شناسهٔ خبر: 35479775 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون استاندار اردبیل:

تعامل صنعت با دانشگاه به رونق تولید منجر می‌شود

نمایندگی اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: ما بر این باوریم که تعامل هر چه بهتر و بیشتر دانشگاه و بخش صنعت می‌تواند به رونق تولید و توسعه همه جانبه این بخش کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، ارژنگ عزیزی در نشست اقتصادی استان اردبیل که با حضور اساتید دانشگاه و فعالان این بخش در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: با تاکید استاندار اردبیل هم در بخش فرهنگی و اجتماعی و هم در حوزه اقتصادی قرار است جلسات مرتب با همراهی صاحب‌نظران و هیئت‌های علمی دانشگاهی و اهالی صنعت و تولید برگزار شود که انتظار می‌رود در هر ماه دو جلسه با محوریت رفع موانع و مشکلات پیش روی صنعت و تولید استان برگزار شده و در یک جمع‌بندی نهایی بتوانیم این حوزه را از موانع و آسیب‌های پیش رو گذر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار استفاده از ظرفیت‌های علمی، تجربی و تحقیقاتی دانشگاهیان بخش خصوصی نیز باید در صحنه عمل موانع را مطرح کنند، تا در دو بخش ملی و استانی ما پیگیر حل این چالش‌ها باشیم تا به تدریج با رفع آنها زمینه برای تقویت تولید فراهم آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل تعامل هر چه بیشتر صنعت، دانشگاه و بخش دولتی را در رفع موانع ضروری خواند و بیان کرد: ما باید در کنار این اقدامات سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و حتی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به درسی اطلاع‌رسانی کنیم تا در قالب این جلسات که به صورت کارشناسی و نقادانه برگزار می‌شود فقط شنونده مباحث مطرح شده بوده و بدون اظهارنظر بتوانیم حرکت روبه جلویی را انجام دهیم.

عزیزی به ضرورت تفکیک بحث مالکیت از مدیریت در حوزه واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: از یک هزار و پنج واحد صنعتی 60 درصد آنها در داخل شهرک‌ها و 40 درصد نیز در خارج از شهرک‌ها مستقر بودند که 97 درصد این واحدها بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند.

وی افزود: 511 واحد در استان اردبیل جزو بنگاه‌های کوچک و با اشتغال زیر 10 نفر بودند و تنها 26 واحد با اشتغال بالای 100 نفر به عنوان مجموعه واحد تولیدی بزرگ محسوب می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل اضافه کرد: در صدور مجوزها اهلیت و توجه به مهارت کارآفرینی مدنظر قرار گرفته و سعی بر این است تا براساس تکنولوژی‌های جدید و کیفیت تولید در این واحدها حمایت‌ها نیز به شکل درست انجام شود.

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز از آمادگی دانشگاه‌های استان برای برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف برای رفع دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی خبر داد و اظهار کرد: با تاکید استاندار اردبیل ما در دانشگاه محقق اردبیلی سعی داریم تا با همراهی هیئت علمی و اساتید به توسعه همه جانبه استان کمک کنیم.

عزیز حبیبی خاطرنشان کرد: کارهای تحقیقاتی و پژوهشی عمیقی در دانشگاه‌های استان با استفاده از ظرفیت محققان و پژوهشگران آغاز شده که به یقین با تشکیل چنین جلساتی می‌توانیم یک سند جامع توسعه استان را در همه بخش‌ها تهیه و تدوین کنیم.

در این جلسه تعدادی از کارآفرینان و اساتید دانشگاه محقق اردبیلی مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش صنعت را مطرح کردند که از جمله آن تاکید بر گسترش چتر حمایتی دولت از واحدهای صنعتی، درس گرفتن از اشتباهات گذشته، تقویت تولید محصولات صادرات‌محور، عدم تمرکز کامل بر توسعه صنعتی و نادیده گرفته نشدن بخش گردشگری در توسعه استان، تفکیک بین مدیریت و مالکیت در واحدهای صنعتی، غفلت از آموزش و مهارت‌آفرینی نیروهای شاغل در بخش صنعت، نبود مراکز مهارت‌آموزی، رقابتی کردن تولیدف توجه به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، برندسازی در تولید محصولات، تقویت سیاست توسعه منطقه‌ای در بخش صنعت، ورود صندوق توسعه ملی در حمایت از واحدهای دانش بنیان و جلوگیری از ورود گروه‌های مافیایی در توزیع مواد اولیه در واحدهای تولیدی بود.

نظر شما