شناسهٔ خبر: 35478553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سناریوی حمله به تاسیسات آرامکو؛ نگاهی از زاویه دیگر

شکی نیست ماجراجویی‌های بچگانه بن سلمان در یمن عامل اصلی زیان‌های گسترده‌ای است که به اقتصاد عربستان وارد شده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی-شکی نیست ماجراجویی‌های بچگانه بن سلمان در یمن عامل اصلی زیان‌های گسترده‌ای است که به اقتصاد عربستان وارد شده است.

 

نه تنها مخالفان بن سلمان بلکه حتی بسیاری از کارشناسان نزدیک به دربار عربستان هم دست‌کم اذعان دارند در نقطه‌ای در جنگ ریاض علیه مردم یمن راه را اشتباه رفته‌اند. این در حالی است که مخالفان، ورود به آن را اشتباه بزرگ و مرگبار بن‌سلمان توصیف می‌کنند و البته رقبای این جوان خام در داخل خانواده سلطنتی هم محمد بن زاید را عامل اصلی فریب عموزاده برای گرفتار شدن هرچه بیشتر در باتلاق یمن و افزایش قرص‌های آرامبخش و روانگردانش می‌دانند.

 

در میان هیاهوی بزرگی که حمله به تاسیسات آرامکو در سطح جهانی رقم زد، یک مساله به نحوی مغفول ماند یا حداقل به شکل کمرنگی به آن پرداخته شد؛ تا مساله منبع اطلاعات دقیقی که انصارالله را به این مراکز رسانده نادیده گرفته شود.

 

به پرواز در آمدن بیش از 10 پهپاد و عبور بالغ بر یک هزار کیلومتر مرز یمن تا نقطه هدف در خاک عربستان در فضایی که به طور حتم مملو از سامانه‌های پدافندی و راداری زمینی و ماهواره‌ای است یک طرف قضیه و هدف قرار دادن نقطه‌ای که قطعاً باید قبل از آن به طور کامل شناسایی و مشخص شده باشد مساله دیگری است که اهمیت آن حتی شاید بیشتر از انجام اصل عملیات باشد.

 

به نوشته رسانه‌های نزدیک به انصارالله، با توجه به احساس نیاز به ساختار اطلاعاتی، دولت صنعا این ساختار را از ابتدا و نقطه صفر تاسیس کرد و در کنار آموزش نیروی انسانی، به تدریج فناوری‌های نوین در این زمینه نیز به دست آمد تا توانمندی‌ها برای مقابله با چالش‌های نوین افزایش پیدا کند.

 

یکی از رسانه‌های نزدیک به انصارالله طی گزارشی در این رابطه نوشت: ساختار اطلاعاتی قدم به قدم و با هر تجاوز نیروهای متجاوز بر تجارب خود می‌افزودند تا آنچه امروز می‌بینید نتیجه و حاصل تجارب به‌دست‌آمده از عملیات مختلف انجام‌گرفته طی چند سال گذشته باشد.

 

به اعتراف منابع نزدیک به انصارالله، امروز یمنی‌ها در اتاق عملیات و قلعه‌های امنیتی متجاوزان سعودی اماراتی رخنه کرده‌اند و در میان سامانه‌های امنیتی آنها حضور بالفعل دارند.

 

به گفته این منابع، یمنی‌ها موفق شده‌اند وارد اتاق عملیات نظامی مشترک در عمق عربستان شوند و از نوع برنامه‌ها و نقشه‌ها و پروتکل‌های نظامی که عربستان و امارات برای یمن تهیه می‌کنند مطلع هستند. این اطلاعات شامل محل حضور مستقیم افسران و ژنرال‌های آمریکایی و بریتانیایی نیز هست.

 

در حالی که در بعد داخلی هم شناسایی و از بین بردن یکی از مهم‌ترین عوامل اطلاعاتی عربستان که اقدام به ترور برادر رهبر جنبش انصارالله کرده، یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی برای آنها محسوب می‌شود.

 

به اعتقاد کارشناسان، حمله به تاسیسات آرامکو حاصل تراکم تجاربی است که انصارالله نه تنها در بعد نظامی بلکه در بعد جنگ اطلاعاتی به دست آورده است، به ویژه که برخی از کارشناسان نظامی عربی حتی سناریوی حضور کارشناسان یمنی در داخل خاک عربستان و هدایت پهپادهای مهاجم از عمق خاک عربستان را مطرح می‌کنند. اقدامی که بدون داشتن توانمندی و اشراف اطلاعاتی گسترده، سخت و حتی ناممکن می‌نماید.

 

نظر شما