شناسهٔ خبر: 35480201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظریف در گفتگو با سی بی اس نیوز:

اعزام نیرو به عربستان، ژستی غلط است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه ایران، سیاست آمریکا را درباره ماجرای حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی ها، ژستی در مسیر اشتباه توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز، مارگارت برینِن مجری معروف برنامه پرمخاطب "فیس د نیشن" (به معنای دیدار با ملت) در این شبکه آمریکایی در گفتگوی اختصاصی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدگاه‌های او را درباره تحریم‌های آمریکا پرسید.
مارگارت برینِن پرسید: شخص  شما را براساس قوانین ایالات متحده تحریم کرده اند، اما شما در وسط محله منتهن (نیویورک) با روادید آمریکایی نشسته اید. آیا این وضع به نظر شما، نشانه‌ای است دال بر اینکه ایالات متحده هنوز هم خواهان گفتگو است؟
ظریف در پاسخ گفت: نه لزوماً، زیرا ایالات متحده به علت آنکه میزبان مقر سازمان ملل متحد است ملزم به صدور روادید برای کشور‌های عضو است. آن‌ها در نامه‌ای که به روادید بنده پیوست کردند به صراحت اعلام کرده بودند که بنده صلاحیت دریافت روادید را ندارم و آن‌ها این روادید را براساس اختیارات خاص صادر کرده اند. پس می‌بینیم که آن‌ها خواسته اند بنده بدانم که نبایستی اینجا باشم.
مارگارت برینِن پرسید:، اما به هرحال، شما اینجا هستید البته بدون همه افراد و امکانات و شرایطی که وزرای امورخارجه کشور‌ها معمولا از آن برخوردار می‌شوند. شما در دوره زمانی باورنکردنی در اینجا حضور دارید. تاکید می‌کنم دوره زمانی بسیار باورنکردنی. متعاقب حمله اخیر (به تاسیسات آرامکو)، ایالات متحده نیرو‌هایی را به عربستان سعودی اعزام کرده است به همراه تعدادی محدود از نیرو‌ها به همراه شماری تجهیزات تدافعی . ایران این اقدام را چگونه تفسیر می‌کند؟
ظریف پاسخ داد: فکر نمی‌کنم این نوع ژست گرفتن‌ها کمکی کند. فکر می‌کنم آنچه می‌تواند کمک کند پایان دادن به جنگ یمن است.
مارگارت برینِن پرسید: پس به نظر شما این ژست گرفتن است؟
ظریف پاسخ داد: فکر می‌کنم این ژست گرفتن است. به نظرم، این کار‌ها همگی در مسیر اشتباه در پرداختن به این مسئله است.

هشدار ضمنی ظریف به آمریکا درباره شروع جنگ در گفتگو با سی بی اس نیوز
وزیر امورخارجه ایران به صورت ضمنی به آمریکا درباره شروع جنگ هشدار داد.
مارگارت برینِن مجری سی بی اس نیوز در گفتگوی اختصاصی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدگاه او را درباره تنش‌ها بین ایران و آمریکا پرسید.
مارگارت برینِن پرسید: آیا معتقدید و آیا اطمینان خاطر دارید که می‌توانید از بروز جنگ جلوگیری کنید؟
ظریف در پاسخ گفت: خیر. بنده اطمینان خاطر ندارم که می‌توانیم از بروز جنگ جلوگیری کنیم. بنده مطمئن هستم که ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود. درعین حال، اطمینان خاطر دارم هرکس که شروع کننده جنگ باشد، خاتمه دهنده آن نخواهد بود.
مارگارت برینِن پرسید: منظورتان از این سخن چیست؟
ظریف پاسخ داد: منظورم این است که جنگی محدود نخواهد بود.

گفتگوی ظریف با سی جی تی ان درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی جهانی چین (سی جی تی ان) گفت: سعودی‌ها در باتلاقی گیر کرده اند که خودشان درست کرده اند.
ظریف گفت: جالب است که آمریکا اتهام بی اساس درباره حمله به یک پالایشگاه را غیرقابل قبول می‌داند، اما به حملات به غیرنظامیان، کودکان و زنان و سالخوردگان کمک می‌کند. ما به صراحت گفته ایم که ما هیچ ارتباطی با این (حمله) نداریم، و حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) از خودشان دفاع می‌کنند. دست کم می‌توانید به آن‌ها این اعتبار را بدهید که بر خلاف اقدام سعودی‌ها در یمن، به جای اقدام تلافی جویانه علیه یک شهر، یک بیمارستان، یا مدرسه، یک پالایشگاه را هدف (حمله) تلافی جویانه قرار داده اند. صد هزار یمنی در بمباران‌های سعودی‌ها جان خود را از دست داده اند. دو میلیون و 300 هزار یمنی مبتلا به وبا هستند. حدود 60 تا 70 درصد یمنی‌ها دچار سوءتغذیه اند. حالا آن‌ها یک پالایشگاه را هدف قرار دادند و حتی یک نفر هم کشته نشد. آیا این فاجعه بزرگتری در مقایسه با کشتن آن همه انسان در یمن، طی چهار سال و نیم گذشته است؟ آن هم در یک جنگ انتخابی؛ جنگی که می‌توانست یک هفته بعد از شروع، پایان یابد. اما سعودی‌ها فکر می‌کردند با کمک آمریکا می‌توانند ظرف چهار هفته در این جنگ پیروز شوند. اکنون چهار سال و نیم گذشته است و صد هزار تلفات بر جا مانده است، و آن‌ها هنوز گرفتار باتلاقی هستند که برای خودشان درست کردند.


نظر شما