شناسهٔ خبر: 35480466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نیازمند 400 ایستگاه دوچرخه در تهران هستیم

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 هزار نفر در پایتخت کاربر دوچرخه‌های اشتراکی هستند،‌گفت: به 400 ایستگاه دوچرخه در تهران نیاز داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، آرش میلانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور درباره موضوع دوچرخه‌سواری در پایتخت و ساز و کارهای لازم در این زمینه اظهار داشت: ترافیک و آلودگی هوا دو چالش عمده در تهران به شمار می‌رود که ارتقاء تأمین و کیفی استفاده از دوچرخه می‌تواند در کمک به رفع این موضوع بسیار حائز اهمیت باشد.

وی به روز جهانی بدون خودرو اشاره کرد و بیان داشت: این حق همه مردم است که از هوای تمیز لذت ببرند و طی دو سال گذشته این مسئله در ایران در راستای روز جهانی بدون خودرو مورد توجه قرار گرفته است و در چارچوب این مسئله کمیته محیط زیست شورا اقداماتی را جهت برگزاری روز بدون خودرو انجام داد.

میلانی با اشاره به حمایت معاونت حمل و نقل شهرداری از موضوع دوچرخه‌های اشتراکی گفت: این موضوع افزایش سفرهای درون‌شهری با دوچرخه را به همراه داشته است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه سوم  هزار 58 سفر روزانه در تهران در آینده به 310 هزار مورد می‌رسد و بر همین اساس به 514 کیلومتر مسیردوچرخه و 400 ایستگاه دوچرخه نیاز داریم.

میلانی تصریح کرد: در حال حاضر تهران دارای 60 کیلومتر مسیر دوچرخه، 60 پارکینگ دوچرخه  و 18 هزار کاربر دوچرخه اشتراکی است که مهمترین شرط گسترش کمی و کیفی این موضوع همراهی دستگاه‌های مختلف در این زمینه است.

وی ضمن تأکید به ضرروت بازمهندسی مبلان شهری گفت: تهران شهری خودرومحور و نه انسان‌محور است و تا رسیدن به نقطه ایده‌ال فاصله داریم. پیاده‌راه‌ها در تسخیر موتورسواران بوده و شرایط برای تردد معلولان در این مسیرها خطرناک است و بهسازی معابر باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد به لغو همایش سراسری دوچرخه‌سواری در تهران گفت: وجود انسجام و همدلی برای ارتقاء فرهنگ دوچرخه‌سواری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به درخواست یکی از خودروسازان مبنی بر عدم الزام نصب فیلتر دوده در زمان تحریم‌ها بیان کرد: در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیأت دولت، نصب فیلتر جاذب دوده به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد.

وی عنوان کرد: خودروسازان در همان زمان با این مسئله مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند اما در نهایت، به اجرای آن گردن نهادند. در شرایطی که خودروسازان در یکی، دو ساله گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده‌اند و به بهانه تحریم‌ها، خودروهایشان را با همان کیفیت و بلکه کمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته‌اند، با همان بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از انجام کمترین وظیفه در راستای قانون هوای پاک شانه خالی کنند.

میلانی بیان داشت: این بهانه آوردن‌ها در حالی است که نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشکار و واضح است و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است از انحصارات خودرویی حمایت 100درصدی کنیم، خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده بروی خودروهای دیزلی می‌رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجدد وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع، موافقت با درخواست خودروسازان یک عقب‌گرد آشکار و در تضاد روشن با حق‌الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است چراکه به صورت بسیار مستقیمی به سلامت و بهداشت مردم صدمه وارد می‌کند و انتظار می‌رود دولت این پیشنهاد را از دستور کار خارج کند.

انتهای پیام/

نظر شما