شناسهٔ خبر: 35480671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

توضیحات رئیس دیوان عالی کشور درباره علت نقض حکم محمدعلی نجفی

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان آقای محمدعلی نجفی را قاتل مرحومه میترا استاد می‌داند، اما در نوع قتل تردید کرده است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین احمد مرتضوی مقدم درباره اینکه چه بخشی از حکم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در دیوان عالی کشور نقض شده است؟ افزود: پرونده‌ای که در دیوان رسیدگی شده مانند همه پرونده‌های قتل پرونده‌ای عادی است، اما چون افکار عمومی را مشغول کرده بود باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد.
وی گفت: پرونده‌های قتل دو جنبه خصوصی و عمومی دارد و جنبه خصوصی این پرونده تمام شده است و اولیای دم رضایت دادند.
آقای مرتضوی مقدم گفت: اکنون باید جنبه عمومی جرم تعیین و تکلیف شود که اگر قتل عمد باشد تا ۱۰ سال مجازات دارد و اگر غیرعمدی باشد در مجازات تخفیف داده می‌شود و ما باید نوع قتل را مشخص کنیم تا جنبه عمومی جرم را بتوانیم رای بدهیم.
رئیس دیوان عالی کشور افزود: دیوان در نوع قتل تردید کرده است، اما آقای نجفی را قاتل می‌داند و باید یک سری ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.
وی گفت: عمده ابهامی که در این پرونده بوده، این است که گلوله‌ای که در بدن مقتوله یافت شده تغییر شکل پیدا کرده و این شائبه مطرح است که شاید گلوله به دیوار خورده و کمانه کرده و سپس به بدن مقتوله برگشته باشد که اگر این نقض اثبات شود قتل غیر عمد محسوب و به لحاظ مجازات جنبه عمومی جرم تخفیف داده می‌شود.
آقای مرتضوی مقدم گفت: از نظر دیوان، رسیدگی دادگاه ناقص است و ما در عمدی بودن قتل تردید داریم.
وی افزود: البته این موضوع هیچ ارتباطی به جنبه خصوصی جرم و بحث قصاص ندارد و آن بحث تمام شده و تصمیم ما در خصوص جنبه عمومی جرم است.

۲۳۴۷۴۷

برچسب‌ها:

نظر شما