اظهارداشت: اتفاقی که در ایران افتاده در دنیا بی نظیر است؛ در طی ٢ دهه نرخ باروری افراد ١۵ تا ۴٩ سال از ۶ و نیم فرزند به کمتر از ٢ فرزند رسیده است. این کاهش شدید نرخ باروری طی ٣٠ سال رخ داده در حالی که این اتفاق در کشورهای اروپایی طی ٣٠٠ سال به وقوع پیوسته است؛ وقتی متولدین دهه شصت به سن سالخوردگی برسند، جمعیت پشتیبان و افراد در سن کار که بتوانند از آن ها حمایت کنند، به اندازه کافی وجود نخواهند داشت.

مروتی مشکل جمعیت را مانع توسعه در بسیاری کشورهای اروپای دانست و افزود: سالخوردگی به ثروتمندترین کشورهای دنیا فشار می‌آورد؛ ژاپن یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و یک وزارت برای زادوولد ایجاد کرده است و وزیر زادوولد دارد چون به اثرات جمعیت بر اقتصاد کشورشان واقفند.

۷ سال غفلت از کاهش رشد جمعیت با وجود هشدارهای رهبری

دکتر الهیان نماینده ادوار مجلس در این برنامه گفت: برای ثبات جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، خانواده ها باید ۲ الی ۳ فرزند داشته باشند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی جمعیت ایران تا ۸۰ سال آینده به ۳۹ میلیون نفر کاهش خواهد یافت که نیمی از این جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند.

الهیان تصریح کرد: به جز رهبر معظم انقلاب که بیش از ٢٠ بار درباره وضعیت جمعیت هشدار داده اند، سایر مسئولان به این مساله توجه نمی کنند. وضعیت جمعیت ایران در مرز هشدار است و این را خود مجامع جهانی می‌گویند که پیش از این ایران را به تنظیم خانواده تشویق می نمودند.

وی تصریح کرد: از سال ٩١ که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند نرخ رشد جمعیت روبه کاهش است تا الان که سال ٩٨ است، ٧ سال فرصت طلایی را از دست داده ایم.

نمونه سیاست‌های تشویقی در اروپا

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه اقدام درخوری در زمینه تشویق به فرزندآوری از دولت دیده نشده است، افزود: یک بعد از مساله جمعیت و فرزندآوری به خانواده ها و تصمیم آن ها برای فرزندآوری بستگی دارد. اما حاکمیت نیز باید برای افزایش جمعیت هزینه کند. در کشورهای اروپایی درصد قابل توجهی از بودجه ملی خود را صرف سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت می نمایند.

وی در پایان تصریح کرد: نمونه ای از سیاست های تشویقی در کشورهای اروپایی این است که وقتی خانمی بچه دار می‌شود از ٣ تا ٧ سال مرخصی زایمان با حقوق بهره مند می شود و پس از آن نیز امنیت شغلی اش پابرجاست و کارفرما نمی‌تواند فرد دیگری را جایگزین کند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

نظر شما