شناسهٔ خبر: 35479136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یک ساختمان نیمه کاره و خانه به دوشی دانشگاه دولتی اقلید پس از ۸ سال

پس از گذشت ۸ سال از تأسیس، دانشگاه دولتی اقلید هنوز صاحب ساختمان مستقل نیست و با اجاره ساختمان‌های آموزشی سطح شهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در هنگام انتخاب رشته جهت تحصیل در دانشگاه، علاوه بر کیفیت آموزشی یکی از دغدغه‌های دانشجویان و والدین شرایط مکانی واحد دانشگاهی همچون ساختمان آموزشی و خوابگاه است، شرایطی که با فراهم کردن فضای مناسب، امکانات و تجهیزات مورد نیاز زمینه تحصیل بدون نگرانی و با آرامش فکری و روحی دانشجویان برای تحصیل و کسب علم و دانش را فراهم آورد.

امکاناتی که به نظر می‌رسد از لازمه‌های فعالیت یک دانشگاه است و دانشجو نباید نگران فراهم بودن این موارد باشد.مرکز آموزش عالی اقلید پس از پیگیری‌های فراوان در سال 1386 در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و پس از ابلاغ در بهمن‌ماه سال 1390 فعالیت خود را با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی برق گرایش کنترل در مقطع کارشناسی آغاز کرد. 

در حال حاضر این مرکز آموزشی با بیش از 800 دانشجو در زمینه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و فناوری‌های نوین فعالیت دارد.

تحصیل با اجاره نشینی

دانشگاه اقلید که به نظر می‌رسید مشکلی برای فعالیت خود ندارد، از همان سال‌های ابتدایی روال اجاره نشینی را پیش گرفت و مستأجر دانشگاه آزاد اقلید در ساختمان سما شد و همچنین خوابگاه‌های خودگردان و خوابگاه دانشگاه آزاد را برای دانشجویان در نظر گرفت.

اما بنا بر شواهد این مرکز دانشگاهی در قرارداد اجاره جدید با درخواست افزایش 150درصدی اجاره بها از سوی دانشگاه آزاد روبه‌رو شد و مجبور به تخلیه ساختمان سما شد تا در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با مشکل بی‌خانمانی مواجه شود.

در طی مدت اجاره‌نشینی جهت احداث این مرکز آموزشی در شهر اقلید قطعه زمینی در نظر گرفته و واگذار شد و ساخت و ساز ساختمان اداری و آموزشی با هسته مرکزی 3400 مترمربع آغاز شد اما پس از بتن‌ریزی و ادامه ساخت تا سقف، تکمیل این بنا متوقف شده و چندین سال است در همان کارهای ابتدایی باقی مانده است.

نگرانی و بلاتکلیفی دانشجویان

یکی از دانشجویان دانشگاه اقلید با ابراز نگرانی از سرنوشت تحصیل خود می‌گوید: نداشتن خوابگاه با اجاره خانه قابل حل است اما مشکل نبود مکان آموزشی، من و دیگر دانشجویان را به شدت نگران کرده و نمی‌دانیم سال تحصیلی پیش‌رو را در کجا سپری می‌کنیم.

یکی دیگر از محصلین این مرکز آموزشی با اشاره بر اهمیت مکان تحصیل می‌گوید: وقتی شهری صاحب دانشگاه دولتی می‌شود باید همه مسئولین و متولیان بکوشند تا این مرکز تقویت شود و با افزایش رشته، امکانات و تسهیلات، بر تعداد دانشجویان و هیئت علمی بیافزایند اما به نظر می‌رسد با گذشت 8 سال این خواست در اینجا وجود ندارد.

سید حسین افضلی، نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: عملیات اجرایی مجتمع آموزشی اقلید در زمینی به مساحت 70 هکتار آغاز شد و اگرچه سرعت پیشرفت کار مناسب نبود اما با جانمایی مناسب دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، ساختمان‌های اداری، آموزشی و رفاهی از جمله خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه، سلف سرویس کتابخانه و سالن‌های ورزشی توسعه محوطه تا 300 هکتار پیش بینی شده است.

وی با گلایه از وضع موجود و نابسامانی‌های پیش آمده افزود: در سال گذشته پس از اخذ مجوزهای لازم جهت خرید ساختمان سما اقدام شد اما به موقع خرید انجام نپذیرفت.

افضلی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن ساختمان دانشگاه دولتی گفت: امید می‌رود با همت مسئولین دانشگاه، عملیات عمرانی ساختمان دانشگاه دولتی آغاز شود تا هرچه سریعتر دانشجویان در ساختمان متعلق به خود این مرکز آموزشی به تحصیل بپردازند.

ادامه اجاره نشینی در سال تحصیلی جدید

محمدتقی حیدری، رئیس دانشگاه دولتی اقلید در گفت‌وگو با تسنیم گفت:  طی چندین جلسه با مسئولین شهرستان و مذاکره با رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران اقلید، نامه‌ای مبنی بر واگذاری استیجاری یکی از فضاهای آموزشی آن آموزشکده تنظیم و ارسال شد که مقرر شد پس از بازدید رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس نتیجه نهایی اعلام شود.

وی افزود: طی بازدید رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس و به دنبال آن در جلسه‌ای که با حضور نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس و معاونین حقوقی و عمرانی وی، رئیس مرکز آموزش عالی اقلید و رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران اقلید صورت گرفت، موافقت و مقرر شد که ساختمان مذکور به مدت یکسال و با قیمت کارشناسی در اختیار مرکز آموزش عالی اقلید قرار گیرد.

حیدری پیرامون وضعیت ساختمان نیمه کاره این مرکز آموزشی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته جهت اخذ مجوزهای قانونی برای تکمیل ساختمان مرکز، مجوز طبق دستور بیست و سومین جلسه هیأت امناء اخذ شد و 2 استعلام مربوط به ساخت و تکمیل ساختمان دانشگاه بنا بر نظر واحد فنی و مهندسی دانشگاه شیراز اصلاح و به مناقصه تبدیل شد.

رئیس مرکز آموزش عالی اقلید افزود: مناقصه ساخت و تکمیل در سامانه مربوط جهت بازدید شرکت‌های پیمانکاری و شرکت در مناقصه قرار گرفته و در 2 تاریخ هشتم و پانزدهم مهرماه اجرا و پیش بینی می‌شود در اواخر مهر یا آبان امسال عملیات ساخت و ساز آغاز شود.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16  از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حامد ثابت اقلیدی

انتهای پیام/ش

نظر شما