شناسهٔ خبر: 35478987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

نیکان راست قلم در گفتگو با خبرگزاری موج:

تمهیدات کارگردان کمک می کند تا مشق شب از ریتم نیفتد

بازیگر نمایش مشق شب معتقد است: گرچه این نمایش اثر دیالوگ محور است اما تمهیدات کارگردان کمک می کند تا از ریتم نیفتد.

صاحب‌خبر -

نیکان راست قلم بازیگر نمایش مشق شب که این روزها در تالار مولوی به روی صحنه است، در مورد این اثر به خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج گفت: «مشق شب» یکی از پنج اثر برگزیده آخرین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی بود که نویسنده و کارگردان آن امیر نجفی است.

وی افزود: گرچه برای جلوگیری از لو رفتن قصه این نمایش توضیحات زیادی نمی توانم بدهم اما به طور مختصر باید بگویم که قصه در مورد یک خانواده متشکل از پدر و مادر و چهار فرزند است که در شب عید، دور یک میز نشسته اند و می خواهند شام بخورند. اما این قصه در یک فضای واقعی (رئال) روایت نمی شود و کمی جلوتر که می رویم گره ای در کار می افتد که کل اتفاقات بر همین اساس ادامه می یابد.

این بازیگر در مورد نقش خودش در این نمایش اظهار داشت: من مادر خانواده هستم که خیلی مطیع و فرمانبردار و به نوعی دستیار پدر است.

وی در مورد تغییرات این اجرا با اجرای جشنواره ای گفت: یک سری از موقعیت های ریز به آن اضافه شده اما در کل، قصه همان بوده و بدون تغییر باقی مانده است.

بازیگر نمایش تحسین شده مشق شب در مورد دکور آن گفت: ما در این نمایش از دکور مینیمالی بهره می بریم که در یک میز، چند صندلی و دو لوستر خلاصه شده و اصولا اکسسوار زیادی نداریم. گرچه یک میز شام است اما غذایی روی میز نیست و وسایلی به عنوان نمادی از غذا را روی آن داریم.

راست قلم در مورد مدت زمان این نمایش و تعداد بازیگرانش گفت: این نمایش شصت و پنج تا هفتاد دقیقه است. در جمع هشت بازیگر داریم که یکی از این بازیگران یک کودک پنج ساله است و اتفاقا دیالوگ هم دارد؛ و یک هم طراح صحنه است که البته به عنوان یک کاراکتر بر روی صحنه حضور پیدا می کند و کارهایی را برای ما انجام می دهد.

وی افزود: مشق شب یک نمایش دیالوگ محور است که اما اتفاقات درون آن پشت سر هم رخ می دهد. تمهیدات کارگردانی به گونه ای است که کار از ریتم نمی افتد و داستان پیش می رود و برای مخاطب خسته کننده نیست. البته باید کار را ببینید و خودتان قضاوت کنید.

راست قلم در مورد ارتباط نام این نمایش با اجرای آن در زمان بازگشایی مدارس گفت: نام این نمایش از دی ماه سال گذشته همین بوده و ما هم از همان زمان منتظر نوبت اجرا و امکان اجرای عمومی آن بودیم که بالاخره در این زمان، فرصت اجرای آن پیش آمده است و این مسئله خیلی ارتباطی به مناسبت خاصی همچون آغاز سال تحصیلی ندارد.

این بازیگر در مورد گروه «بی سر و صدا» گفت: من به عنوان بازیگر مهمان در این نمایش حضور دارم بنابراین اطلاعات کاملی در موردشان ندارم؛  اما تا جایی که می دانم این گروه، از سال 3-92 کارشان را آغاز کرده اند و تا کنون کارهایی مانند نمایش «شب ساعت هشت»، «کشیده» و «باد می وزد» را اجرا کرده اند.

نمایش مشق شب

نیکان راست قلم فارغ التحصیل رشته نمایش در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش ادبیات نمایشی است که در آثاری همچون «چیدا» به کارگردانی احسان ملکی، «دو نقطه خط صاف» به کارگردانی کیمیا کاظمی، «قصه ظهر جمعه» و «بازی خوانی قیاس الدین مع الفارق» به نویسندگی و کارگردانی محمد مساوات در عرصه تئاتر و فیلم سینمایی ترومای سرخ به کارگردانی اسماعیل مهین دوست که در گروه هنر و تجربه اکران شد ایفای نقش کرده است.

نمایش مشق شب از 25 شهریور به روی صحنه رفته است و تا کنون پنج اجرا داشته که تا 24 مهرماه هم در سالن مولوی بزرگ به روی صحنه خواهد بود.

نظر شما