شناسهٔ خبر: 35480611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هر روز محرم با یک حدیث/ 14

ارتباط رزق و روزی با معصیت

کانون خبرنگاران نبأ ــ از آیات نورانی قرآن کریم و روایت شریف امام محمد باقر(ع) برمی‌آید که گناه روزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر قرار است وضعیت اقتصادی بهبود یابد، راه آن در کنار تدبیر و تلاش همگان، گسترش فرهنگ تقوا در جامعه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حدیثی از امام کربلا دیده، محمد باقر(ع) مرور می‌شود.
امام باقر(ع) به نقل از کتاب جامع احادیث الشیعه فرمود: «اِنَّ العَبدَ لَیُذنِبُ الذَّنبَ فَیُزوی عَنهُ الرِّزقُ» یعنی بنده گناه می‌کند و به سبب آن، روزی از او گرفته می‌شود.
هرچند تدبیر مسئولان و نوع مدیریت در اوضاع اقتصادی بسیار مؤثر است، اما باید به این نکته توجه کرد که اگر گناه در جامعه فراگیر شود، هرچه هم تلاش کنیم وضعیت مناسبی حاصل نخواهد شد.
نقطه مقابل گناه، همان مفهوم ارزشمند تقوا است که به معنای دیوارکشیدن بین خود و گناه است. خدای سبحان در آیات دوم و سوم سوره مبارکه طلاق می‌فرماید: «وَ مَن یَتّقِ اللهَ یَجعل لَهُ مَخرَجاً وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ» هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد.
از این آیات نورانی برمی‌آید که بن‌بست برای جامعه مؤمن معنا ندارد به شرط آنکه تقوا رنگ غالب باشد.
از سویی قرآن کریم در آیه 96 سوره اعراف به تجربه تاریخی برآمده از سنت الهی هم اشاره و این‌ چنین فرموده است: «وَ لَو اَنَّ اهلَ القُرَی آمَنوا وَ اتَّقَوا لَفتَحنا عَلیهِم بَرکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» یعنی اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم.
از این آیات نورانی و آن روایت شریف برمی‌آید که گناه روزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر قرار است وضعیت اقتصادی بهبود یابد راه آن در کنار تدبیر و تلاش همگان، گسترش فرهنگ تقوا در جامعه خواهد بود.
به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی
انتهای پیام

نظر شما