شناسهٔ خبر: 35480229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سهیل محمودی:

ادبیات محرم نباید سیاست‌زده شود

50216

شاعر و منتقد ادبی برجسته‌ی کشورمان با تاکید بر این که ادبیات محرم نباید دچار سیاست زدگی شود، گفت: متاسفانه برخی تبلیغات سوء از محرم به عنوان یک حرکت سیاسی تلقی می‌کند در حالی که محرم یک حرکت بزرگ فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «سید حسن ثابت محمودی» متخلص به «سهیل محمودی» در پنجمین نشست شاعران استان یزد که با عنوان «چلچلراغ» در خانه جوان یزد برگزار شد، آیین‌ها و سنت‌ها را عامل موثر در زندگی جمعی و اجتماعی پس از عامل شکل‌گیری تمدن‌ها دانست و تصریح کرد: انسان‌ها پس از استقرار و تمدن یافتگی با آیین‌هایی مانند نوروز که دارای وجه مشترکی در بین آنها بود، در کنار هم نگه داشته شدند تا گفتمان‌سازی شکل بگیرد.

وی با بیان این که آیین‌ها، هویت بخش جوامع هستند، اظهار کرد: «محرم» از آن دسته آیین‌های خاص در کشورمان محسوب می‌شود که می‌تواند براساس آن جامعه‌ی ایران را تعریف کرد لذا باید نگاه به محرم و آیین های آن، نگاهی عمیق باشد تا همه‌ی جامعه بتواند با گوش جان معنای آن را درک کند.

محمودی از عوام‌زدگی برخی از اشعار آیینی و مذهبی گلایه کرد و در این باره خاطرنشان کرد: متاسفانه در اشعار مذهبی گاهاً دچار عوام‌زدگی بیش از حد می‌شویم، در حالی که باید اعتدال حفظ شود و در نظر داشته باشیم که عزاداری محرم برای همه مردم است و عامه‌گرایی در این زمینه عوام‌زدگی نیست.

این شاعر کشوری با تاکید بر این که ادبیات محرم نباید سیاست‌زده شود، گفت: متاسفانه برخی تبلیغات سوء در رابطه با محرم، آن را یک حرکت سیاسی تلقی می‌کند در حالی که محرم یک حرکت بزرگ فرهنگی است و باید جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی ادبیات محرم را در نظر داشت.

وی در ادامه به تفکیک ناپذیری آیین‌ها نیز اشاره کرد و گفت: آیین‌ها در جامعه مانند تار و پودهای آن هستند و باید آنها را درست و همانطور که هستند، بپذیریم چرا که اگر بخواهیم بخشی از یک آیین مانند محرم را بپذیریم و بخش دیگری از آن را انکار کنیم، جامعه دچار اختلال خواهد شد.

محمودی با تاکید بر این که نباید آیین‌ها را تغییر داد، عنوان کرد: آیین‌ها متناسب با شرایط زیستی جامعه دچار تحول می‌شوند اما معنای تغییر کردن همان اضافه شدن خرافه به آیین‌هاست که تبعات آن منجر به ایجاد اختلال در جامعه می‌شود.

وی هنر را یکی از مسائل و زمینه‌های گسترش دهنده و پایدارکننده آیین‌ها خواند و گفت: زمانی که هنرهایی مانند شعر، موسیقی و معماری با آیین‌ها بیامیزند، می‌توان آیین‌ها را پایدار کرد، البته کم رنگ شدن برخی از آیین‌ها مانند جشن مهرگان به دنبال کم رنگ شدن جامعه‌ی دهقان و کشاورز در مقابل آیین‌های مستمری مانند نوروز قرار دارد.

این شاعر فرهیخته کشور با اشاره به این که از دیرباز شعر و موسیقی در ایران، ادبیات و معماری در فرانسه و نمایش و درام در انگلستان، هنرهای معرف این کشورها بوده‌اند و با آنها به یگانگی رسیده‌اند، گفت: تعزیه نیز به عنوان یکی از مهمترین آیین‌های خاص محرم در کشورمان با موسیقی و شعر در آمیخته و منسجم شده و قدمت آن به دوره‌های متعددی مانند آل‌بویه، صفویه و قاجار نسبت داده می‌شود.

به گفته‌ی محمودی، درآمیختن محرم با هنر نمایشی تعزیه، شعر و موسیقی، همان تحولی است که موجب شکوه هر چه بیشتر و مقابله با روزمرگی آیین محرم می‌شود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم که به همت موسسه مردم نهاد پویش هنر پارسی و اداره کل ورزش و جوانان یزد در خانه جوان یزد برگزار شد، از شعرای برگزیده آیینی استان یزد نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما